최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기대한지구과학교육학회지 = Journal of the Korean society of earth science education, v.7 no.2, 2014년, pp.180 - 191
The purpose of this study was to determine the effects on STEAM education for intergrated science inquiry ability of high school students. The experimental and control group were 30 students, respectively. The STEAM program developed by a teacher study group was applied to the experimental group stu...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
과학탐구능력을 신장기키기 위해 학교현장에서 사용한 수업방법들은? | 이에 학교현장에서 과학탐구능력을 신장시키기 위해 관찰 분류 측정 중심 수업(Kim, 2000), 인지발달 가속화 프로그램 적용 수업(Kim, 2002), 자유탐구활동 수업(Park, 2000), 놀이를 통한 학습(Kim, 1997), 탐구놀이를 통한 학습(Paek, 1999), ARCS 동기전략 수업(Kim, 2003), ICT 활용수업(Lee, 2004), 탐구활동 중심 수업(Kim, 2014) 등 다양하고 많은 수업방법들이 이루어져왔다. | |
과학에 대한 정의적 태도 영역 분야에서 과학을 좋아한다고 응답한 학생이 42개국 중 최하위를 기록하였는데 이는 국가경쟁력에 어떤 영향을 미치는가? | 하지만 과학에 대한 정의적 태도 영역 분야에서는 과학을 좋아한다고 응답한 학생이 11%로 42개국 중 최하위를 기록했다. 이러한 과학에 대한 낮은 흥미도는 이공계 기피로 이어져 우리나라의 국가경쟁력 향상에 악영향을 미치고 있다. Berry et al. | |
과학과의 국가 교육과정에서 목표로 삼고 있는 것은? | 과학과의 국가 교육과정(Ministry of Education, Science and Technology, 2012)에서는 ‘자연 현상을 탐구하는데 필요한 과학탐구능력의 신장을 중시하고 있으며, 탐구능력 신장을 통해 급변하는 미래 사회에 능동적으로 대처하고 독창적으로 문제를 해결’할 수 있도록 하는 것을 중요한 목표로 삼고 있다. 학생들의 과학적 탐구능력의 육성은 이미 오래 전부터 과학교육과정의 중요한 목표가 되어 학교현장에서는 탐구능력 신장을 강조하여 왔으며 Ministry of Education, Science and Technology(2012)에서 제시한 과학과 교육과정에서 고등학교 선택교육과정의‘과학’은 학생들이 다양한 활동을 통하여 과학적 탐구방법과 과정을 이해하게 하여 이를 바탕으로 창의적 문제해결 능력과 시민 사회에서 합리적인 의사결정을 위한 과학적 사고력을 기르는 것이 목표라고 한 점에서도 탐구능력 신장의 중요성을 찾을 수 있다. |
Ministry of Educaion, Science and Technology(2012). Science Curriculum, 58p.
Kim, M.S.(2003). The Effect on Scientific Inquiry Ability of Elementary School 4th graders by Applying the ARCS Motive Induction Strategy. Korea National University of Education Graduate School of Education, Master thesis. (in Korean)
Kim, M.H.(2011). Analysis of the effect of the method to Compose Cooperative Learning of the Small Group in High School on the Ability and Attitide to study Science. Korea National University of Education Graduate School of Education, Master thesis. (in Korean)
Kim, M.J.(2014). Effects of Instruction Based on Inquiry Activities on Science Underachievers' Science Inquiry Abilities and Science Achievement of the 7th Grade Students. Korea National University of Education Graduate School of Education, Master thesis. (in Korean)
Kim, S.H and Ryu, H.C.(2013). Effect of Hands on Based- STEAM Program. Journal of the Korean Association of Computer Education, 16(3), 79-89.
Kim,S.B(2000). The Effect of Observation, Classification, Measurement Training on the Elementary School Students' Science Process Skills and Attitude. Korea National University of Education Graduate School of Education, Master thesis. (in Korean)
Kim, S.J.(1997). Effectiveness of Instruction through play to science process skills of elementary low graders. Korea National University of Education Graduate School of Education, Master thesis. (in Korean)
Kim, C.S.(2002). The Influence of CASE Program on the Development of Elementary School Students' Science Process Skills. Korea National University of Education Graduate School of Education, Master thesis. (in Korean)
Kim, H.S.(1994). Analysis on Logical Thinking Levels and Science Process Skills of High School Students. Journal of the Korean Earth Science Society, 15(1), 1-12.
Moon, B.H.(2006). The Effects of small group discussion lesson on science process skills and learning attitude. Korea National University of Education Graduate School of Education, Master thesis. (in Korean)
Park, S.J.(2012). The Effects of Elementary Science Lesson Applying STEAM Education on the Learning Motive, Interest and Science Process Skills. Busan National University of Education, Master thesis. (in Korean)
Park(2000). The Effect of free inquiry activities on the science process skills and scientific attitudes of elementary school students. Seoul National University of Education, Master thesis. (in Korean)
Paek, K.H.(1999). The Effects of the scientific inquiry play upon scientific process skill and scientific attitude of elementary students. Kongju National University of Education, Master thesis. (in Korean)
Paek, Y.S., Park, H.J., K, Y.M., N, S.G., P, J.Y., L, J.Y., J, J.S., C, Y.H., and H, H.S.(2011). STEAM in Korea, 11(4), 149-171.
Lee, M.Y.(2004). The Effect on scientific inquiry ability and science-related affective characteristics by ICT science learning in the middle school science textbook. Korea National University of Education Graduate School of Education, Master thesis. (in Korean)
Lee, S.G. and Lee, H.L.(2013). The Effects and Development of Project-Based STEAM Program. Journal of the Korean Society of Earth Science Education, 6(1), 78-86.
Cho, H.Y. and Park, S.J.(1995). Science Instruction. Kyoyookbook, 84-114.
Berry, R.Q., Reed, P.A., Rits, J.M., Lin, C.Y., Hsiung,S., and Frazier, W.(2005). STEM initiatives. The Technology Teacher, 64(1), 24-27.
Burn J. C. Okay J. R. and Wise K. C.(1983). Integrated Process Skill Test II : TIPS II[J]. Journal of Research in Science Teaching, 22(2), 169-177.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.