$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등과학영재아동과 일반 아동 부모의 학습관여와 지적호기심 및 과학창의성의 관계 연구
A Study on the Relationship between the Parents' Learning Involvement and Children's Intellectual Curiosity and Scientific Creativity of the Gifted Elementary Students of Science and General Students 원문보기

水産海洋敎育硏究 = Journal of fisheries and marine sciences education, v.26 no.5 = no.71, 2014년, pp.1119 - 1128  

오종석 (대운초등학교) ,  이형철 (부산교육대학교) ,  유병길 (부산교육대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was aimed at analyzing the correlation among each factor after finding out the difference between the gifted elementary students of science and general students with their parents' learning involvement, the children's intellectual curiosity and scientific creativity. The results of the st...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구에서는 영재교육원 소속 아동과 일반학급 소속의 아동이 지각한 부모의 학습관여, 지적 호기심, 과학적 창의성을 측정하여 비교 분석하고, 각 요인 간 상관관계를 밝히고자 하였다. 연구결과를 종합하여 내린 결론은 다음과 같다.
  • 본 연구에서는 초등 과학영재교육원 아동과 일반학급 아동의 부모의 지원정도와 지적 호기심, 과학적 창의성을 측정하여 특징 및 차이를 분석함으로서 영재교육의 질적 성장을 위하여 학부모들이 가정에서 무엇을 지원하고 어떠한 노력이 필요한지를 연구하고자 한다. 본 연구에서는 영재교육원 소속의 아동과 일반학급 소속 아동 아동이 지각한 부모의 학습관여와 지적호기심, 과학 창의성은 어떠한 차이가 있는지 알아보고, 각 요인 간 상관관계를 분석하는데 그 목적이 있다. 이를 위한 세부적인 연구문제는 다음과 같다.
  • 따라서 부모의 영향을 아버지, 어머니의 학습 관여에 대한 내용을 세분화, 구분하여 연구할 필요가 있다. 본 연구에서는 초등 과학영재교육원 아동과 일반학급 아동의 부모의 지원정도와 지적 호기심, 과학적 창의성을 측정하여 특징 및 차이를 분석함으로서 영재교육의 질적 성장을 위하여 학부모들이 가정에서 무엇을 지원하고 어떠한 노력이 필요한지를 연구하고자 한다. 본 연구에서는 영재교육원 소속의 아동과 일반학급 소속 아동 아동이 지각한 부모의 학습관여와 지적호기심, 과학 창의성은 어떠한 차이가 있는지 알아보고, 각 요인 간 상관관계를 분석하는데 그 목적이 있다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (28)

  1. Choi Kyung-Soon & Jeong Hyun-Hee(1997). Research : Children's Locus of Control , Social Competence and Prosocial Behavior, Journal of the Korean Home Economics Association, 35(3), 231-243. 

  2. Choi Sung-Youn(2001). A Meta-Analysis of Parental Involvement and Gifted Development, Master Degre, Ehwa Womans University. 

  3. Choi Sun-hee(2003). Relationship between Parents' Rearing Attitude Consistency and Young Children's Social Competence, Master Degree, Graduate School of Paichai University. 

  4. Cronbach, L. J.(1969). Heredity and change in human educational policy, Harvard Education Review, 39, 338-347. 

  5. Csikszentmihalyi, M. Rathunde, K. & Whalen S.(1993). Talented teenagers: The roots of success and failure, Cambridge University. 

  6. Gifted Education Database (2013). http://ged.kedi.re.kr. (2013.11.5.) 

  7. Gu Mee-Sook(2003). A Study Of Differences in Acceptance-rejection Attitudes Between Mothers Having Gifted Children and Mothers Having Average Children, Master Degree, Chungnam National University. 

  8. Hyun Eun-Sun(2004). Parental Perception of Educational Needs for Gifted Young Children, Master Degree, Tamna University. 

  9. KEDI(2013). 2012 Gifted Education Statistics Annual Report, Seoul : KEDI. 

  10. Kim Eun-Hee(1997). The Influence of Children's Creativity by Paternal Child-rearing Attitude, Master Degree, Ehwa Womans University. 

  11. Kim Eun-Young(2002). Comparison Study on Recognition of Mothers and Teachers on Giftedness of Children, Master Degree, Chungnam National University. 

  12. Kim Hyun-Sook(1997). A Study on the Relation between Mother's Child-rearing Attitude and Child's Prosocial Behavior Motivation, Master Degree, Graduate School of Korea National University of Education. 

  13. Kim Jong-Duk(2001). The Effect of the Type of Parent's Commitment to Study on the Academic Motivation of the Child, Master Degree, Jwju National University. 

  14. Kim Myung-Soo(1985). An Analysis of Father's Educational Views and Child-Rearing Attitudes, Master Degree, Ehwa Womans University. 

  15. Kim Soon-Dok(1991). A Study on Mother's Educational View and Child Rearing Attitudes Babyhood of Child, Master Degree, Konkuk University. 

  16. Kim Sung-Ok(1994). A Study on Mother's Educational Views and Child Rearing Behavior Perceived by Children. Master Degree, Sunghin University. 

  17. Kohn, H., & Loseman, B. L.(1972). A social competence scale and symptom checklist for the preschool child: Factor dimensions, their cross-instrument generality, and longitudinal persistence. Developmental Psychology, 6, 430-444. 

  18. Lee Dong-Hee(2013) The Relationship between the Parent's Science Learning Involvement Style Which the Gifted and Nongifted Students Recognize and their Science Learning Motivation. Master Degree, Seoul National University od Education. 

  19. Lee Won-Young(1983). The Relation between Mother's Educational Views and Child-rearing Attitudes to Child Development, Doctor Degree, Ehwa Womans University. 

  20. Lim Eun-Mi(1998). Relationships between academic otivation, parental behavior, and academic achievement, Doctoral Dgree, Seoul National University. 

  21. Maw, W. H. & Maw, E. W.(1964). An Exploratory Investigation into the Measurement of Curiosity on Elementary Children, Cooperative Research Project No, 801. University of Dalaware. 

  22. Moon, S. Jurich, J. A. Feldhusen, J. F.(1998). Families of gifted children Cradles of development. In R. C. Friedman & K. B. Roger(Eds.), Talent in context; Historical and social perspectives on giftedness, (81-99), Washington, DC: American Psychological Association. 

  23. Park Eun-Kyung(2010). Comparison of Gifted Students in Mathematics, Science and Inventions on their Creative Characteristics, Master Degree. Konkuk University. 

  24. Park Ji-Yeon(2006). Difference in Creativity among the Normal, Mathematically Gifted, and Science Gifted Children, Master Degree, Chungnam National University. 

  25. Park Mi-Ok(1993). A Study on the Relation between Parents' Rearing Attitude and Child's Self-Concept. Master Degree, Graduate School of Korea National University of Education. 

  26. Renzulli, J. S.(1978). What makes giftedness? Reexamining a definition, Phi Delta Kappan, 60, 180-184. 

  27. Sim Bong-Seop(2009). An Analysis of the attitudes toward science and support for scientific activities of parents whose children are in educational institutions for the science-gifted and general students' parents in elementary schools, Master Degree, Korea National University of Education. 

  28. Song Hye-Ran(2007). A study on a stageable model to develop tools measuring scientific creativeness, Master Dgree, Busan National University of Education. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로