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[국내논문] LRFD 설계를 위한 교대의 신뢰성 해석 모델
Reliability Analysis Modeling for LRFD Design of Bridge Abutments 원문보기

韓國地盤工學會論文集 = Journal of the Korean geotechnical society, v.30 no.8, 2014년, pp.5 - 11  

엄준식 (Dept. of Civil Engrg., Sangji Univ.)

초록
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본 연구의 목적은 신뢰성해석을 통해 교량의 하부구조인 교대에 대해 주요설계변수와 신뢰성계수의 관계를 정립하여 하중저항계수설계를 위한 신뢰성해석방법을 개발하는 것이다. 하중조건으로는 사하중, 연직토압 및 수평토압, 상재하중, 그리고 통행차량에 의한 활하중을 고려하였다. 고려한 하중에 대해 지반의 허용지지력, 전도, 활동 등을 반영하는 한계상태함수를 정의하여 신뢰성 해석을 몬테-카를로 시뮬레이션을 이용하여 수행하였다. 신뢰성 해석 결과 신뢰성지수에 가장 큰 영향을 미치는 인자는 내부마찰각이었으며 민감도해석 결과 신뢰성 지수는 저항계수와 수평토압의 변화에 따라 민감하게 변화하는 것을 알 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The objective of this paper is to develop a rational reliability analysis procedure for the LRFD design provisions of bridge substructures. A bridge abutments is considered in this study. The reliability analysis is applied to determine the relationship between the major design parameters for bridge...

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제안 방법

  • Therefore, this study deals with the bridge abutment components. The objective of this study is to formulate the limit state functions, develop statistical models for load and resistance parameters, calculate the reliability indices for typical abutment components, and develop sensitivity functions for the load and resistance parameters. In this study, the reliability analyses are performed for a bridge abutment shown in Fig.
  • The objective of this study is to formulate the limit state functions, develop statistical models for load and resistance parameters, calculate the reliability indices for typical bridge abutment, and develop sensitivity functions for the load and resistance parameters.

이론/모형

  • In this study, the resulting cumulative distribution function of g was plotted on the normal probability scale to determine the reliability index.
  • The reliability indices were calculated using Monte Carlo analysis for a typical example of a bridge abutment. Two limit states are considered: bearing capacity and sliding.
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참고문헌 (8)

  1. AASHTO (2013), LRFD Bridge Design Specifications. American Association of State Highway and Transportation Officials, Washington, D.C. 

  2. Cushing, A.G., Withiam, J.L., Szwed, A., and Nowak, A.S. (2003), "Reliability Analysis of Anchored and Cantilevered Flexible Retaining Structures", In LSD2003: International Workshop on Limit State Design in Geotechnical Engineering Practice. Cambridge, Massachusetts. 

  3. Elishakoff, I. (1999), Probabilistic Methods in the Theory of Structures, 2nd Edition, John Wiley & Sons, New York, NY, 492p. 

  4. Nowak, A.S. (1993), "Live Load Model for Highway Bridges", Journal of Structural Safety, Vol.13, Nos.1+2, pp.53-66. 

  5. Nowak, A.S. (1999), Calibration of LRFD Bridge Design Code. NCHRP Report 368, Transportation Research Board, Washington, D.C. 

  6. Nowak, A.S. and Collins, K.R. (2000), Reliability of Structures. McGraw-Hill, New York. 

  7. Nowak, A.S. and Hong, Y-K. (1991), "Bridge Live Load Models", ASCE Journal of Structural Engineering, Vol.117, No.9, 1991, pp.2757-2767. 

  8. Smith G.N. (1986), Probability and Statistics in Civil Engineering: An Introduction, Blackwell Science Ltd., London, UK, 252p.519-539. 

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