교육복지 대상 중학생의 진로 교육 프로그램 참여경험 탐색 Exploring Middle School Students' Experiences in Participating in Educational Welfare Programs for Career Education원문보기
본 연구의 목적은 진로교육 프로그램에 참여하고 있는 교육복지 대상 중학생들의 참여 경험을 탐색하는 것이다. 이를 위해 다음과 같이 연구 문제를 설정하여 이를 확인 하였다. 연구문제는 교육복지 대상 중학생들의 진로교육 프로그램 참여 경험은 어떠한가? 본 연구는 질적 연구방법을 활용하여 진로교육 프로그램에 참여한 교육복지 대상 중학생 1, 2학년 남녀학생 8명을 선정하였다. 심층적으로 인터뷰를 활용하여 데이터를 수집하고, 반복적 비교분석을 실시하였다. 인터뷰한 자료를 분석하여 개념, 하위범주, 상위범주를 도출하였다. 상위범주로는 ‘변화하기 싫은 나 자신, 받아들이기 시작하는 나, 미래를 시작하는 자세’이다. 하위범주는 ‘할 일없는 일상, 이끌려옴, 나와 상관없는 진로, 편안하게 받아들이게 됨, 자신에게 도움이 된 것, 자신이 원하는 것, 발견한 자신의 진로, 내가 하고 싶은 것, 나의 미래를 위해’로 요약되었다. 분석한 결과 교육복지대상 중학생들의 진로교육 프로그램 참여경험은 첫째, ‘변화하기 싫은 나 자신과, 받아들이기 시작하는 나‘라는 두 가지 특징이 있다. 둘째, 진로교육 프로그램 참여한 교육복지 대상 중학생들이 원하는 진로교육 프로그램에는 ‘미래를 준비하는 자세’로 나타났다. 교육복지 대상 중학생들은 방과 후 가정에서 격려와 지지를 받지 못한다. 본 연구자는 가정을 대신해서 이들의 정서 상태를 돌봐주고 훈육 및 정보제공, 정서지지 및 자존감 향상, 그리고 자신의 미래를 바라볼 수 있도록 진로교육 프로그램을 준비하여 진행하였다. 연구 참여자들의 진로교육 프로그램에 대한 경험을 탐색해서 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자들의 진로교육 프로그램 참여 경험은 ‘변화하기 싫은 나 자신’과 ‘받아들이기 시작하는 나‘ 라는 두 가지 범주로 나타났다. ‘변화하기 싫은 나 자신’의 범주(경험)에서는 연구 참여자들이 방과 후 양 부모의 부재와 돌봄이 없이 학교 밖에서 생활 하는 것이 현실임을 표출한 것이다. 이들이 가정에서 교육복지 기관으로 내 보내어진다는 것은 부모의 관심과 적절한 훈육의 결핍을 의미한다. ‘받아들이기 시작하는 나’의 범주(심리적 변화)에서는 교육복지 대상 중학생들이 학교 안에 있지만 교사나 학생들의 관심 대상이 아니며 소외되어 학교생활에 부적응 상태에 있으나, 진로교육 프로그램을 통해 격려, 인정, 지지 받는 것에 의미를 두고 있다. 둘째, ‘미래를 준비하는 자세’의 범주로 나타났다. 일반적인 학생과 생활면에서 다른 양상이 있는 교육복지 대상 중학생의 진로는 학교에서도 교사들의 관심에서 ...
본 연구의 목적은 진로교육 프로그램에 참여하고 있는 교육복지 대상 중학생들의 참여 경험을 탐색하는 것이다. 이를 위해 다음과 같이 연구 문제를 설정하여 이를 확인 하였다. 연구문제는 교육복지 대상 중학생들의 진로교육 프로그램 참여 경험은 어떠한가? 본 연구는 질적 연구방법을 활용하여 진로교육 프로그램에 참여한 교육복지 대상 중학생 1, 2학년 남녀학생 8명을 선정하였다. 심층적으로 인터뷰를 활용하여 데이터를 수집하고, 반복적 비교분석을 실시하였다. 인터뷰한 자료를 분석하여 개념, 하위범주, 상위범주를 도출하였다. 상위범주로는 ‘변화하기 싫은 나 자신, 받아들이기 시작하는 나, 미래를 시작하는 자세’이다. 하위범주는 ‘할 일없는 일상, 이끌려옴, 나와 상관없는 진로, 편안하게 받아들이게 됨, 자신에게 도움이 된 것, 자신이 원하는 것, 발견한 자신의 진로, 내가 하고 싶은 것, 나의 미래를 위해’로 요약되었다. 분석한 결과 교육복지대상 중학생들의 진로교육 프로그램 참여경험은 첫째, ‘변화하기 싫은 나 자신과, 받아들이기 시작하는 나‘라는 두 가지 특징이 있다. 둘째, 진로교육 프로그램 참여한 교육복지 대상 중학생들이 원하는 진로교육 프로그램에는 ‘미래를 준비하는 자세’로 나타났다. 교육복지 대상 중학생들은 방과 후 가정에서 격려와 지지를 받지 못한다. 본 연구자는 가정을 대신해서 이들의 정서 상태를 돌봐주고 훈육 및 정보제공, 정서지지 및 자존감 향상, 그리고 자신의 미래를 바라볼 수 있도록 진로교육 프로그램을 준비하여 진행하였다. 연구 참여자들의 진로교육 프로그램에 대한 경험을 탐색해서 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자들의 진로교육 프로그램 참여 경험은 ‘변화하기 싫은 나 자신’과 ‘받아들이기 시작하는 나‘ 라는 두 가지 범주로 나타났다. ‘변화하기 싫은 나 자신’의 범주(경험)에서는 연구 참여자들이 방과 후 양 부모의 부재와 돌봄이 없이 학교 밖에서 생활 하는 것이 현실임을 표출한 것이다. 이들이 가정에서 교육복지 기관으로 내 보내어진다는 것은 부모의 관심과 적절한 훈육의 결핍을 의미한다. ‘받아들이기 시작하는 나’의 범주(심리적 변화)에서는 교육복지 대상 중학생들이 학교 안에 있지만 교사나 학생들의 관심 대상이 아니며 소외되어 학교생활에 부적응 상태에 있으나, 진로교육 프로그램을 통해 격려, 인정, 지지 받는 것에 의미를 두고 있다. 둘째, ‘미래를 준비하는 자세’의 범주로 나타났다. 일반적인 학생과 생활면에서 다른 양상이 있는 교육복지 대상 중학생의 진로는 학교에서도 교사들의 관심에서 벗어나기 때문에 이들만을 위한 차별화된 진로정보가 필요하였다. 이들에게 있어 진로교육 프로그램의 경험은 진로탐색이라는 중학생시기의 진로발달 과정에 있어서 경험학습 측면보다는 중학교 졸업 후 다양한 진로, 진학정보 습득의 기회이어야 한다. 따라서 교육복지 대상 중학생의 진로교육 과정에 있어서 교육복지의 특성과 그에 따른 진로교육의 방향에 대해 구체적인 진로교육이 필요하며 진로와 학습이 밀접한 관련성에 대한 인식 또한 필요하다. 더불어 이들에게 있어서 체계적이고 차별화된 진로 및 진학정보에 대한 진로교육이 필요하다.
본 연구의 목적은 진로교육 프로그램에 참여하고 있는 교육복지 대상 중학생들의 참여 경험을 탐색하는 것이다. 이를 위해 다음과 같이 연구 문제를 설정하여 이를 확인 하였다. 연구문제는 교육복지 대상 중학생들의 진로교육 프로그램 참여 경험은 어떠한가? 본 연구는 질적 연구방법을 활용하여 진로교육 프로그램에 참여한 교육복지 대상 중학생 1, 2학년 남녀학생 8명을 선정하였다. 심층적으로 인터뷰를 활용하여 데이터를 수집하고, 반복적 비교분석을 실시하였다. 인터뷰한 자료를 분석하여 개념, 하위범주, 상위범주를 도출하였다. 상위범주로는 ‘변화하기 싫은 나 자신, 받아들이기 시작하는 나, 미래를 시작하는 자세’이다. 하위범주는 ‘할 일없는 일상, 이끌려옴, 나와 상관없는 진로, 편안하게 받아들이게 됨, 자신에게 도움이 된 것, 자신이 원하는 것, 발견한 자신의 진로, 내가 하고 싶은 것, 나의 미래를 위해’로 요약되었다. 분석한 결과 교육복지대상 중학생들의 진로교육 프로그램 참여경험은 첫째, ‘변화하기 싫은 나 자신과, 받아들이기 시작하는 나‘라는 두 가지 특징이 있다. 둘째, 진로교육 프로그램 참여한 교육복지 대상 중학생들이 원하는 진로교육 프로그램에는 ‘미래를 준비하는 자세’로 나타났다. 교육복지 대상 중학생들은 방과 후 가정에서 격려와 지지를 받지 못한다. 본 연구자는 가정을 대신해서 이들의 정서 상태를 돌봐주고 훈육 및 정보제공, 정서지지 및 자존감 향상, 그리고 자신의 미래를 바라볼 수 있도록 진로교육 프로그램을 준비하여 진행하였다. 연구 참여자들의 진로교육 프로그램에 대한 경험을 탐색해서 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자들의 진로교육 프로그램 참여 경험은 ‘변화하기 싫은 나 자신’과 ‘받아들이기 시작하는 나‘ 라는 두 가지 범주로 나타났다. ‘변화하기 싫은 나 자신’의 범주(경험)에서는 연구 참여자들이 방과 후 양 부모의 부재와 돌봄이 없이 학교 밖에서 생활 하는 것이 현실임을 표출한 것이다. 이들이 가정에서 교육복지 기관으로 내 보내어진다는 것은 부모의 관심과 적절한 훈육의 결핍을 의미한다. ‘받아들이기 시작하는 나’의 범주(심리적 변화)에서는 교육복지 대상 중학생들이 학교 안에 있지만 교사나 학생들의 관심 대상이 아니며 소외되어 학교생활에 부적응 상태에 있으나, 진로교육 프로그램을 통해 격려, 인정, 지지 받는 것에 의미를 두고 있다. 둘째, ‘미래를 준비하는 자세’의 범주로 나타났다. 일반적인 학생과 생활면에서 다른 양상이 있는 교육복지 대상 중학생의 진로는 학교에서도 교사들의 관심에서 벗어나기 때문에 이들만을 위한 차별화된 진로정보가 필요하였다. 이들에게 있어 진로교육 프로그램의 경험은 진로탐색이라는 중학생시기의 진로발달 과정에 있어서 경험학습 측면보다는 중학교 졸업 후 다양한 진로, 진학정보 습득의 기회이어야 한다. 따라서 교육복지 대상 중학생의 진로교육 과정에 있어서 교육복지의 특성과 그에 따른 진로교육의 방향에 대해 구체적인 진로교육이 필요하며 진로와 학습이 밀접한 관련성에 대한 인식 또한 필요하다. 더불어 이들에게 있어서 체계적이고 차별화된 진로 및 진학정보에 대한 진로교육이 필요하다.
The aim of this study is to explore the participation experiences of education welfare subject middle school students in career education program. For this purpose, The study set the following theme. The research theme is “what is participation experience of career education program for education we...
The aim of this study is to explore the participation experiences of education welfare subject middle school students in career education program. For this purpose, The study set the following theme. The research theme is “what is participation experience of career education program for education welfare subject middle school students?” Using qualitative research method, this study selected 8 middle and high school boys and girls who participated in career education program. In-depth interviews were used to collect data, and repeated comparison analyzes were conducted. The interviewed data were analyzed to derive concepts, subcategories, and top categories. The top category is 'I myself do not want to change, myself starting to accept and attitude to start the future'. The subcategories are 'daily life without work, being dragged, career that is not related to me, accepting comfortably, what is helped to me, what I want, the career that I found, what I want to do and for my future.’ As a result of the analysis, the experiences of participating in career education program for education welfare subject middle school students are as follows. First, there are two characteristics of 'I do not want to change myself and I start to accept it'. Second, the middle school students who participated in the career education program showed 'the attitude to start the future' in the desired career education program. Middle School students who are subject to educational welfare do not receive encouragement and support from home after school. The researcher prepared a career education program on behalf of the family to take care of their emotional state, provided discipline and information, improved emotional support and self-esteem, and prepared career education program for them to see their future. The conclusions derived from exploring the experiences of the participants in the career education program are as follow. First, the participants' experiences of participating in career education program are divided in two categories: 'I do not want to change myself' and 'myself starting to accept'. In the category of 'I do not want to change' (experience), the research participants expressed the reality that they lived outside the school without care of both parents after school. The fact that they were sent out as educational welfare institutions from home means a lack of parental attention and adequate discipline. In the category of 'Myself starting to accept' (psychological change), educational welfare subject middle school students are in school but they are not interested in teachers or students and are in a state of being inappropriate for school life due to alienation, but they showed implication in encouragement, recognition and support through career education program. Second, it appeared as a category of 'preparing for the future'. The education welfare subject middle school students with different aspects from general students' life style needed differentiated career information only for themselves as they deviated from the interest of teachers in school. For them, the experience of career education program must be an opportunity to acquire various career and college information after graduation from middle school rather than experience learning aspect in career development process. Therefore, it is necessary to provide specific career education on the characteristics of educational welfare and the direction of career education in the education welfare subject middle school students targeted for educational welfare. Also, it is necessary to recognize the close relation between career and learning. In addition, it is necessary to provide systematic and differentiated career and college entrance information for them.
The aim of this study is to explore the participation experiences of education welfare subject middle school students in career education program. For this purpose, The study set the following theme. The research theme is “what is participation experience of career education program for education welfare subject middle school students?” Using qualitative research method, this study selected 8 middle and high school boys and girls who participated in career education program. In-depth interviews were used to collect data, and repeated comparison analyzes were conducted. The interviewed data were analyzed to derive concepts, subcategories, and top categories. The top category is 'I myself do not want to change, myself starting to accept and attitude to start the future'. The subcategories are 'daily life without work, being dragged, career that is not related to me, accepting comfortably, what is helped to me, what I want, the career that I found, what I want to do and for my future.’ As a result of the analysis, the experiences of participating in career education program for education welfare subject middle school students are as follows. First, there are two characteristics of 'I do not want to change myself and I start to accept it'. Second, the middle school students who participated in the career education program showed 'the attitude to start the future' in the desired career education program. Middle School students who are subject to educational welfare do not receive encouragement and support from home after school. The researcher prepared a career education program on behalf of the family to take care of their emotional state, provided discipline and information, improved emotional support and self-esteem, and prepared career education program for them to see their future. The conclusions derived from exploring the experiences of the participants in the career education program are as follow. First, the participants' experiences of participating in career education program are divided in two categories: 'I do not want to change myself' and 'myself starting to accept'. In the category of 'I do not want to change' (experience), the research participants expressed the reality that they lived outside the school without care of both parents after school. The fact that they were sent out as educational welfare institutions from home means a lack of parental attention and adequate discipline. In the category of 'Myself starting to accept' (psychological change), educational welfare subject middle school students are in school but they are not interested in teachers or students and are in a state of being inappropriate for school life due to alienation, but they showed implication in encouragement, recognition and support through career education program. Second, it appeared as a category of 'preparing for the future'. The education welfare subject middle school students with different aspects from general students' life style needed differentiated career information only for themselves as they deviated from the interest of teachers in school. For them, the experience of career education program must be an opportunity to acquire various career and college information after graduation from middle school rather than experience learning aspect in career development process. Therefore, it is necessary to provide specific career education on the characteristics of educational welfare and the direction of career education in the education welfare subject middle school students targeted for educational welfare. Also, it is necessary to recognize the close relation between career and learning. In addition, it is necessary to provide systematic and differentiated career and college entrance information for them.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.