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전기추진선박의 전력품질 개선을 위한 리튬-이온 배터리 에너지저장시스템 적용
Lithium-ion Battery Energy Storage System for Power Quality Improvement in Electrical Propulsion Ships 원문보기

전력전자학회 논문지 = The Transactions of the Korean Institute of Power Electronics, v.20 no.4, 2015년, pp.351 - 355  

구현근 (Dept. of Electrical Engineering, Pusan National University) ,  서혜림 (Dept. of Electrical Engineering, Pusan National University) ,  김장목 (Dept. of Electrical Engineering, Pusan National University)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper explained the application of a lithium-ion battery energy storage system to electric propulsion ships. The power distribution in electric propulsion ships has low power quality because of the variation in the power consumption of the propulsion motor. For proper operation of the ship, the...

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문제 정의

  • 본 논문에서는 전기추진선박에 리튬-이온 배터리를 이용한 에너지 저장시스템을 투입함으로써 선박 계통에서 발생되는 전력품질 저하 문제를 해결하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
전기식 추진방식의 장점은? 그러나 전기식 추진방식은 동일한 발전시스템으로 추진부하 및 선박 공급용 전력부하에 전력을 공급 할 수 있는 통합 운용방식의 전력시스템으로 원동기 구동에 의한 발전기의 전기가 추진전동기를 구동시켜 프로펠러를 움직이게 하는 새로운 기술이다. 이 기술은 선박의 공간 활용도 증대와 진동, 소음 감소는 물론 연료 소모량과 배출가스의 감소로 인해 친환경적인 시스템으로 평가받고 있다[3]-[4].
기존 선박의 기계식 추진방식은 어떠한가? 기존 선박의 기계식 추진방식은 추진부하와 선박 공급용 전력부하에 개별적으로 전력을 공급하였으며, 선박의 추진을 위해 원동기와 샤프트를 통해 프로펠러를 직접 구동 시켰다. 그러나 전기식 추진방식은 동일한 발전시스템으로 추진부하 및 선박 공급용 전력부하에 전력을 공급 할 수 있는 통합 운용방식의 전력시스템으로 원동기 구동에 의한 발전기의 전기가 추진전동기를 구동시켜 프로펠러를 움직이게 하는 새로운 기술이다.
전기식 추진방식이란? 기존 선박의 기계식 추진방식은 추진부하와 선박 공급용 전력부하에 개별적으로 전력을 공급하였으며, 선박의 추진을 위해 원동기와 샤프트를 통해 프로펠러를 직접 구동 시켰다. 그러나 전기식 추진방식은 동일한 발전시스템으로 추진부하 및 선박 공급용 전력부하에 전력을 공급 할 수 있는 통합 운용방식의 전력시스템으로 원동기 구동에 의한 발전기의 전기가 추진전동기를 구동시켜 프로펠러를 움직이게 하는 새로운 기술이다. 이 기술은 선박의 공간 활용도 증대와 진동, 소음 감소는 물론 연료 소모량과 배출가스의 감소로 인해 친환경적인 시스템으로 평가받고 있다[3]-[4].
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참고문헌 (13)

  1. J. G. Lim, H. J. Jeon, T. I. Kim, E. K. Lee, and J. H. Kim, "Future ship and advent of its business model," Korea Marinetime Institute, 2011 

  2. S. Y. Kim, Y. D. Youn, and S. K. Sul, "Suppression of the thrust loss for the maximum thrust operation in the electric propulsion ship," Journal of the Society of Naval Architects of Korea, Vol. 44, No. 3, pp. 238-247, Jun. 2007. 

  3. J. T. Park, K. J. Lee, S. Y. Jang, K. J. Lee, J. K. Kim, and S. J. Cho, "A trend of the technical development of electric propulsion systems for ships," The Korean Institute of Electrical Engineers, Summer conference, pp. 958-960, Jul. 2000. 

  4. S. N. Ryu, C. H. Jeon, and K. H. Chung, "Next generation naval electric propulsion system technology," The Korean Society of Marine Engineering, Joint Conference, pp. 257-258, Jun. 2009. 

  5. C. Holsonback, T. Webb, T. Kiehne, C. C. Seepersad, "System-level modeling and optimal design of an all-electric ship energy storage module," ASNE Electric Machine Technology Symposium, Philadelphia, PA, 2006, May. 

  6. M. Hadarts and M. Julander, "Battery-supercapacitor energy storage," Master thesis of chalmers university of technology, Jun. 2008. 

  7. R. E. Hebner, J. D. Herbst, and A. L. Gattozzi, "Pulsed power loads support and efficiency improvement on navy ships," Naval Engineers Journal, Vol. 122, No. 4, pp. 23-32, Dec. 2010. 

  8. D. Czarkowski, E. Szmit, J. Mindykowski, and M. Szweda, "Power quality in isolated systems requirements and examples analysis," 5th International Conference Workshop, Compatibility in Power Electronics(CPE), 2007. 

  9. H. K. Ku, K. K. Kwak, and J. M. Kim, "A study integrated-power-system simulation model of all-electric ship," Transactions of Korean Institute of Power Electronics, Vol. 20, No. 1, pp. 45-50, Feb. 2015. 

  10. M. Swierczynski, D. I. Stroe, A. I. Stan, R. Teodorescu, R. Laerke, and P. C. Kjaer, "Field tests experience from 1.6MW/400kWh li-ion battery energy storage system providing primary frequency regulation service," IEEE PES ISGT Europe, pp. 1-5, Oct. 2014. 

  11. S. J. Lee, "Understanding governor droop of turbinegenerator through graph and proportional expression," Journal of the Korean Institute of Illuminating and Electrical Installation Engineers, Vol. 27, No. 5, pp. 33-38, May 2013. 

  12. R. Sadoun, N. Rizoun, P. Bartholomius, B. Barbedette, and P. Le Moigne, "Optimal sizing of hybrid supply for electric vehicle using li-ion battery and supercapacitor," Vehicle Power and Propulsion Conference(VPPC), pp. 1-8, Sep. 2011. 

  13. M. S. Park and Y. H. Chun, "The study on appropriate energy storage capacity estimation considering wind generation volatility in ullengdo," The Korean Institute of Electrical Engineers, Summer Conference, pp. 150-151, Jul. 2012. 

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