최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기공학교육연구 = Journal of engineering education research, v.18 no.4, 2015년, pp.34 - 44
Mathematical, spatial, and verbal abilities are important for future engineers to succeed in the STEM disciplines. The purpose of the study is to assess engineering students' spatial abilities and analyse the relationship with mathematical achievement, verbal achievement, and gender. On the mental r...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
공학이란? | 공학은 STEM 이라고 불리는 분야 중 하나이며 기계, 전기 전자, 산업, 컴퓨터, 토목, 화학공학 등 여러 전공분야가 그 속에 포함된다. 이들 각 전공에서 요구하는 능력들은 분야별로 조금씩 다르겠지만 공통적으로는 수학, 공간, 언어 능력 등이다. | |
공과대학생들의 다양한 배경과 인지능력이 폭넓은 범위에 걸쳐 분포하고 있는 이유는 무엇인가? | 공과대학에 입학한 학생들을 동질적인 집단에 속한다고 생각하기 쉬우나 이들은 다양한 배경을 가지고 있고 그들의 인지능력 또한 매우 폭넓은 범위에 걸쳐 분포하고 있다. 그이유로는 첫째, 대학 내에서도 다양한 입시 전형 방식이 있고, 둘째, 동일한 전형 내에서도 수학 능력시험에서의 수학, 언어, 외국어 등의 영역에서 편차가 있으며, 셋째, 성별 간의 차이가 각 영역 마다 존재하기 때문이다. 따라서 학생들 개개인의 특성과 자질을 이해하는 것은 현실적으로 어려운 일이다. | |
가장 기초적인 인지기능이라고 할 수 있는것들은 무엇이 있는가? | 따라서 학생들 개개인의 특성과 자질을 이해하는 것은 현실적으로 어려운 일이다. 이것을 위해서 가장 기초적인 인지기능이라고 할 수있는 언어, 수학, 공간 능력을 통계적으로 먼저 파악할 수 있다면 이것은 향후 학생들의 교육이나 지도에 초석이 될 수 있다. |
Battista, M. T.(1990). Spatial visualization and gender differences in high school geometry, Journal for research in Mathematics Education, 21: 47 - 60.
Benbow, C.(1992). Academic achievements in mathematics and science of students between age 13 and 23: Are there differences among students in the top one percent of mathematical ability? Journal of educational psychology, 84: 51 - 61
Caroll, J. B. (2003). Human cognitive abilities: A survey of factor analytic studies. New York: Cambridge University Press Cambridge.
Casey, M., Nuttal, R., Pezaris, E.(2001). Spatialmechanical reasoning skills versus mathematics selfconfidence as mediators of gender differences on mathematics subtests using cross-national gender-based items. Journal for Research in Mathematics Education, 32(1): 28-57.
Chen, C-H, Chang, W-C, & Chang, W-T.(2009). Gender Differences in relation to wayfinding strategies, navigational support design, and wayfinding task difficulty, Journal of environmental psychology, 29: 220-226.
Ellison, G. & Swanson, A.(2009). The gender gap in secondary school mathematics at high achievement levels: Evidence from the American Mathematics competition. Retrieved from www.economics/mit.edu/files/4298
Fennema, E., & Tartre, L.(1985). The use of spatial visualization in mathematics by girls and boys. Journal for research in Mathematics Education, 16: 184 - 206.
Friedman, L.(1989). Mathematics and the gender gap: a meta analysis of recent studies on sex differences in mathematics tasks. Review of Educational research, 59(2):185-213.
Guay, R.(1997). Purdue spatial visualization testvisualization of rotations, W. Lafayette, Indiana, Purdue Researh Foundation.
Hagarty, M & Waller, D.(2005). Individual differences in spatial abilities. In P. Shah, & A. Miyake (Eds.), The Cambridge handbook of visuospatial thinking (pp. 121e167). New York: Cambridge University Press.
Linn & Peterson.(1985). Emergence and characterization of sex differences in spatial ability: A meta-Analysis. Child Development, 56: 1479 - 1498.
Lohman, D. F.(2009). Identifying academically talented students: Some general principles, two specific procedures. In L. Shavinina (Ed.), International handbook on giftedness, (pp.971-997). New York, NY: Springer.
Lakin, J.(2012). Sex differences in reasoning abilities: Surprising evidence that male -female ratios in the tails of quantitative reasoning distribution have increased, Intelligence,
Lohman, D.F. & Lakin, J.(2008). Consistencies in sex differences on the cognitive abilities tests across countries, grades, and cohorts. Retrieved from http://auburn.edu/-jml0035/index_files/Lohman_Lakin_BJEP09.pdf
Lubinski, D. & Benbow, C.(1992). Gender differences in abilities and preferences among the gifted. Implications for the math-science pipelines. Current directions in Psychological Sciences, 1: 61 -66.
McGee, M. (1997). Human spatial abilities: Psychometric studies and environmental, genetic, hormonal, and neurolgical influences, Psychological Bulletin, 86(5): 889-918.
Nuttall, R., casey, B., & Pazaris, E. (2005). Spatial ability as a mediator of gender differences on mathematics tests. In A. Gallagher, J. Kaufmann(Eds.), Gender dofferences in mathematics, London: cambridge University
OECD(2014). PISA2012 results: what students know and can do. Vol(1), Vol(3), Paris: OECD Publishing
Raven, J., Raven, J. C. & Court, J. H.(1998, 2003). Manual for Raven's Progressive matrices and vocabulary Scales, Section 1: General overview, San Antonio: Texas, Hearcourt. Assessment.
Robert, M. & Chevrier, E.(2003). Does men's advantage in mental rotation persist when real 3 dimensional object are either felt or seen? Pub Med, 31(7): 1136 - 1145.
Shepard, R. N., & Metzler, J.(1971). Mental rotation of three-dimensional objects. Science, 171(3972): 701 - 703
Sorby, S.(2009). Developing spatial cognitive skills among middle school students. Cognitive Processing, 10(Suppl. 2): 312 - 315.
Tolar, T., Lederberg, A., & Fletcher, J.(2009). A structural model of algebra achievement: Computational fluency and spatial visualization as mediators of the effect of working memory on algebra achievement, Educational Psychology, 29(2): 239-266.
Tartre, L.(1990). Spatial orientation skill and mathematical problem solving, Journal for research in Mathematics Education, 21(3): 216-229.
Utal, D & Cohen, C.(2012). Spatial Thinking and STEM education: When, Why, and How?, Psychology of learning and motivation, 57: 147-181.
Wai, J. Lubinski, D & Benbow, C. (2010). Accomplishment in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) and its relation to STEM Educational Dose: a 25-year longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 102: 860 - 871.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.