$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

수의전문직업성 측면에서 본 수의과대학 학생의 학습윤리
A Matter of Professionalism: Academic Misconduct of Veterinary Students 원문보기

Journal of veterinary clinics = 한국임상수의학회지, v.32 no.2, 2015년, pp.174 - 179  

천명선 (서울대학교 수의과대학) ,  류판동 (서울대학교 수의과대학) ,  윤정희 (서울대학교 수의과대학)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

정직성과 신뢰는 수의사의 전문직업성(professionalism)을 구성하는 핵심요소일 뿐만 아니라, 수의학교육에서는 수의학 전문교육 결과의 정당성을 보장하는 근거가 되는 중요한 가치이다. 의학교육에서는 의과대학에서의 학습부정 경험이 추후 의사로서 일할 때 발생하는 비윤리적인 행위와 관련이 있다고 밝혀져 있다. 본 연구에서는 서울시내 수의과대학 학생 528명(A대학: 184명, B대학: 344명)의 학습부정과 학습윤리에 대한 태도를 조사하여 분석하였다. 학생들은 학습윤리가 향후 학문윤리에 중요한 영향을 미칠 수 있다고 평가하였다(88.4%). 가장 흔하게 발견되는 학습부정행위는 보고서 작성시 표절(A대학: 71.7%, B대학: 69.5%)과 실습 시 데이터 위조행위(A대학: 40.2%, B대학: 31.7%) 등이었으며, 학생들은 학교 내 학문윤리 문화의 부재가 학습부정행위의 원인이 된다고 지적하였다. 회귀분석 결과 학습윤리에 대한 지식과 동료 학생들의 학습부정행위에 대한 인식이 수의과대학 학생들의 학습부정행위 빈도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 통해 수의과대학 학생들의 학습윤리 교육이 저학년부터 전 과정에 거쳐 보다 유연한 형식의 프로그램으로 진행되어야 하며, 교수진과 학문 커뮤니티의 학문윤리 환경 조성이 중요하다는 점을 도출하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Academic integrity guarantees the professional integrity and validity of the education and qualifications offered by the veterinary schools. In this study, we analyzed the responses of 528 veterinary students of two veterinary schools in Seoul regarding their awareness about, knowledge of, and frequ...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • This paper explores personal characteristics, educational experience, attitudes toward academic integrity and knowledge of academic misconducts in terms of how they influence academic misconduct by veterinary students. In doing so, we hope to provide insight into the development of educational environments which maintain a strong level of academic integrity and ensure the professional qualification for the graduates.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (21)

  1. Fischer BA, Zigmond MJ. Educational approaches for discouraging plagiarism. Urol Oncol Semin Ori 2011; 29: 100-103. 

  2. Hard SF, Conway JM, Moran AC. Faculty and college student beliefs about the frequency of student academic misconduct. J High Educ 2006; 77: 1058-1080. 

  3. Hrabak M, Vujaklija A, Vodopivec I, Hren D, Marusi M, Marusi A. Academic misconduct among medical students in a post-communist country. Med Educ 2004; 38: 276-285. 

  4. Kalichman MW, Friedman PJ. A pilot study of biomedical trainees' perceptions concerning research ethics. Acad Med 1992; 67: 769-775. 

  5. Kang, MK. Guide book on Liberal Education for Undergraduates. Available at: http://liberaledu.snu.ac.kr/eduguide/sub03.htm. Accessed Aug 1, 2014. 

  6. Kisamore JL, Stone TH, Jawahar I. Academic integrity: The relationship between individual and situational factors on misconduct contemplations. J Bus Ethics 2007; 75: 381-394. 

  7. Kwon HJ, Lee Y-M, Lee YH. Development of an inventory assessing medical students' attitudes towards academic misconduct. Korean J Med Educ 2013; 25: 211-220. 

  8. Lass P, Bandurski T, wietlik D, Tomczak H, Wengler L. Student' plagiarism-a challenge for paramedic educators. Nucl Med Rev Cent East Eur 2006; 9: 89-91. 

  9. Magalhaes-Sant'Ana M. Ethics teaching in European veterinary schools: a qualitative case study. Vet Rec 2014; 175: 592. 

  10. McCabe DL, Trevino LK. Academic dishonesty: Honor codes and other contextual influences. J High Educ 1993; 64: 522-538. 

  11. McCabe DL, Trevino LK. Individual and contextual influences on academic dishonesty: A multicampus investigation. Res High Educ 1997; 38: 379-396. 

  12. McCabe DL, Trevino LK, Butterfield KD. Academic integrity in honor code and non-honor code environments: A qualitative investigation. J High Educ 1999; 70: 211-234. 

  13. Mellanby RJ, Rhind SM, Bell C, Shaw DJ, Gifford J, Fennell D, Manser C, Spratt DP, Wright MJH, Zago S, Hudson NPH. Perceptions of clients and veterinarians on what attributes constitute 'a good vet'. Vet Rec 2011; 168:616. 

  14. Mossop LH. Is it time to define veterinary professionalism? J Vet Med Educ 2012; 39: 93-100. 

  15. Papadakis MA, Hodgson CS, Teherani A, Kohatsu ND. Unprofessional behavior in medical school is associated with subsequent disciplinary action by a state medical board. Acad Med 2004; 79: 244-249. 

  16. Petersdorf RG. A matter of integrity. Acad Med 1989; 64: 119-123. 

  17. Rennie SC and Crosby JR. Are "tomorrow's doctors" honest? Questionnaire study exploring medical students' attitudes and reported behaviour on academic misconduct. BMJ 2001; 322: 274-275. 

  18. Selwyn N. 'Not necessarily a bad thing...': a study of online plagiarism amongst undergraduate students. Assess Eval High Educ 2008; 33: 465-479. 

  19. Trevino LK, McCabe D. Meta-learning about business ethics: Building honorable business school communities. J Bus Ethics 1994; 13: 405-416. 

  20. Turner S, Beemsterboer P. Enhancing academic integrity: formulating effective honor codes. J Dent Educ 2003; 67: 1122-1129. 

  21. Williams S, Arnold P, Mills J. Coping with stress: a survey of Murdoch University veterinary students. J Vet Med Educ 2004; 32: 201-212. 

저자의 다른 논문 :

LOADING...
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로