Purpose : The current tactile walking surface indicators have not been easily accessible to blind and vision-impaired people due to unexpected variation of walking environment and walking behavior of transportation poor. Moreover, those indicators frequently cause the inconvenience to transportation...
Purpose : The current tactile walking surface indicators have not been easily accessible to blind and vision-impaired people due to unexpected variation of walking environment and walking behavior of transportation poor. Moreover, those indicators frequently cause the inconvenience to transportation users' walking. Thus, this study aims to investigate the improvement of tactile walking surface indicators, by comparing and analyzing findings from the relevant research. Results from this study contribute to suggest the better standard criteria of tactile walking surface indicators for transportation users, especially blind and vision-impaired people, the handicapped, the child and the elderly and weak, providing the secure and convenient circumstance for walking. Method : This study presents the problems about the standard criteria of tactile walking surface indicators via the examination of finding from the past studies. For example, we examine all standard criteria, focusing on shapes, colors and qualities of materials used for Tactile Walking Surface Indicators. Then, the present study suggests the improvement of standard, which apply to the current walking environment practically and reasonably. Results : To improve the current condition of tactile walking surface indicators, the analysis on international and domestic standard criteria need to be conducted. Findings from these analyses helps to suggest the better criteria for the interval between projecting points of tactile walking surface indicators, effective perceived range of walking road, and the brightness contrast between tactile walking surface indicators and finishing materials. Implication : The suggested standard criteria of tactile walking surface indicators need to be tested by transportation users, and the practical instructions of establishing tactile walking surface indicators should also be developed.
Purpose : The current tactile walking surface indicators have not been easily accessible to blind and vision-impaired people due to unexpected variation of walking environment and walking behavior of transportation poor. Moreover, those indicators frequently cause the inconvenience to transportation users' walking. Thus, this study aims to investigate the improvement of tactile walking surface indicators, by comparing and analyzing findings from the relevant research. Results from this study contribute to suggest the better standard criteria of tactile walking surface indicators for transportation users, especially blind and vision-impaired people, the handicapped, the child and the elderly and weak, providing the secure and convenient circumstance for walking. Method : This study presents the problems about the standard criteria of tactile walking surface indicators via the examination of finding from the past studies. For example, we examine all standard criteria, focusing on shapes, colors and qualities of materials used for Tactile Walking Surface Indicators. Then, the present study suggests the improvement of standard, which apply to the current walking environment practically and reasonably. Results : To improve the current condition of tactile walking surface indicators, the analysis on international and domestic standard criteria need to be conducted. Findings from these analyses helps to suggest the better criteria for the interval between projecting points of tactile walking surface indicators, effective perceived range of walking road, and the brightness contrast between tactile walking surface indicators and finishing materials. Implication : The suggested standard criteria of tactile walking surface indicators need to be tested by transportation users, and the practical instructions of establishing tactile walking surface indicators should also be developed.
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문제 정의
본 연구에서는 국내·외 시각장애인용 점자블록의 규격과 형태를 비교·분석하여, 시각장애인뿐만이 아닌 장애인, 어린이, 노약자 등의 모든 교통약자들에게 안전하고 편리한 보행환경을 제공할 수 있는 점자블록 표준의 개선방안을 제시하고자 한다.
그러나 이러한 연구결과들이 시각장애인 점자블록의 개선을 위해 활용되기 위해서는 보다 구체적인 분석과 세부적인 개선사항에 대한 연구가 필요함을 알 수 있다. 따라서 본 연구에서는 시각장애인 점자블록의 크기, 높이, 돌출부의 간격 및 색상 등의 항목별 기준의 비교·분석을 통해 인식률과 보행안전성을 고려한 규격기준의 개선방안을 제시하고자 한다.
제안 방법
연구의 방법으로는 시각장애인의 보행특성과 점자블록 이용방법 그리고 기존 점자블록의 문제점을 문헌조사 및 선행 연구조사를 통해 분석한다. 그리고 국내·외 점자블록의 형태·색상·재질 등 종합적인 규격기준을 비교분석함으로써, 현재의 보행환경에 대응 가능한 합리적이고 실용적인 규격기준의 개선방안을 제시하고자 한다. 본연구의 진행은 아래의 [Figure 1]과 같다.
연구의 방법으로는 시각장애인의 보행특성과 점자블록 이용방법 그리고 기존 점자블록의 문제점을 문헌조사 및 선행 연구조사를 통해 분석한다. 그리고 국내·외 점자블록의 형태·색상·재질 등 종합적인 규격기준을 비교분석함으로써, 현재의 보행환경에 대응 가능한 합리적이고 실용적인 규격기준의 개선방안을 제시하고자 한다.
성능/효과
1) 우리나라의 점자블록 규격기준은 1960년대 일본에서 개발된 원형을 그대로 사용하고 있다. 이러한 점자블록은 그 효용성과 인식률의 문제가 제기되어 일본, 독일 등에서는 오랜 기간의 연구·조사를 거쳐 기준을 개정하였으며, 이를 반영한 국제기준도 제정되었다.
2) 시각장애인 점자블록은 시각장애인의 보행을 위해서는 필수적인 편의시설이지만, 다른 교통약자들에게는 보행장애 요소로 작용하는 경우가 많다. 따라서 점자블록의 크기·높이를 증가시키기보다는 점자블록 돌출부 형태와 간격의 조절을 통해 인식률을 향상시켜야 한다.
3) 국제기준 및 국외의 기준을 분석한 결과를 활용하여 실질적으로 점자블록의 인식에 영향을 주는 돌출점(선)의 배치간격, 보행로에서의 유효 인식범위, 점자블록과 주변 마감재간의 휘도대비 등을 고려한 규격기준의 정립이 필요하다.
후속연구
본 연구에서는 국제기준 및 국외기준 그리고 관련 연구결과를 분석하여 시각장애인 점자블록의 기본적인 개선방안을 제시하고 있으나. 실질적이고 세부적인 규격기준의 재정비를 위해서는 본 연구에서 제시하고 있는 자료를 바탕으로 한 이용자 측면에서의 검증과정이 필요하며, 실제 보행로에서의 안전성 확보를 위한 명확한 점자블록 설치지침의 개발이 병행되어야 할 것이다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
점자블록이 다른 교통약자들에게는 장애요소로 작용하는 이유는?
현재 사용되고 있는 시각장애인용 점자블록은 다양한 보행환경과 교통약자의 보행특성에 따른 대처가 용이하지 않으며, 시각장애인을 제외한 다른 교통약자들에게는 장애요소로 작용하는 경우가 많은 실정이다. 특히, 휠체어·보행보조기 등을 사용하는 지체장애인 또는 노약자의 보행에 큰 불편을 주고 있으며, 비장애인을 대상으로 한 설문조사에서도 응답자 중 19%가 보행에 불편하게 생각하고 있으며 9%는 걸려 넘어지거나 발목을 접질리는 사고를 격은 것으로 조사되었다(Kang, Byoung-Keun et al., 2006: 67-69).
방향정위란 무엇인가?
특정 위치에서 목적지까지 이동하는데 필요한 공간정보를 효과적으로 수집하기 위해 잔존감각과 인지전략을 활용하여 문제를 해결하는 과정을 방향정위(Orientation)라 한다. “시각장애인은 잔존감각을 최대한 활용하여 주위환경에 대해 파악하고 인지능력(특히 기억과 추론)을 활용하여 감각자극이 의미하는 공간정보를 결정한다.
시각장애인 점자블록이란 무엇인가?
시각장애인 점자블록은 시각장애인의 이동편의에 도움을 주기 위한 편의시설로써, 가장 기본적인 방향정위와 보행안전 확보를 위해 설치된다. 현재 우리나라에서 설치되고 있는 점자블록은 1965년 일본에서 개발된 점자블록과 동일한 형태와 규격을 가지고 있으며, 1981년 한국장애인복지재단에 의해 도입되었다.
참고문헌 (15)
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ISO 23599, 2012, Assistive products for blind and vision-impaired persons - Tactile walking surface indicators, ISO copyright office.
JIS T 9251, 2001, Dimensions and patterns of raised part of tactile ground surface indicators for blind persons, Japanese Industrial Standard.
Kang Byoung-Keun et al., 2006, The Research on Present Conditions and Effectiveness Analysis on Tactile walking srface indicators for Blind and Vision-Impaired Persons, Seoul Metropolitan Government.
Kang, Byoung-Keun; Seung, Ki-Chang; Park, Kwang-Jae; Yun, Young-sam; Kim, Eun-Kyoung, 2007, "A Reearch on Present Conditions and Effectiveness Analysis on Raised Block for the Blind", Journal of the Architectural Institute of Korea Planning & Design Vol. 23 Issue 11, pp. 3-10.
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Seung, Ki-Chang; Kang, Byoung-Keun; Kim, In-Soon, 2005, "A Study on the Analysis about Practicality of a Raised Block for the Blind", Journal of the Architectural Institute of Korea Planning & Design Vol. 21 Issue 1, pp. 3-10.
(재)정인욱복지재단, 2013, 시각장애인 보행의 이론과 실제, 시그마프레스, 서울특별시
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