$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

저소득층 청소년의 튜터링 프로그램 이용 경험
The Using Tutoring Program Experience of Low-income Youth 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.12 no.2, 2014년, pp.455 - 466  

이민숙 (삼육대학교 사회복지학과) ,  양소남 (경기대학교 사회복지학과) ,  추교선 (경기대학교 사회복지학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 튜터링 프로그램에 참여한 저소득층 청소년의 경험을 이해하는 것을 목적으로 한다. 자료수집은 2013년 6월부터 8월 중에 반구조화된 심층 인터뷰와 문서를 사용하여 실시하였으며, 9명의 청소년들이 참여하였다. 지속적 비교분석방법으로 분석한 결과 청소년들의 경험은 존중받는 나, 성장하는 나, 미래를 준비하는 나로 분석되었다. 튜터링을 통해 자아존중감과 학업성취도가 높아졌으며 사회적 관계에서 긍정적인 유대감을 형성할 수 있게 되었다. 참여자들은 진학과 진로에 대해 진지하게 고민하기 시작했으며, 튜터들을 닮고자 하는 마음에 장차 자신도 튜터가 되어 청소년들을 만나겠다는 목표를 세우고 준비하고 있는 것을 알 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study is to understand the experience of low-income youth participated tutoring program. From June to August 2013, semi-structured in-depth interviews with 9 youth and documents were used to collect data. Constant Comparative analysis of how young people experience and respected, and growing, p...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
청소년들에게 적응유연성을 통해 어떤 역할을 할 수 있는가? 그러나 어려운 환경에도 불구하고 적응유연성 (Resilience)을 통해 건강하게 성장하는 사례 또한 보고 되고 있다[5][6][7]. 적응유연성을 높여 저소득층 청소년의 부정적인 경험을 완화시켜주는 역할을 하는 것이 사회적 지지다. 사회적 지지가 적을수록 청소년의 불안, 우울, 공격성 같은 문제행동이 많이 발생하며[8], 사회적 지지는 청소년의 학업성취도에 희망 요인보다 더 많은 영향을 미친다[9].
학업성취가 낮은 학생은 그렇지 않은 학생에 비해 어떻다고 보이는가? 학업성취가 낮은 학생은 높은 학생에 비해 우울, 불안, 위축, 학교생활 부적응, 스트레스 등을 경험할 가능성이더 높다[3]. 저소득층 가정의 청소년은 부모의 별거, 이혼, 사망 등을 경험하기도 하고 학대, 가정폭력에 노출될 가능성이 높고[4], 이런 환경적 요인은 청소년에게 바람직 하지 못한 영향을 주고 있다.
튜터링 프로그램은 어떤 역할을 할 수 있다고 보이는가? 종합사회복지관은 지역주민들에게 종합적인 사회복지 서비스를 지원하여 사회적 지지를 제공하고 있고, 특히 저소득층 청소년의 학업성취도를 높이고 이들의 가족 기능을 강화하기 위해 튜터링 프로그램을 실시하고 있다. 튜터링은 일대일 지도를 원칙으로 하며 전문적인 입장에서 튜터가 튜티인 학생의 학습 및 연구에 대해서 지도·조언을 하며, 과제를 부여하는 일종의 개인지도를 의미한다. 또한 학생의 생활 전반에 대해서도 상담 및 조언할 수 있다[10][11].
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (50)

  1. Kyeong-Sang Lee, The Influence of Poverty on College Entrance of Korean Youths, Youth Welfare Research, Vol13, No, 3, pp. 21-280, 2011. 

  2. Kwang-Hyuk Kim , Effect of Family Income Levels on Academic Achievement of Children & Adolescents : with a Special Focus on Comparisons between Child's Developmental Stage, Vol. 21, No. 2, pp. 35-65. 

  3. Hyun-Seun Park, The Impact of School-Based Mentoring Program on Youths in Low-income Families, School of Social Welfare, Vol. 23, pp. 101-122, 2012. 

  4. Dong-SIG, Kim, Experience of Parent-related Negative Life Events, Mental Health, and Delinquent Behavior among Korean Adolescents, Journal of Preventive Medicine and Public Health, Vol. 40, No. 3, pp. 218-226, 1997. 

  5. Garmezy, N. Resiliency and vulnerability to adverse developmental outcomes associated with poverty. American Behavioral Scientist, Vol. 34, No. 4, pp. 416-430, 1991. 

  6. Werner, E. E., Ruth, S. S., Overcoming the odds: High risk children from birth to adulthood. New York: Cornell University Press, 1992. 

  7. Katherine E. W & H. Bruce, F., Community factors in the development of resiliency: Considerations and future Directions. Community Mental Health Journal, 2(16), Vol. 37, No.6, pp. 489-498, 2001. 

  8. Pil-Soon No; Hye-Mi Yun, The Effects of the Economic Strain, Family Function & Social Support on Middle School Students' Problem Behaviors, School of Social Welfare, Vol. 12, pp. 23-46, 2007. 

  9. Han- Ik Jo, The Mediation Effect of Hope on the Relationship between the Social Support and Academic Achievement, The Journal of Elementary Education, Vol. 22, pp. 65-87, 2009. 

  10. In-Soo, Kim, .A Case Study on the Activity of a Learning Community : Based on a Peer Tutoring in K-university, Andragogy Today : International Journal of Adult & Continuing Education, Vol.13, No. 3, pp. 1-32, 2010. 

  11. Sin-young Lee, A direct comparison of college students' conceptual understanding and problem solving abilities and the application of a peer tutoring program in an introductory physics class, Ewha Womans University, Doctoral dissertation, 2013. 

  12. Sin-young Lee, A direct comparison of college students' conceptual understanding and problem solving abilities and the application of a peer tutoring program in an introductory physics class, Ewha Womans University, Doctoral dissertation, 2013. 

  13. Chae-Yeon Hwang, The effects of tutoring program on self-efficacy and interpersonal relationships, Hanyang University Master's Thesis, 2013. 

  14. Hyun-Seun Park, The Impact of School-Based Mentoring Program on Youths in Low-income Families, School of Social Welfare, Vol, 23, pp. 101-122, 2012. 

  15. Kwang-Hyuk Kim.Yu-Rim Cha, Process Analysis of Household Poverty Influences on School Adjustment of Adolescent, Korea Youth Studies, Vol. 18, No. 1, pp. 29-51. 2007. 

  16. Jae-jung Ryu, The factors which affect school resilience centering on grandparent-grandchildren family adolescence. .Myongji University doctoral dissertation, 2007. 

  17. Kwan, A., Grandparents raising grandchildren: The Role of commitment, The Ph. D. dissertation, University of Queensland, 2013. 

  18. Brooks-Gunn, J. & Duncan. G. J., The Effect of poverty on children. The Future of Children 7, pp. 55-71, 1997. 

  19. Coulton, C. J., Korbin, J. E., Su, M., & Chow, Community level factors and child maltreatment rates. Child Development, 66(5),Vol.64, No. 4, pp. 1262-1276, 1995. 

  20. Hyen-Soo, Kim.In-Soo, Oh, Exploration of protective factors for school resilience in low-income middle school students: A focus on academic, social, and affective resilienc, Korea Journal of Counseling, Vol, 13, No2, PP. 917-933, 2012. 

  21. Jae-jung Ryu, The factors which affect school resilience centering on grandparent-grandchildren family adolescence. .Myongji University doctoral dissertation, 2007. 

  22. Kwan, A., Grandparents raising grandchildren: The Role of commitment, The Ph. D. dissertation, University of Queensland, 2013. 

  23. Kyeng-Hee Kim.Hye-Jung Hwang, Children's Emotional and Behavioral Problems and Their Parents' Acceptance and Rejection in Low Income Families. The Korean journal of Developmental Psychology, Vol. 11, No. 1, pp. 12-26, 1998. 

  24. Nam-Joo Jung, The Effect of Group Art Therapy on Problematic Behaviors and Self-esteem of Child in Low-income Family, Korea Journal of Art Therapy, Vol .11, No. 1, pp. 153-173, 2011. 

  25. Hyeok Noh, A study on the supportive welfare policy for self-reliance of the poor adolescent, Korean Journal of Youth Studies, Vol. 11, No, 1, pp. 95-117, 2004. 

  26. Hyo-Suk, Jo.Jin- Suk Yi, Treatment of low-income children reading program decreased depression and self-esteem, emotional enhancement effect on the ability .Children's Institute in 2008 Korea Conference Paper Presentation Poster, The Korean Association of Child Studies, 131, 2008. 

  27. Mi-Young Sin, A Study on Role Models, School Adjustment and Future Time Perspective of Children in Institutional Care, Sookmyung Women's University, a master's degree thesis, 2012. 

  28. Jeong-Seon, Lee, The relations of Role Model, Attitudes toward multiple role planning and attitudes toward multiple role planning on the career aspiration of female high school students, Ewha Womans University, Master's Thesis, 2009. 

  29. Jae-Jung Ryu, The factors which affect school resilience centering on grandparent-grandchildren family adolescence, Myongi University doctoral dissertation, 2007. 

  30. Garmezy, N., Resiliency and vulnerability to adverse developmental outcomes associated with poverty. American Behavioral Scientist, Vol. 34, pp 416-430, 1991. 

  31. Werner, E. E., Ruth, S. S., Overcoming the odds: High risk children from birth to adulthood. New York: Cornell University Press, 1992. 

  32. Katherine E. W.; H. Bruce, F., Community factors in the development of resiliency: Considerations and future Directions. Community Mental Health Journal, Vol. 37, No. 6, pp. 489-498, 2001. 

  33. Garmezy, N., Resiliency and vulnerability to adverse developmental outcomes associated with poverty. American Behavioral Scientist, Vol. 34, No. 4, pp. 416-430, 1991, 

  34. Carl F. R., Lewis E. Patterson., Promoting resilience in at-risk children. Journal of Counseling & Development, pp.368-373, 1996. 

  35. Katherine E. W.; H. Bruce, F., Community factors in the development of resiliency: Considerations and future Directions. Community Mental Health Journal, Vol. 37, No. 6, pp. 489-498, 2001. 

  36. Katherine E. W.; H. Bruce, F., Community factors in the development of resiliency: Considerations and future Directions. Community Mental Health Journal, Vol. 37, No. 6. pp. 489-498, 2001. 

  37. Seung- Hwan Oh, The Risk and Protective Factors on Psychosocial Adjustment of Adolescence in Poverty: Exploration of Resilience, Journal of the Korean Society of Child Welfare, 21, pp. 181-205, 2006. 

  38. Kesser, R. C., Price, R. H.,.Wortman, C. B., Social factors in psychopathology: Stress. social support and coping processes. Annual Review of Psychology, Vol. 36, pp. 531-572, 1985. 

  39. Hock, M. F., The Effects of an after school tutoring program on the academic performance of at-risk students and students with learning difficulty. Remedical and Special Education, 2001. 

  40. King, K. A., Vidourek, R. A., Davis, B. & McClellan, W., Increasing self-esteem and school connectedness through a multidimensional mentoring program. Journal of School Health, Vol. 2, No. 7, pp. 294-299, 2002. 

  41. Hyun-Seun Park, Academic support for low-income youth mentoring program effectiveness research, Seoul, Community Mental Health Research Institute, Samsung, 2007. 

  42. Hyun-Seun Park, The Impact of School-Based Mentoring Program on Youths in Low-income Families, School of Social Welfare, Vol. 23, pp. 101-122, 2012. 

  43. Ragins, B. R., Cotton, J., & Miller, J. S., Marginal mentoring: The Effects of type of mentor, quality of relationship, and program design on work and carrer attitudes. Academy of Management Journal, Vol. 56, No. 5, pp. 1177-1194, 2013. 

  44. Murphy, E., Dingwall, R., Greatbatch, D., Parker, S. & Watson, P., Qualitative research methods in health technology assessment: A Review of Literature, Health Technology Assessment, Vol. 2, No, 16, pp. 1-275, 1988. 

  45. Miles, Huberman, Data managemenc and analysis methods. In N, K, Denzin & Y. S. Lincon(eds.), Collecting and interpreting qualitative materials, Thousand Oaks: Sage Publications, 1998. 

  46. Marshall, C., Rossman, G. B., Designing qualitative research, Thousand Oaks: Sage Publications, 2010. 

  47. Marshall, C., Rossman, G. B., Designing qualitative research, Thousand Oaks: Sage Publications, 2010. 

  48. Murphy, E., Dingwall, R., Greatbatch, D., Parker, S. & Watson, P., Qualitative research methods in health technology assessment: A Review of Literature, Health Technology Assessment, Vol. 2, No, 16, pp. 1-275, 1988. 

  49. Yang-Mi Lim, Exploration of variables effecting on poor adolescents" self-resilience and self-esteem : Focusing on parents" child-rearing attitudes and the quality of peer and teacher relationships, Korea Home and Education, Vol. 25, No. 2, pp. 147-167, 2013, 

  50. Ragins, B. R., Cotton, J., & Miller, J. S., Marginal mentoring: The Effects of type of mentor, quality of relationship, and program design on work and carrer attitudes. Academy of Management Journal, Vol. 56, No. 5, pp. 1177-1194, 2013. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로