$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대학스포츠팀 SNS의 영향력 있는 사용자의 분석
Identifying Influential Users of College Sports Teams' Social Media Accounts 원문보기

한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.16 no.2, 2015년, pp.1016 - 1025  

김석규 (상명대학교 교양학부) ,  박재암 (아칸소대학교 여가.스포츠과학과) ,  스테판 W. 디트모어 (아칸소대학교 여가.스포츠과학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구의 목적은 대학 스포츠팀의 SNS의 사용자를 분석하여 어떠한 사용자가 온라인상에서 정보공유와 전달에 있어서 영향력이 있는지를 규명하는 것에 있다. 이를 위하여 영향력 있는 사용자는 대학의 공식 계정, 미디어 계정, 비전문가 일반인 계정으로 구분되었다. 이를 위해 NCAA Division 1에 속해있는 대학교들을 대상으로, 편의표본추출법을 이용하여 총 14개의 공식 트위터 계정이 선정되었다. 분석결과, 남자 스포츠에서는 비전문가 일반인 계정이 영향력 있는 사용자 중 가장 높은 비율을 차지하였으며, 미디어계정과 대학공식 계정이 뒤를 이었다. 여자 스포츠에서는 비전문가 일반인 계정이 영향력 있는 사용자 중에 가장 높은 비율을 차지하였으며, 대학의 공식계정과 미디어계정이 뒤를 이었다. 이 연구의 결과는 스포츠시장에서 점차 중요도가 높아지고 있는 SNS를 활용한 다양한 마케팅 전략과 후속연구를 위한 기초자료를 제공한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study tried to identify the influential users of college sports teams' Twitter accounts and categorize them into three groups including an official account, media account, and layperson account. A total of 14 Twitter accounts at NCAA Division 1 universities were selected through convenience sam...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • In terms of practical implication, the marketers of college sports could establish more effective marketing and public relations strategy through a more targeted use of Twitter. This study provided evidence of influential users by sport and team gender. Influential users refers to individuals who have greater numbers of followers.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (38)

  1. A. M. Kaplan, M. Haenlein, "Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media", Business horizons, Vol.53, No.1, pp.59-68, 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003 

  2. J. Kim, C. Leem, B. Kim, Y. Cheon, "Evolution of online social networks: A conceptual framework", Asian Social Science, Vol.9, No.4, pp.208-220, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003 

  3. J. Brenner, A. Smith, "72% of online adults are social networking site users", Retrieved From: http://pewinternet.org/Reports/2013/social-networking-sites.aspx (accessed June, 16, 2014) 

  4. J. Glenday, "Twitter bird flying high as site becomes world's fastest growing social network", The Drum, Retrieved From: http://www.thedrum.com/news/2013/01/31/twitter-bird-flying-high-it-becomes-world-s-fastest-growing-social-network (accessed June, 14, 2014) 

  5. D. Zhao, M. B. Rosson, "How and why people Twitter: The role that micro-blogging plays in informal communication at work", Paper presented at the ACM 2009 International conference on supporting group work. Sanibel Island, FL, May, 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.1145/1531674.1531710 

  6. M. E. Hambrick, J. Sanderson, "Gaining primacy in the digital network: Using social network analysis to examine sports journalists' coverage of the Penn State football scandal via Twitter", Journal of Sports Media, Vol.8, No.1, pp.1-18, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.1353/jsm.2013.0003 

  7. J. W. Kassing, J. Sanderson, "Fan-athlete interaction and Twitter tweeting through the Giro: A case study", International Journal of Sport Communication, Vol.3, No.1, pp.113-128, 2010. 

  8. G. Cromwell, "Armstrong's tweet tums out more than 1,000 riders for a jaunt around Dublin", Velo News, Retrieved From: http://velonews.com/article/97144/armstrong-s-tweet-tums-out-more-than-1000-riders-(accessed June, 5, 2014) 

  9. M. E. Hambrick, T. Q. Mahoney, "It's incredible-trust me: Exploring the role of celebrity athletes as marketers in online social networks", International Journal of Sport Management and Marketing, Vol.10, No.3, pp.161-179, 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1504/IJSMM.2011.04479 

  10. M. E. Hambrick, J. M. Simmons, G. P. Greenhalgh, T. C. Greenwell, "Understanding professional athletes' use of Twitter: A content analysis of athlete tweets", International Journal of Sport Communication, Vol.3, No.4, pp.454-471, 2010. 

  11. C. Huston, "NCAA rules committee bans hash tags, URLs from football fields", CBS Sports, Retrieved From: http://www.cbssports.com/collegefootball/eye-oncollege-football/22172774/ncaa-rules-committee-bans-hash-tags-urls-from-football-fields (accessed May, 2, 2014) 

  12. R. Kuznia, "College basketball Twitter coach rankings: Big 12's best is Bob Huggins", Sporting News, Retrieved From: http://www.sportingnews.com/ncaabasketball/story/2013-08-19/college-basketball-twitter-coach-rankings-big-12-2013-bob-huggins-bill-self (accessed June, 25, 2014) 

  13. S. Laird, "How Twitter talked about the Olympics [Infographic]", Retrieved From: http://mashable.com/2012/08/09/twitter-olympics-infographic/ (accessed July, 3, 2014) 

  14. NASCAR, "NASCAR, Twitter partner to give fans inside look", NASCAR, Retrieved From: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2012/05/18/nascar-twitter-partnership-complementary-live-event.html (accessed July, 3, 2014) 

  15. S. Ovide, "Twitter embraces Olympics to train for the big time", The Wall Street Journal, Retrieved From http://online.wsj.com/article/SB10000872396390444025204577543313839816248.html (accessed July, 13, 2014) 

  16. M. Walsh, "MLB, BlackBerry host Twitter 'Takeover'", Media Post, Retrieved From: http://www.mediapost.com/publications/article/200026/mlb-blackberry-host-twitter-takeover.html#axzz2di3YPx8x (accessed July, 14, 2014) 

  17. M. E. Hambrick, "Six degrees of information: using social network analysis to explore the spread of information within sport social networks", International Journal of Sport Communication, Vol.5, No.1, pp.16-34, 2012. 

  18. J. Park, S. W. Dittmore, "Online social network analysis among US Olympic committee, national governing body, and athletes: Focusing on the official Twitter", International Journal of Human Movement Science, Vol.7, No.2, pp.29-41, 2013. 

  19. G. Clavio, L. M. Burch, E. L. Frederick, J. Sanderson, "Networked fandom: Applying systems theory to sport Twitter analysis", International Journal of Sport Communication, Vol.5, No.4, pp.522-538, 2012. 

  20. D. Hansen, B. Shneiderman, M. A. Smith, "Analyzing social media networks with NodeXL: Insights from a connected world", Burlington, MA: Morgan Kaufmann, 2010. 

  21. L. Wallace, J. Wilson, K. Miloch, "Sporting Facebook: A content analysis of NCAA organizational sport pages and Big 12 conference athletic department pages", International Journal of Sport Communication, Vol.4, No.4, pp.422-444, 2011. 

  22. J. C. Mitchell, "Social networks in urban situations: Analyses of personal relationships in Central African towns" Manchester: Manchester University Press, 1969. 

  23. N. M. Tichy, M. L. Tushman, C. Fombrun, "Social network analysis for organizations", Academy of management review, Vol.4, No.4, pp.507-519, 1979. DOI: http://dx.doi.org/10.2307/257851 

  24. M. E. Newman, "A measure of betweenness centrality based on random walks", Social Networks, Vol.27, No.1, pp.39-54, 2005. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.socnet.2004.11.009 

  25. E. Costenbader, T. W. Valente, "The stability of centrality measures when networks are sampled", Social networks, Vol.25, No.4, pp.283-307, 2003. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S0378-8733(03)00012-1 

  26. J. Sanderson, M. E. Hambrick, "Covering the scandal in 140 characters: A case study of Twitter's role in coverage of the Penn State saga", International Journal of Sport Communication, Vol.5, No.3, pp.481-501, 2012. 

  27. A. Pegoraro, "Look who's talking-athletes on Twitter: A case study", International Journal of Sport Communication, Vol.3, No.4, pp.501-514, 2010. 

  28. T. Kidder, "Soul of a new machine", NY: Avon, 1982. 

  29. D. Riffe, S. Lacy, F. Fico, "Analyzing media messages: Quantitative content analysis", NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1998. 

  30. J. S. Fink, G. T. Trail, D. F. Anderson, "Environmental factors associated with spectator attendance and sport consumption behavior: Gender and team differences", Sport Marketing Quarterly, Vol.11, No.1, pp.8-19, 2002. 

  31. T. Neuthal, S. Center, "Twitter as a Platform for an Israeli community of information science professionals", Issues in Informing Science & Information Technology, Vol.9, pp.177-186, 2012. 

  32. T. Furukawa, M. Ishizuka, Y. Matsuo, I. Ohmukai, K. Uchiyama, "Analyzing reading behavior by blog mining", Paper presented at the Association for the Advancement of Artificial Intelligence Conference, Vancouver, British Columbia, 2007. 

  33. G. Clavio, T. M. Kian, "Uses and gratifications of a retired female athlete's Twitter followers", International Journal of Sport Communication, Vol.3, No.4, pp.485-500, 2010. 

  34. M. Blaszka, L. M. Burch, E. L. Frederick, G. Clavio, P. Walsh, "#WorldSeries: An empirical examination of a Twitter hashtag during a major sporting event", International Journal of Sport Communication, Vol.5, pp.435-453, 2012. 

  35. M. L. Sheffer, B. Schultz, "Paradigm shift or passing fad? Twitter and sports journalism", International Journal of Sport Communication, Vol.3, No.4. pp.472-484, 2010. 

  36. D. C. Funk, J. James, "The psychological continuum model: A conceptual framework for understanding an individual's psychological connection to sport", Sport Management Review, Vol.4, No.2, pp.119-150, 2001. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S1441-3523(01)70072-1 

  37. H. Tajfel, "Social psychology of intergroup relations", Annual review of psychology, Vol.33, No.1, 1-39, 1982. DOI: http://dx.doi.org/10.1146/annurev.ps.33.020182.000245 

  38. L. R. Smith, K. D. Smith, J. Sanderson, "Identity in Twitter's hashtag culture: A sport-media- consumption case study", International Journal of Sport Communication, Vol.5, No.4, pp.539-557, 2012. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로