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HSM의 썬루프 버페팅 수치해석
Numerical Investigation of Sunroof Buffeting for Hyundai Simplified Model 원문보기

한국소음진동공학회논문집 = Transactions of the Korean society for noise and vibration engineering, v.24 no.3, 2014년, pp.180 - 188  

컹기 아쇽 (ANSYS India) ,  이명훈 (ANSYS Korea)

초록
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현대자동차그룹은 HSM이라고 불리는 간략화된 차량 모델에 대하여 썬루프 버페팅 현상의 실험적인 조사를 시행하였다. 현대자동차그룹은 어떤 CFD솔버가 충분한 정확도를 가지고 썬루프 버페팅 현상을 예측하는지 조사하기 위해 상용CFD공급업체의 참여를 요청하였다. ANSYS Korea는 이번 조사에 참여하여 ANSYS fluent를 이용하여 HSM의 썬루프 버페팅에 대한 수치해석을 수행하였다. 먼저 유동장 검증을 위해 풍속 60 km/h에 대하여 썬루프가 닫힌 HSM모델에 대하여 해석을 수행하였다. HSM상부 면의 세 지점에서 속도 분포를 예측하였고, 이는 시험결과와 비교되었다. 그런 다음 고해상도 난류 모델인 DES를 이용한 해석이 전 풍속영역에 걸쳐 수행되었다. 버페팅 주파수와 버페팅 음압레벨이 예측되었고, 이는 시험결과와 비교되었다. 이를 통해 실제 차량 개발을 위한 CFD의 예측 가능성에 대하여 결론을 얻을 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Hyundai Motor Group(HMG) carried out experimental investigation of sunroof buffeting phenomena on a simplified car model called Hyundai simplified model(HSM). HMG invited participation from commercial CFD vendors to perform numerical investigation of sunroof buffeting for HSM model with a goal to de...

주제어

AI 본문요약
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제안 방법

  • In this paper we first discuss briefly the 2nd benchmark of commercial wind noise programs for Hyundai simplified buffeting model(3), associated geometry model, flow and acoustics measurement. Then we discuss the simulation methodology in terms of mesh consideration, turbulence model, and solution procedure for both flow field validation and buffeting prediction.
  • The buffeting simulations were run using seven different wind speeds(20 km/h, 30 km/h, 40 km/h, 50 km/h, 60 km/h, 80 km/h and 100 km/h). Air is modeled as compressible fluid using ideal gas law.

이론/모형

  • Table 2 shows the details of solver setup, turbulence model and boundary conditions used in the buffeting simulations. A scale resolving detached eddy simulation(DES) turbulence model was chosen. The implementation of DES SA(S-A production vorticity based) model in ANSYS fluent 14.
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참고문헌 (7)

  1. Kook, H. And Mongeau, L., 2002, Analysis of the Periodic Pressure Fluctuations Induced by Flow Over a Cavity, Journal of Sound and Vibration, Vol. 251, No. 5, pp. 823-846. 

  2. Huco, W. H., 1998, Aerodynamics of Road Vehicles, 4th edition, Society of Automotive Engineers, Inc., Warredale, Pa. 

  3. Kim, Y. N., Park, Y. Y., Park, I., Lee, M., Cyr Stephane, Jeon, W. H., Mendoca F., Cho, M., Kim, H. G. and Oh C. S., 2012, The 2nd Benchmark of Commercial Wind Noise Programs for Hyundai Simplified Buffeting Models, Proceedings of the KSNVE Annual Spring Conference, pp. 815-817. 

  4. An, C. F., Alaie, S.M., Sovani, S. D., Scislowicz, M. S. and Sing, K., 2004, Side Window Buffeting Characteristics of an SUV, 2004-01,0230, SAE World Congress. 

  5. Hendriana, D., Sovani, S. D. and Schiemann, M. K., 2003, On Simulating Passenger Car Side Window Buffeting, 2003-01-1316, SAE world Congress. 

  6. ANSYS Software R14.0 Help Manual, 2012. 

  7. Inagak, M., Murata, O., Kondoh, T. and Abe, K., 2002, Numerical Prediction of Fluid-resonant Oscillation at Low Mach Number, AIAA Journal, Vol. 40, No. 9, pp. 1823-1908. 

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