$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

유아복 구매행동 연구의 에스노그라피적 접근
An Ethnographic Approach to Study on Purchasing Behaviors Regarding Preschool Children's Clothes 원문보기

한국의류학회지 = Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, v.39 no.3, 2015년, pp.379 - 393  

이정우 (가천대학교 의상학과) ,  김미영 (가천대학교 의상학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study proposes a new way to investigate purchasing behavior for preschool children's clothes using an ethnographic research method. The study consisted of 16 subjects composed of preschool children (aged 6 and 7) and their mothers. The analysis results are as follows. First, the in-depth interv...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
에스노그라피 연구방법은 무엇인가? 에스노그라피 연구방법은 참여관찰과 심층면담을 기반으로 하는 현장연구방법으로 최근 마케팅 분야에서 주목받는 연구방법 중 하나이다(Mariampolski, 2005/2012).이 연구방법은 연구자가 연구대상자의 세계로 들어가 참여하고 관찰하는 것이 가장 큰 특징으로, 심층면담(Indepth interview)과 FGI(Focus Group Interview)에 집중되었던 기존의 질적 연구방법에 방문조사(Visiting research)나 동반쇼핑(Accompanied shopping) 등이 더해진 방법이다(Lee & Lee, 2013).
의복은 무엇인가? 의복은 성능, 디자인, 상징 등이 함께 어우러진 복합적 의미의 산물이다. 그런 점에서 의복구매와 관련된 연구들은 단순한 설문이나 면담만으로 진행하는데 한계가 있으며, 반드시 참여관찰과 같은 현장연구를 통한 통찰이 필요하다.
에스노그라피 연구방법은 기존의 질적 연구방법과 어떤 차이가 있는가? 에스노그라피 연구방법은 현실에서 소비자와 직접 접촉하여 연구를 진행한다는 점에서 기존의 질적 연구방법과 유사하다. 그러나 계량화를 전적으로 배척하지 않는다는 점에서 기존 연구방법과 차이가 있으며, 이러한 계량화의 허용은 통계적 측정을 가능하게 하여 질적 연구방법이 갖는 타당성 부족문제를 보완해 준다(Mariampolski, 2005/2012). 마케팅에서의 에스노그라피 연구는 주로 현실 상황 속에서 제품을 구입하고 사용하는 소비자를 관찰하는 방식으로 이뤄진다(Lee et al.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (33)

  1. Ahn, S. H., & Lee, K. H. (2000). The study on the developing of long-term relationship between salesperson and customer. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 24(8), 1230-1241. 

  2. Cho, B. H., Jung, M. J., & Kim, Y. E. (2006). A study on the knowledge of child development of mothers with infants. Journal of Korean Child Care and Education, 2(1), 89-109. 

  3. Choi, G. J. (2002). A study on cloths likeness of the young children and it's purchase course of the mothers of the young children. Unpublished master's thesis, Dankook University, Seoul. 

  4. Choi, S. K. (2011). The analysis of children's wearing need towards hues and tones of T-shirts based on gender. Journal of the Korean Society for Clothing Industry, 13(1), 66-72. 

  5. Chung, Y. J., & Hwang, C. S. (2012). Children's wear purchasing behavior by retired women and the missy group with a view to their shopping orientation. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 36(1), 84-98. doi:10.5850/JKSCT.2012.36.1.84 

  6. Ha, J. K. (2005). A study on the baby's wear purchase behavior according to the shopping orientation of missy women. Korean Journal of Human Ecology, 14(5), 805-812. 

  7. Hong, E. B., & Hwang, C. S. (2012). Perceptions of eco-friendly young-children's wear and selection criteria for youngchildren's wear and stores-A comparison of eco-friendly and ordinary children's wear purchasers-. The Research Journal of the Costume Culture, 20(6), 895-911. 

  8. Hong, K. H., & Lee, Y. J. (2005). The purchasers vs. non-purchasers of performance infants' wear: Shopping behavior, shopper characteristics, and reasons for purchase/non-purchase. The Research Journal of the Costume Culture, 13(6), 1023-1036. 

  9. Hong, K. H., & Lee, Y. J. (2006). Influential factors on the adoption of performance infants' wear-Focusing on product attributes, consumer traits, and communication characteristics-. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 30(1), 146-156. 

  10. How cute do I look, mom! Brazilian Fashion Kids Instagram turns toddlers into mini stars with nearly 1.3MILLION followers. (2013, October 7). MailOnline. Retrieved January 10, 2014, from http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2449155/FashionKids-Instagram-turns-toddlers-streetstyle-stars-1-3million-followers.html 

  11. Jeong, J. C. (2010). A study of parents' awareness on physical education for young children and the improvement direction in early childhood education centers. Unpublished master's thesis, Konkuk University, Seoul. 

  12. Ji, Y. H. (2008). Preschoolers' language ability and theory of mind. Unpublished master's thesis, Korea National University of Education, Cheongju. 

  13. Kang, K. M. (2010). The influence of literatherapy program on aggression, self-concept, social skills of aggressive children. Unpublished master's thesis, Kyungpook National University, Daegu. 

  14. Kim, C. R. (1996). Childern's symbolic association of clothing to gender-related behavior and traits. Unpublished master's thesis, Yonsei University, Seoul. 

  15. Kim, H. J., & Lee, K. P. (2000). A study on the application methods of ethnography for human-centered design research-With an emphasis on understanding food culture in the kitchen and observing usage patterns of microwave oven-. Journal of Korean Society of Design Science, 13(1), 187-197. 

  16. Kim, M. K. (2014, April 21). '겨울왕국' 엘사 인기 이 정도일 줄이야.. [Elsa in 'Frozen', how enormous its popularity is..]. EDAILY. Retrieved October 20, 2014, from http://www.edaily.co.kr/news/NewsRead.edy?SCDJC21&newsid01213606606058416&DCDA00302&OutLnkChkY 

  17. Kim, S. J. (2008). The redefinition of the role of the learning coach from the viewpoint of the action learning demanders. Unpublished master's thesis, Chonbuk National University, Jeonju. 

  18. Kozinets, R. V. (2002). The field behind the screen: Using netnography for marketing research in online communities. Journal of Marketing Research, 39(1), 61-72. doi:10.1509/jmkr.39.1.61.18935 

  19. Lee, J. Y., & Kim, M. Y. (2011). Evaluation criteria and imagetone preference of infant and children's wear according to buyer's value. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 35(9), 1060-1068. doi:10.5850/JKSCT.2011.35.9.1060 

  20. Lee, Y. (2009). An action research for re-development of taxonomic analysis & componential analysis. The Journal of Yeolin Education, 17(1), 99-128. 

  21. Lee, Y., & Lee, E. (2013). How different is consumers' beha-vior and perception of their own behavior?-A comparative study of result of in-depth interview and participant observation at accompanied shopping-. Journal of Korean Marketing Association, 28(1), 181-210. 

  22. Lee, Y., Yoo, C. J., & Kim, Y. (2012). Problems in application of ethnography for analyzing consumer behavior and recommendation for improvement. Survey Research, 13(2), 1-41. 

  23. Lim, C. J., & Oh, S. J. (2008). 유아연구 및 심리측정 [Study of early childhood and psychological measurement]. Seoul: Dongmunsa. 

  24. Mariampolski, H. (2012). Ethnography for marketers by Mariampolski (Y. S. Lee, K. K. Han, S. W. Chun, Y. W. Kim, & J. H. Chae, Trans.). Soeul: ILCHOKAK. (Original work published 2005) 

  25. Park, O. L., & Lee, J. N. (2010). Clothing behavior by value group of baby clothes purchasers. Korean Journal of Human Ecology, 19(1), 127-136. 

  26. Seo, J. H. (1981). A relationship between visual or painting color preference and clothing color of children. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 5(2), 103-110. 

  27. Shin, H. W., Ha, O. S., Rhee, J. U., Kim, H. R., & Kim, T. I. (2005). Clothing values, lifestyles, and purchasing situations of purchaser groups classified by purchasing price for preschool children's wear. Journal of Fashion Business, 9(4), 113-126. 

  28. Shin, Y. W., Noh, J. Y., Kim, J. K., & Koh, A. R. (2012). A qualitative study on infant clothing consumption of goldmom. Journal of Consumer Studies, 23(2), 23-44. 

  29. S. Koreans adore 'world's most fashionable kid.' (2013, July 18). The Korea Herald. Retrieved September 5, 2013, from http://www.koreaherald.com/view.php?ud20130718000818 

  30. Song, J. S., & Lee, S. A. (2012). The effects of cognitive-developmental interaction on preschooler design education: Focused on the cognitive developmental theory of piaget and vygotsky. Journal of the Korean Society of Design Culture, 18(3), 215-228. 

  31. Spradley, J. P. (2003). 문화기술적 면접법 [The Ethnographic interview] (J. H. Park, Trans.). Seoul: SigmaPress. (Original work published 1979) 

  32. 시도/합계출산율, 모의 연령별 출산율 [Total fertility rate by provinces, fertility rates by age]. (2013, December 10). KOSIS. Retrieved June 20, 2014, from http://kosis.kr/statHtml/statHtml.do?orgId101&tblIdDT_1B81A21&vw_cd&list_id&scrId&seqNo&lang_modeko&obj_var_id&itm_id&conn_pathK1&path(http://kostat.go.kr/) 

  33. 2014 복종별 전망 및 대응전략 [The prospect by apparel type and response strategy in 2014]. (2014, January 24). Samsung Design Net. Retrieved March 6, 2014, from http://www.samsungdesign.net/Market/MarketReport/content.asp?an89&conn_seq006 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로