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[국내논문] 도시철도기관사의'일과 삶의 균형'에 관한 연구 : 선행변인과 후행변인의 탐색
A Study on the 'Work-Life Balance' of Metro Drivers : Exploration of Precedence and Antecedence 원문보기

대한안전경영과학회지 = Journal of the Korea safety management & science, v.17 no.3, 2015년, pp.65 - 79  

김중곤 (서울과학기술대학교) ,  신택현 (서울과학기술대학교) ,  신준우 (서울과학기술대학교) ,  알리셰르 베르디예프 (타슈켄트 정보기술대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study intended to investigate exploratorily the precedent factors affecting two types of perceived balances between work and life(family/leisure) and the antecedent ones affected by them, focusing on the metro train drivers. To attain this purpose, literature survey on the precedent factors, wo...

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  • 그 하나는 비옥화(enrichment)의 개념인데 이는 일과 삶을 균형적 관점에서 파악하여 가정생활 영역의 충실화가 일 영역을 풍요롭게 한다는 것으로, 본 연구에서는 이 개념을 ‘가정중심적 균형’으로 설정하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
우리가 삶에 대한 통제감을 확보하고 만족스러운 삶을 살기 위하여 무엇을 해야 하는가? 일, 가족, 건강, 여가생활, 성장 및 자기계발, 인간관계, 재정 등 어느 것 하나 중요하지 않은 것이 없다. 이들에 대해 시간, 심리적 관심과 열정, 신체적 에너지를 적절히 분배할 수 있을 때 우리는 삶에 대한 통제감을 확보하고 만족스러운 삶을 영위할 수 있는 것이다[1].
일과 삶의 균형 상태란 무엇인가? 일과 삶의 균형(Work-Life Balance)은 일과 가족, 여가 및 건강, 성장 및 자기개발 등과 같은 일 이외의 영역에 시간과 심리적․신체적 에너지를 적절히 분배함으로써 삶을 스스로 통제 조절할 수 있으며 삶에 대해 만족스러워하는 상태를 의미한다. 우리의 삶은 다양한차원으로 구성되어 있다.
세계적인 기업들이 구성원들에게 일과 삶의 바람직한 균형을 권유하는 이유는 무엇인가? 따라서 세계적인 기업들은 조직의 성과향상을 위해서도 구성원이 일과 삶의 바람직한 균형을 취할 수 있도록 각종 제도적 지원책과 장치를 마련하는 과정에 있다. 왜냐하면 그렇게 하는 것이 조직의 궁극적 성과달성에 도움을 주는 측면이 있기 때문이다. 종합하여 보면 일과 삶의 균형은 조직구성원의 개인적 삶의 행복추구에도 도움을 주는 한편, 조직의 입장에서도 조직의 장기적 성과달성에 긍정적인 기여를 한다는 이중적인 효과가 있다.
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참고문헌 (14)

  1. Y. M. Son, J. Y. Park, G. Y. Kim (2004) jejunews, 27th, October, www.workfamily.com. 

  2. W. J. Choo, H. Y. Hwang, I. T. Choi, J. I. Park (2014) Work-life balance effect on organizational commitment: Focusing on the mediating effect of motivation), Asia-Pacific Journal of Business & Commerce), 6(1), 53-78. 

  3. J. Y. Kim (2006) Work-Family Balance : a Literature Review, Korean Association of Human Resource Development, 8(1), 83-117. 

  4. J. U. Kim (2004) Policy on the Work-Life Balance: A Case Study on Germany, Research Report of New Paradigm Center. 

  5. D. E. Guest (2001) Perspectives on the Study of Work-Life Balance, A Discussion Paper prepared for the 2001 ENOP Symposium, Paris, March 29-31. 

  6. H. Seon (2013) A Study on the Stressors of Female Train Drivers, Thesis of Master Degree, Seoul National University of Science and Technology. 

  7. C. J. Lee (2012) A Study on Work-Life Balance of Railway Workers: Focused on the Drivers, Thesis of Master Degree, Seoul National University of Science and Technology. 

  8. S. J. Jang (2002) The Conditions and Realities of Job Stress in Korean Employees, Proceedings in 10th Conference on Basic Medical Science and 2002' Spring Symposium on Preventive Medicine, 9-36. 

  9. S. T. Song (2011) A Study on the Effects of Personality and Job Stress of the Railway Drivers on Job Satisfaction and Accidents, Thesis of Doctoral Degree, Seoul National University of Science and Technology. 

  10. H. M. Lee (2007) An Empirical Study on the Balance between Work and Life among Organizational Member, Thesis of Doctoral Degree, Seoul National University of Science and Technology. Seokyeong University. 

  11. Y. S. Park (2011) Development of Safety Psychology Coaching Program, Research Report, KOSHA. 

  12. S. T. Kim, Y. M. Lee, T. H. Shin, S. H. Ku (2013) The Effect of Psychological Fatigue Caused by Emergency Stress on Safety Behavior and Accidents: Focused on the Subway Train Drivers, Journal of The Korea Safety Management and Science, 16(1), 101-108. 

  13. Y. M. Lee (2014) A Study on the Cause Analysis and Countermeasures against Train Driver's Human Error: Focused on SMRT, Thesis of Doctoral Degree, Seoul National University of Science and Technology. 

  14. R. A. Cooke, D. M. Rousseau (1988) Behavioral Norms and Expectations: A Quantitative Approach to the Assessment of Organizational Culture, Group and Organizational Studies, 13(3), 245-273. 

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