최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기소아청소년정신의학 = Journal of the Korean Academy of Child and Adolescent Psychiatry, v.25 no.3, 2014년, pp.128 - 135
Objectives : The purpose of this study was to evaluate the effect of social skills training (SST) for children in two different community settings, an elementary school and a child community center. Methods : Two separate groups of 15 children (10 boys and 5 girls) and 13 children (4 boys and 9 girl...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
정신질환을 겪는 소아 청소년들은 질환별로 어떻게 사회기능의 손상이 초래되는가? | 정신질환을 겪는 소아 청소년들은 증상에 의한 영향, 인지적 기능 및 비인지적 기능의 손상으로 인해 적절한 사회기술의 습득이 저해되어 결국 사회기능의 손상을 초래한다. Attention-deficit hyperactivity disorder(ADHD) 환자들은 또래 관계에서 충동적이며 부적절한 반응으로 공격적이거나 파탄적인 아이로 인식이 되어 거부당하기가 쉽다.5)또한 전반적 발달장애에서 아스퍼거장애 및 고기능 자폐장애(high-functioning autism)의 경우 다른 아형의 환자들과는 달리 정상 지능을 가진 경우가 많아 인지기능이 보존되어 있지만, 사회기술에 손상이 있는 것이 중요한 증상이다.6) 이밖에도 조현병, 기분장애 등의 정신질환이 이환되었을 때도 사회기술의 저하 및 사회성의 손상이 있음을 보고하고 있다. 앞에서 언급하였던 사회성에 손상을 주는 정신질환에 이환된 환자들을 대상으로 한 사회기술훈련의 효과는 여러 연구를 통해 입증된 바 있는데, ADHD의 경우, 약물치료를 받는 ADHD 환자에서 사회기술훈련과 부모교육을 시행하였을 때 문제행동이 감소하고 사회기술이 유의미한 변화가 있다는 보고7)가 있으며, 다른 연구에서도 사회기술훈련이 부모교육과 함께 병행될 때 사회성이 중가되며 유지되었다는 결과가 있었다. | |
사회적 기술이란 무엇인가? | 사회적 기술에 대한 정의는 어떤 방향성을 염두에 두고 설명하느냐에 따라 다양해지지만, 일반적으로는 사회적 유능성의 하위 개념으로서 구성원들 간의 사회적 상호작용을 시도하고 유지하며 갈등이나 대립 상황에서 문제를 해결하는 데 필요한 구체적이고 그 상황에 특정적으로 수행되는 행동들을 일컫는다.1) 따라서 사회적 기술은 타인과의 사회적 상호작용에 요구되는 인지적 기능과 언어적, 비언어적 행동들로 구성되며 그런 요소들의 종합적인 내용이라고 정의할 수 있다. 사회적 기술이 특히 소아청소년에서 중요한 이유는 학령기에 또래 관계가 중요해지는 시기이고 이 시기에 친구들을 사귀고 친구들에게 수용되는 것이 자신에 대한 평가와 자아상 형성에 중요한 영향을 미치기 때문이다. | |
사회적 기술이 특히 소아청소년에 중요한 이유는 무엇인가? | 1) 따라서 사회적 기술은 타인과의 사회적 상호작용에 요구되는 인지적 기능과 언어적, 비언어적 행동들로 구성되며 그런 요소들의 종합적인 내용이라고 정의할 수 있다. 사회적 기술이 특히 소아청소년에서 중요한 이유는 학령기에 또래 관계가 중요해지는 시기이고 이 시기에 친구들을 사귀고 친구들에게 수용되는 것이 자신에 대한 평가와 자아상 형성에 중요한 영향을 미치기 때문이다.2) 또한 가까운 친구들을 사귀고 우정을 느끼며 친구들 사이에 적절하게 경쟁을 하는 등의 사회성 발달이 대인 관계와 인격발달의 중요한 요소가 되기도 한다. |
Han ES, Ahn DH, Lee YH. The social skills training in children with attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). J Korean Acad Child Adolesc Psychiatry 2001;12:79-93.
Brownell CA. Convergent developments: Cognitive-developmental correlates of growth in infant/toddler peer skills. Child Development 1986;57:275-286.
Hong KE. Korean Textbook of Child Psychiatry. Seoul: Jungang Munhwasa;2005. p.16-37.
Paek MJ, Ahn JK, Lim SY, Kim YR, Park MH, Kim BN, et al. The effectiveness of school based short-term social skills training in children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). J Korean Acad Child Adolesc Psychiatry 2009;20:82-89.
Coleman WL, Lindsay RL. Interpersonal disabilities: social skill deficits in older children and adolescents. Their description, assessment, and management. Pediatr Clin North Am 1992;39:551-567.
American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-IV-TR. 4th ed., text revision. Washington, DC: American Psychiatric Association;2000.
Tutty S, Gephart H, Wurzbacher K. Enhancing behavioral and social skill functioning in children newly diagnosed with attention-deficit hyperactivity disorder in a pediatric setting. J Dev Behav Pediatr 2003;24:51-57.
Frankel F, Myatt R, Cantwell DP, Feinberg DT. Parent-assisted transfer of children's social skills training: effects on children with and without attention-deficit hyperactivity disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1997;36:1056-1064.
Rao PA, Beidel DC, Murray MJ. Social skills interventions for children with Asperger's syndrome or high-functioning autism: a review and recommendations. J Autism Dev Disord 2008;38:353-361.
Jung HJ, Shin SM, Jung TY. Effects of social-skill-improvement programs on the psychological wellbeing and interpersonal relations of adolescents from broken family. Korean J School Psychol 2012;9: 227-249.
Yoo YS, Lee YH. A meta-analysis of social skills training for socially isolated children. Korean J Child Stud 2001;22:51-67.
Lee HM. The effectiveness of social skill training program using group play-therapy. Korean J Play Ther 2003;6:40-57.
Achenbach TM. Manual for the Child Behavior Checklist. Burlington: University of Vermont Department of Psychiatry;1991.
Ha EH, Oh KJ, Lee HR, Hong KE. Reconstruction of the behavior problem scales of the Korean CBCL. Seoul J Psychiatry 1995;20: 245-253.
Scheres A, Oosterlaan J, Sergeant JA. Response execution and inhibition in children with AD/HD and other disruptive disorders: the role of behavioural activation. J Child Psychol Psychiatry 2001;42: 347-357.
So YK, Noh JS, Kim YS, Ko SG, Koh YJ. The reliability and validity of Korean parent and teacher ADHD rating scale. J Korean Neuropsychiatr Assoc 2002;41:283-289.
Gresham FM, Elliott SN. Social skills rating system: manual. Circle Pines, MN: American Guidance Service;1990.
Moon SW. Validation of the Korean Version of the Social Skill Rating System for Elementary Level, Student Form (K-SSRS-S: Elementary Level). J Korean Clin Psychol 2013;32:199-215.
Han ES. The effects of social skills training in children with attention deficit hyperactivity disorder [dissertation]. Seoul: Sungkyunkwan University;2000.
Matson JL, Rotatori AF, Helsel WJ. Development of a rating scale to measure social skills in children: The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY). Behav Res Ther 1983;21:335-340.
Park NS, Oh KJ. Effects of methylphenidate treatment on cognitive behavioral symptoms and social, academic & emotional adjustment of ADHD children. Korean J Clin Psychol 1992;11:235-248.
Oh KJ, Min SK, Park JK, Ko RW. The effect of depressive symptoms on marital communication. Korean J Clin Psychol 1998;17:1-15.
Pfiffner LJ, McBurnett K. Social skills training with parent generalization: treatment effects for children with attention deficit disorder. J Consult Clin Psychol 1997;65:749-757.
McGinnis E, Goldstein AP. Skillstreaming the elementary school child: new strategies and perspectives for teaching prosocial skills. Champaign, IL: Research Press;1997. p.43-65.
Elliott SN, Gresham FM. Social skills intervention guide. Circle Pines, MN: American Guidance Service;1991. p.89-115.
Headquarters for Community Child Center. The survey of 2009 community child center. Sejong: Ministry of Health and Welfare; 2009.
Kim HS, Chae YS, Park GR. Effects of a self-growth program on self-esteem, inferiority, and peer-relationships in children using a community child center. Child Health Nurs Res 2010;16:1-9.
Barkley RA. Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A Handbook for Diagnosis and Treatment. New York: Guilford Press;1990.
Nash JB. Children's social skills training: Relative effectiveness of three training models [dissertation]. Teaneck, NJ: Fairleigh Dickinson University;2008.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.