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카운터밸런스형 지게차에서의 안정도 해석
Stability Analysis of Counterbalanced Forklift Trucks 원문보기

한국안전학회지 = Journal of the Korean Society of Safety, v.30 no.2, 2015년, pp.1 - 8  

김재범 (충북대학교 안전공학과) ,  신운철 (한국산업안전보건공단 산업안전보건연구원) ,  박재학 (충북대학교 안전공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Forklift truck is a very convenient transportation vehicle and widely used in industries. However, a lot of overturn accidents occur during operation because of poor understanding on the stability of forklift trucks. The stability of a forklift is defined by the minimum slope of the ramp where a for...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 전귀동 등3)은 지게차의 안정도에 대한 식을 제시하고 있으나 유도 과정이 생략되어 식을 확인하고 발전시키는데 제약이 있고, 활용이 어려운 면이 있어, 이 본 논문에서는 전귀동 등이 제안한 식을 다시 자세히 유도하여 유도과정을 설명하고, 또한 가속도에 의한 영향을 고려하여 더 발전된 지게차의 안정도 식을 제시하고자 한다.

가설 설정

  • 수정된 계산식에서는 지게차가 일정한 회전반경으로 회전하는 것으로 가정하였으며 화물이 있는 경우에는 회전 시 원심력이 전체 무게중심에 작용하며 화물의 낙하는 일어나지 않는다고 가정하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
안정도 삼각형이란? 지게차의 안정도는 2개의 전륜의 접지점과 후륜차축의 중심을 꼭짓점으로 하는 삼각형을 이용하며 평가하며, 이 삼각형을 안정도 삼각형(stability triangle)이라 칭한다. Fig.
지게차의 안정도는 무엇을 이용하여 평가하는가? 지게차의 안정도는 2개의 전륜의 접지점과 후륜차축의 중심을 꼭짓점으로 하는 삼각형을 이용하며 평가하며, 이 삼각형을 안정도 삼각형(stability triangle)이라 칭한다. Fig.
지게차가 회전운동을 하는 경우 무게중심 안정도 삼각형을 유지하기 위해선 어떻게 해야하는가? 지게차가 회전운동을 하는 경우 원심력이 작용하여 전체 무게중심이 안정도 삼각형을 벗어날 수 있다. 원심력은 회전반경에 반비례하고, 속도의 제곱에 비례하므로 좌우 넘어짐을 방지하기 위해서는 작은 회전반경을 고속으로 회전하는 것을 피하여야 한다.
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참고문헌 (17)

  1. KOSHA, Cause Analysis of Occupational Fatal Accidents in 2013, KOSHA Report, 2014. 

  2. KOSHA, Cause Analysis of Occupational Accidents in 2006-2013, KOSHA Reports, 2006-2013. 

  3. K. D. Jeon, N. J. Seong, C. W. Yoon, S. H. Lee, "Consideration on Stability of a Forklift Truck", Daewoo Report, Vol. 28, 1993, pp. 6-17. 

  4. Y. K. Park, "Study on the Analysis and Prevention of Industrial Accident for Forklift", Myongji University Graduate School, Ph.D. Thesis, 2003. 

  5. S. Han, "A Study on Safety Measures through Analyzing the Cause of Accidents in Forklift", Seoul National University of Science and Technology, Master Thesis, 2012. 

  6. D. S. Park, K. H. Choi and J. S. Kim, "A Study on the Safety Management and Countermeasures for Transport Machines", OSHRI Report, KOSHA, 2004. 

  7. J. H. Park and W. C. Shin, "Case Analysis and Comparative Study of International Standards for Forklift Trucks and Others", OSHRI Report, KOSHA, 2012. 

  8. W. C. Shin, H. S. Rhee and J. H. Park, "Proposed Revision of Standard on Articles for Forklift Trucks in Manufacturing Industries", Journal of the Korean Society of Safety, Vol. 28, No. 4, pp. 33-37, 2013. 

  9. Y. N. Lee, S. J. Park and H. R. Cheong, "Forklift Safety Accident Analysis using an Accelerometer", Journal of the Korean Society of Safety, Vol. 28, No. 7, pp. 63-67, 2013. 

  10. J. M. Chae, "A Study on Safety Improvement of Forklift Truck", Journal of the Korean Society of Safety, Vol. 28, No. 4, pp. 91-96, 2013. 

  11. J. Lambert et al., "Forklift Stability and other Technical Safety Issues", Accident Research Centre Report, Monash University, Australia, 2013. 

  12. Korea Ministry of Land and Transport, Act on the Safety Standards of Construction Equipments, 2013. 

  13. KS BISO 22915-1, Industrial Trucks - Verification of Stability - Part 1: General, 2010. 

  14. KS BISO 22915-2, Industrial Trucks - Verification of Stability - Part 2: Counterbalanced Trucks with Mast, 2010. 

  15. Occupational Safety and Health Standards, Power industrial trucks (Standard number: 1910.178), 2013. 

  16. J. B. Kim, "Stability Evaluation of Counterbalanced Forklift Truck", Chungbuk National University, Master Thesis, 2014. 

  17. KS B6585:2001, Forklift Trucks , 2001. 

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