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상호작용과 몰입 향상을 위한 홀로그램과 햅틱 환경 기반의 동작 인터페이스
A Gesture Interface based on Hologram and Haptics Environments for Interactive and Immersive Experiences 원문보기

한국게임학회 논문지 = Journal of Korea Game Society, v.15 no.1, 2015년, pp.27 - 34  

편해걸 (숭실대학교 글로벌미디어학부) ,  안향아 (숭실대학교 글로벌미디어학부) ,  육성민 (숭실대학교 글로벌미디어학부) ,  박진호 (숭실대학교 글로벌미디어학부)

초록
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본 논문은 기존 립모션 장비에 홀로그램과 햅틱 장비를 결합함으로써 향상된 몰입감과 사용 용이성을 제공할 수 있는 사용자 인터페이스를 제시한다. 립모션은 사용자 손동작의 물리적 행동이 직접 가상의 화면상에 영향을 주는 장치인데, 화면상의 가상 손모양을 제어해야 한다는 점과 가상환경에서의 영향을 사용자에게 전달할 수 없다는 한계를 가진다. 우리는 홀로그램을 립모션과 결합시켜 사용자로 하여금 실제 손과 가상 화면을 같은 공간에 배치함으로써 몰입감을 향상시킨다. 아울러 사용자의 손에 촉각을 전달할 수 있는 햅틱 장비를 장착하여 감각의 상호 작용을 실현하는 프로타입을 제시한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper proposes a user interface for enhancing immersiveness and usability by combining hologram and haptic device with common Leap Motion. While Leap Motion delivers physical motion of user hand to control virtual environment, it is limited to handle virtual hands on screen and interact with vi...

주제어

AI 본문요약
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제안 방법

  • In this research, using Wiimote’s acceleration sensor, people could train arbitrary gestures in the field of interfaces such as visual, acoustic and haptic I/O.
  • User can touch or grip swimming fishes through the designed haptic device with Leap Motion. The application provides users three interactive factors for supporting the communication with the application: visual sense through the monitor screen, auditive sense through sound, and tactile sense through our specific haptics hardware.

대상 데이터

  • Our equipment consists of hardware and software. The hardware consists of three parts: a console by which the application is performed, a monitor as a hologram projector, and a designed display device with acrylic panel and peripheral frame.
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참고문헌 (13)

  1. http://www.microsoft.com/en-us/kinectforwind ows 

  2. https://www.leapmotion.com 

  3. P. Garg, N. Aggarwal, S. Sofat, "Vision Based Hand Gesture Recognition", World Academy of Science, Engineering and Technology, Vol. 49, pp. 972-977, 2009. 

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  13. Super Nova team, Bronze prize, https://www.leap-motion.kr/index.php/contestfinalresult 

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