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타이어 횡력 제한 조건 하에서 ESC와 AFS를 이용한 통합 섀시 제어
Unified Chassis Control with ESC and AFS under Lateral Tire Force Constraint on AFS 원문보기

제어·로봇·시스템학회 논문지 = Journal of institute of control, robotics and systems, v.21 no.7, 2015년, pp.595 - 601  

임성진 (서울과학기술대학교 기계.자동차공학과) ,  남기홍 (서울과학기술대학교 기계.자동차공학과) ,  이호석 (서울과학기술대학교 산업대학원 자동차공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper presents an unified chassis control with electronic stability control (ESC) and active front steering (AFS) under lateral force constraint on AFS. When generating the control yaw moment, an optimization problem is formulated in order to determine the tire forces, generated by ESC and AFS....

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 논문에서는 저마찰 노면에서 AFS의 횡방향 타이어 힘이 제한된 상황에서 ESC의 제동력으로 부족한 제어 요 모멘트를 보상하기 위한 방법을 제안하였다. 기존의 UCC에 AFS의 횡방향 타이어 힘을 제한하기 위한 제한조건을 추가하여CUCC를 제안하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
ESC가 적용된 이후 어떤 장치들이 개발되었는가? ESC가 적용된 이후 차량 안정성 제어에서 제동력 이외에 또 다른 타이어 제어력을 이용하기 위해 능동 전륜 조향(AFS:Active Front Steering)이나 능동 후륜 조향(ARS: Active Rear Steering), 그리고 토크 벡터링 장치(TVD: Torque Vectoring Device) 같은 다양한 섀시 제어 장치들이 개발되었다[3-5]. ESC와 함께 AFS와 같은 장치들이 차량에 장착되는 경우 이 장치들을 협력하여 제어하는 것이 새로운 문제로 대두되었고 이 문제를 풀기 위해 다양한 방법들이 제안되었다[6-10].
ESC는 어떻게 작동되는가? 그 결과로서 다양한 국가에서 ESC의 장착을 의무화하고 있다[2]. ESC는 좌측 또는 우측 차륜에만 제동 입력을 가하는 독립 제동방식으로 작동한다.
UCC(Unified Chassis Control)가 가지는 문제점은 무엇인가? 결과적으로 제동에 따른 운전자의 불쾌감이 없고 작은 제동력으로 인해 차량의 속도도 작게 감소하게 된다. 하지만 이 방법은 차량의 속도가 빨라지므로 언더스티어 상황에서는 효과적이지 못하다. 또한 AFS는 운전자의 조향각이 가해진 상태에서 새로운 조향각을 더하게 되므로 타이어 슬립각이 증가하여 횡 방향 타이어 힘이 쉽게 포화되게 되어 제어 성능이 저하된다[6]. 이러한 현상은 타이어-노면 마찰 계수가 0.
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참고문헌 (14)

  1. A. T. van Zanten, R. Erhardt, G. Pfaff, F. Kost, U. Hartmann, and T. Ehret, "Control aspects of the bosch-VDC," Proc. of International Symposium on Advanced Vehicle Control, Aachen, Germany, pp. 573-608, 1996. 

  2. National Highway Traffic Safety Administration, "Federal Motor Vehicle Safety Standards; Electronic Stability Control Systems; Controls and Displays," NHTSA-2007-27622, 2007. 

  3. W. Klier, G. Reimann, and W. Reinelt, "Concept and functionality of the active front steering system," SAE 2004-21-0073, 2004. 

  4. Y. Hirano and K. Fukatani, "Development of robust active rear steering control," Proc. of the International Symposium on Advanced Vehicle Control, pp. 359-376, 1996. 

  5. S. Motoyama, H. Uki, K. Isoda, and H. Yuasa, "Effect of traction force distribution on vehicle dynamics," Proc. of International Symposium on Advanced Vehicle Control, Yokohama, Japan, pp. 447-451, 1992. 

  6. W. Cho, J. Yoon, J. Kim, and K. Yi, "Development of a unified chassis control system for vehicle stability and maneuverability," Proc. of International Symposium on Advanced Vehicle Control, pp. 565-570, 2008. 

  7. W. Cho, J. Yoon, J. Kim, J. Hur, and K. Yi, "An investigation into unified chassis control scheme for optimised vehicle stability and maneuverability," Vehicle System Dynamics, vol. 46, Supplement, pp. 87-105, 2008. 

  8. O. Mokhiamar and M. Abe, "Simultaneous optimal distribution of lateral and longitudinal tire forces for the model following control," ASME Journal of Dynamic Systems, Measurement, and Control, vol. 126, pp. 753-763, 2004. 

  9. S. Yim, J. Choi, and K. Yi, "Coordinated control of hybrid 4WD vehicles for enhanced maneuverability and lateral stability," IEEE Transactions on Vehicular Technology, vol. 61, no. 4, pp. 1946-1950, 2012. 

  10. J. Wang and R. G. Longoria, "Coordinated vehicle dynamics control with control distribution," Proc. of the 2006 American Control Conference, Minnesota, USA, pp. 5348-5353, 2006. 

  11. Mechanical Simulation Corporation, CarSim User Manual, Version 5, 2001. 

  12. R. Rajamani, Vehicle Dynamics and Control, New York, Springer, 2006. 

  13. K. Uematsu and J. C. Gerdes, "A comparison of several sliding surfaces for stability control," Proc. of International Symposium on Advanced Vehicle Control, Japan, 2002. 

  14. A. Y. Ungoren and H. Peng, "Evaluation of vehicle dynamic control for rollover prevention," International Journal of Automotive Technology, vol. 5, no. 2, pp. 115-122, 2004. 

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