$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

영어 수업환경의 유형에 따른 언어불안 정도와 불안요인에 대한 비교분석
Comparative study on the language anxiety levels and factors in different English class environments 원문보기

한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.15 no.10, 2014년, pp.6014 - 6028  

차혜경 (용인대학교 국제교류교육센터)

초록

본 연구는 다양한 유형의 영어수업환경에서 대학생 학습자들이 경험하는 언어불안정도와 불안요인들에 대해 설문조사하고 그 결과를 비교분석하였다. 언어불안정도는 수업환경의 유형에 따라 유의미한 차이가 있으며, 또한 교수와 영어 수업반 사이에 나타나는 상호작용 효과도 유의미한 양상을 보였다. 이 같은 결과는 수업환경과 학습자들의 개별적 특성 양자 모두가 의미 있는 언어불안의 변인임을 보여준다고 하겠다. 언어불안요인은 언어불안정도와 달리 수업환경에 따라 큰 차이가 없으며, 전체적으로 의사소통, 대인평가, 시험 등의 순으로 중요한 것으로 조사되었다. 특히 의사소통은 수업환경의 차이에 관계없이 거의 일관되게 가장 중요한 불안요인으로 나타났다. 본 연구는 교육적 시사점으로 학습자들의 영어능력에 적절한 수업환경의 구축, 교수의 영어구사력을 고려한 수업환경의 설계, 학습자들의 적극적인 참여를 유도할 수 있는 긍정적인 수업환경의 조성을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study examined the levels of language anxiety and their causal factors in different English class environments. The findings show that the levels of language anxiety vary significantly in different types of class environments, indicating that both the class environments and individual character...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
영어전용수업의 평가는 어떠한가? 영어전용수업은 영어를 의사소통의 도구로 사용할 기회가 거의 없는 우리나라 학생들에게 영어에 대한 노출을 증대시킴으로써 자연스럽게 영어소통능력을 향상시킨다는 긍정적인 평가가 있었다[5,6]. 그러나 Lee[7]가 강조한 바와 같이, 영어노출이 많다고 반드시 그 같은 효과를 담보할 수 있는 것은 아니며, 오히려 부정적인 효과를 줄 수 있다는 연구결과도 개진되어 왔다[8,9].
한국 영어교육은 어떠한 변화가 있었는가? 한국 영어교육은 국제화 시대에 부응하기 위해 영어의 의사소통 능력의 향상에 중점을 두며 많은 변화가 있어왔다. 특히 한국 학생들의 대부분은 영어 수업 외에 영어에 노출되어 있는 시간이 매우 제한적이라는 현실적 문제를 고려하여 원어민 수업을 늘리거나, 한국인 교수에 의한 수업도 영어로(TETE: Teaching English Through English) 진행되어야 한다는 분위기가 조성되어 왔다[1-4].
영어수업환경에서 대학생 학습자들이 경험하는 언어불안정도와 불안요인들에 대한 비교분석결과는 어떠한가? 본 연구는 다양한 유형의 영어수업환경에서 대학생 학습자들이 경험하는 언어불안정도와 불안요인들에 대해 설문조사하고 그 결과를 비교분석하였다. 언어불안정도는 수업환경의 유형에 따라 유의미한 차이가 있으며, 또한 교수와 영어 수업반 사이에 나타나는 상호작용 효과도 유의미한 양상을 보였다. 이 같은 결과는 수업환경과 학습자들의 개별적 특성 양자 모두가 의미 있는 언어불안의 변인임을 보여준다고 하겠다. 언어불안요인은 언어불안정도와 달리 수업환경에 따라 큰 차이가 없으며, 전체적으로 의사소통, 대인평가, 시험 등의 순으로 중요한 것으로 조사되었다. 특히 의사소통은 수업환경의 차이에 관계없이 거의 일관되게 가장 중요한 불안요인으로 나타났다. 본 연구는 교육적 시사점으로 학습자들의 영어능력에 적절한 수업환경의 구축, 교수의 영어구사력을 고려한 수업환경의 설계, 학습자들의 적극적인 참여를 유도할 수 있는 긍정적인 수업환경의 조성을 제시하였다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (60)

  1. K. Kim, "Teaching English through English", English Language Education, pp. 49-69, 26, 2003. 

  2. Y. Pak, "A Study of University Students' Perceptions on TETE", English Language Teaching, pp. 59-82, 17(1), 2005. 

  3. J. Moon, K. Pyo, "A Critical Review of Teaching English through English", Journal of the Korea English Education Society, pp. 135-156, 9(2), 2010. 

  4. J. Nam, "College Students' language Learning Anxiety in the Native Speakers' English Classes", Journal of Language Sciences, pp. 69-89, 18(2), 2011. 

  5. G. Wiggleworth, "The role of the first language in the second language classroom: friend or foe", English Teaching, pp. 17-31, 57(1), 2002. 

  6. S. Kim, W. Lee, "An Evaluation of the english native instructor program of national universities of education", Primary English Education, pp. 35-62, 12(1), 2006. 

  7. J. Lee, "Where to Start Teaching English Through English: Based on Perceived Effectiveness of Teachers"' English Use. English Teaching, pp. 335-354, 62(4), 2007. 

  8. S. Kim, W. Lee, "An Evaluation of the English native instructor program of national universities of education", Primary English Education, pp. 35-62, 12(1), 2006. 

  9. Y. J. Shin, "The Interaction of Teacher-Talk and Student-Talk in the Foreign language Classroom", The Linguistic Association of Korea Journal, pp. 823-303, 7(1), 1999. 

  10. K. Yu, H. Chung, 2009. "A Study of University Students' Perception and Preferences on EMI", English Language and Linguistics, pp. 67-89, 28, 2009. 

  11. M. Kim, How do college students react to TETE? Modern English Education, 10(3), pp. 62-89, 2009. 

  12. U. Maeng, H. Han, H. Kim, S. Kim, "Needs Analysis and Suggestions of EMI Instructions in Higher Education", English Language and Linguistics, pp. 269-301, 17(3), 2011. 

  13. E. K. Horwitz, "Language anxiety and achievement", Annual Review of Applied Linguistics, pp. 112-126, 21(1), 2001. 

  14. M. R. Lim, "Effects of Learning Style and Foreign Language Anxiety on English Achievement", The 21st Century Association of English Language and Literature, pp. 223-246, 21(3), 2008. 

  15. E. K. Horwitz, M. B. Horwitz, J. Cope, "Foreign Language Classroom Anxiety", Modern Language Journal, pp. 125-132, 70(2), 1986. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-4781.1986.tb05256.x 

  16. J. Yun, H. Sohn, "A Study of the Relationship between L2 Learners' Language Anxiety and Proficiency", Foreign Languages Education, pp. 81-100, 19(3), 2012. 

  17. H. Park, "EFL context and learners' affective factors in Korean secondary education", English Language & Literature Teaching, pp. 55-75, 12(1), 2006. 

  18. C. Park, "A Path to Speaking Excellence: Exploring Causes and Effects among Speaking Barriers", English Language & Literature Teaching, pp. 87-110, 13(1), 2007. 

  19. H. J. Oh, E. H. Lee, "College Students towards Teaching English through English and Its Effectiveness", English Language Teaching, pp. 211-229, 22, 2010. 

  20. H. O. Kim, "Foreign language anxiety among the university students in English medium courses", Modern English Education, pp. 105-124, 13(3), 2012. 

  21. S. Kang, H. Park, Student Beliefs and Attitudes about English Medium Instruction: Report of Questionaire Study. Yonsei Review of Educational Research, pp. 33-53, 17(1), 2004. 

  22. H. Park, "The effects of L2 learners' motivation and anxiety on English speaking skills", Foreign Languages Education, pp. 219-241, 13(4), 2006. 

  23. E. K. Horwitz, "Foreign and second language anxiety", Language Teaching, pp. 154-167, 43(2), 2010. 

  24. R. C. Gardner, Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. London: Edward Arnold, 1985. 

  25. C. C. Spielberger, Manual for the state-trait Anxiety Inventory (Form Y). Consulting Psychologists Press. 1983. 

  26. K. Chastain, "Affective and ability factors in second language acquisition", Language Learning, pp. 153-161, 25(1), 1975. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-1770.1975.tb00115.x 

  27. M. Swain, B. Burnaby, "Personality characteristics and second language learning in young children: A plot study", Working Papers in Bilingualism, pp. 115-128, 11, 1976. 

  28. P. M. Donley, "Language anxiety and how to manage it: What educators need to know", Mosaic, pp. 3-9, 6(3), 1999. 

  29. P. D. MacIntyre, R. C. Gardner, "Language Anxiety: Its Relationship to Other Anxieties and to Processing in Native and Second Languages", Language Learning, pp. 513-534, 41, 1991. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-1770.1991.tb00691.x 

  30. R. Pekrun, "Expectancy-value theory of anxiety: Overview and implications", In D. Forgays, T. Sosmowski (Eds.), Anxiety: Recent developments in cognitive, psychological, and health research, pp. 23-39, Hemisphere, 1992. 

  31. A. Bandura, "Self-efficacy conception of anxiety", In R. Schwarzer & R. A. Wickland (Eds.), Anxiety and self-focused attention. pp. 89-110, Harwood Academic Publishers, 1991. 

  32. A. Z. Guoria, Introduction: An epistemology for the language sciences, Language Learning, pp. 6-11, 33, 1883. 

  33. S. Krashen, Principles and practice in second language acquisition. Oxford: Pergamon Press, 1982. 

  34. H. Park, A Study on the effects of native and nonnative English speaking teachers on anxiety and risk-taking, The Linguistic Association of Korea Journal, pp. 159-182, 9(2), 2001. 

  35. S. Jeong, "The Effects of Teachers' on Learner Anxiety and Motivation: A Comparison of Native and Nonnative English Teachers", Master's Thesis, Hanyang University, 2007. 

  36. A. J. Onwuegbuzie, P. Bialey, C. E. Daley, "The Validation of Three Scales Measuring Anxiety at Different Stages of the Foreign Language Learning Process: The Input Anxiety Scale, the Processing Anxiety Scale, and the Output Anxiety Scale, Language Learning, pp. 87-117, 50(1), 1999. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/0023-8333.00112 

  37. T. Gregersen, E. K. Horwitz, Language Learning and Perfectionism: Anxious and Non-Anxious Language Learners' Reactions to Their Own Oral Performance, The Modern Language Journal, pp. 562-570, 86, 2002. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/1540-4781.00161 

  38. S. Matsuda, P. Gobel, Anxiety and predictors of performance in the foreign language classroom, System, pp. 21-36, 32, 2004. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.system.2003.08.002 

  39. M. Jo, "An Investigation in Variables of English Speaking Anxiety Levels of ESL Learners in America", Studies in English Language and Literature, pp. 289-308, 36, 2010. 

  40. J. D. Jang, "Level of Language Anxiety Relative to Proficiency Levels", English Language Teaching, pp. 15-41, 15, 2003. 

  41. H. J. Kim, "The Relationships among Perceived Competence, Actual Competence and Language Anxiety: Biases in Self-Ratings of Second Language Proficiency", Modern English Education, pp. 68-85, 5, 2004. 

  42. H. Ipek, Foreign language reading anxiety proficiency and gender. The International Journal of Learning, pp. 293-300, 168, 2009. 

  43. H. J. Liu, "Understanding Anxiety in Relation to Motivation, Autonomy, and Language Proficiency", Electronic Journal of Foreign Language Teaching, pp. 123-139, 9, 2012. 

  44. D. J. Young, "Creating a low-anxiety classroom environment: What does language anxiety research suggests?", The Modern Language Journal, pp. 426-439, 75, 1991. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-4781.1991.tb05378.x 

  45. M. L. Price, The subjective experience of foreign language anxiety: Interviews with highly anxious students. In E. K. Horwitz & Young, D. J. (Eds.), Language anxiety (pp. 101-108), Prentice-Hall, 1991. 

  46. H. Park, The Effects of Anxiety on Korean EFL Learners' Achievement. The Linguistic Association of Korea Journal, pp. 171-191, 10(3), 2002. 

  47. Y. M. Yoo, K. H. Pyo, "A Study of College Students' Speaking Anxiety in English Conversation Classes with a Native Speaker Teacher", Studies in Foreign Language Education, pp. 59-84, 23, 2009. 

  48. Y. Aida, "Examination of Horwitz, Horwitz, and Cope's construct of foreign language anxiety: the cases of students of Japanese", The Modern Language Journal, pp. 155-168, 78(2), 1994. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-4781.1994.tb02026.x 

  49. Y. Kim, A Factor analytic Study of English Language Anxiety: The Case of Korean University EFL Learners. English Teaching, pp. 239-256, 59(4), 2004. 

  50. D. Kim, The effects of an anxiety-triggering task on EFL learners' listening ability, English Language Teaching, pp. 181-201, 17(4), 2005. 

  51. B. Kim, H. Kim, "Differences in teachers' and learners' perspective on ELT learners' anxiety", English Language & Literature Teaching, pp. 161-182, 16(3), 2010. 

  52. S. Kim, "Exploring the nature of communication anxiety in English among Korean EFL undergraduates", English Language & Literature Teaching, pp. 211-231, 13(4), 2007. 

  53. K. M. Bailey, Competitiveness and anxiety in adult second language learning: Looking at and through the diary studies. In H. W. Selinger & M. H. Long (Eds.), Classroom oriented research in second language acquisition. pp. 67-103, Newbury House, 1983. 

  54. J. Park, A study on the role of language anxiety in English classroom, English Teaching, pp. 91-115, 51(4), 1996. 

  55. L. Beebe, Risk-taking and language learner. In H. W. Selinger & M. Long (Des.), Classroom oriented research in second language acquisition, pp. 39-65, Newbury House, 1993. 

  56. Gebhard, J. G. (1982). "Some suggestions for the EFL conversation class", Forum, pp. 14-16, 20, 1982. 

  57. S. Kim, K Park, An Investigation into the association between learner anxiety and strategy use and English listening and reading, Foreign Language Education, pp. 93-120, 13(2), 2006. 

  58. T. Han, "Perceptions of the College Students on College English in Terms of the Instructors' Teaching Method,", Studies on English Language & Literature, pp. 225-254, 35(2), 2009. 

  59. Gary D. Borich, Observation Skills for Effective Teaching, Pearson Merrill Prentice Hall, 2007. 

  60. M. A. Jung, "The relationship between university students' communication apprehension in English and affective factors in learning English", The Journal of Studies in Language, pp. 965-1000, 2011. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로