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웰빙식생활 추구 정도에 따른 조미료(MSG)에 대한 인식과 기호도 조사
A Survey of Awareness and Preference for MSG according to the Pursuit of Well-being in Diet 원문보기

韓國食生活文化學會誌 = Journal of the Korean Society of Food Culture, v.30 no.5, 2015년, pp.481 - 490  

길가영 (숙명여자대학교 전통문화예술대학원 전통식생활문화전공) ,  진소연 (숙명여자대학교 전통문화예술대학원 전통식생활문화전공)

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This research was conducted to examine the awareness and preference levels related to MSG (monosodium glutamate) according to well-being dietary life pursuit attitude factors as well as to improve opportunities to meet value conscious consumption of well-being-oriented customers. According to well-b...

주제어

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문제 정의

  • 본 연구는 외식 소비자의 웰빙식생활 추구 정도에 따른 MSG (monosodium glutamate)에 대한 인식과 기호도를 조사하여, 웰빙을 추구하는 소비자에게 가치소비를 충족시키는 방안과 개선점을 연구하고자 하였다. 본 연구에서는 실제 외식소비자의 MSG에 대한 인식과 기호도, 선호도가 일치하는가를 살펴보기 위해 관능평가와 설문조사를 함께 진행하여 분석하였으며, 본 연구에서 도출된 결과는 다음과 같다.
  • 본 연구는 외식 소비자의 웰빙식생활 추구 정도에 따른 MSG (monosodium glutamate)에 대한 인식과 기호도를 조사하여, 웰빙을 추구하는 소비자에게 가치소비를 충족시키는 방안과 개선점을 연구하고자 하였다. 본 연구에서는 실제 외식소비자의 MSG에 대한 인식과 기호도, 선호도가 일치하는가를 살펴보기 위해 관능평가와 설문조사를 함께 진행하여 분석하였으며, 본 연구에서 도출된 결과는 다음과 같다. 웰빙식생활추구성향에 따른 요인분석을 토대로 얻은 군집분석을 실시한 결과 3가지 유의한 군집을 도출할 수 있었다.
  • 소비자들 또한 MSG에 대한 정확한 정보와 지식이 결여되어 있어 인터넷이나 언론매체 등 여러 채널을 통해 얻은 정확하지 않은 사실을 일반화함으로써 불신과 의혹만을 증폭시키고 있다. 이에 본 연구에서는 이러한 문제점들을 바탕으로 소비자의 웰빙 추구 정도에 따른 MSG에 대한 인식과 실제 기호도를 조사하여 웰빙 추구 성향이 실제 미각과 어떠한 상관관계가 있는지를 살펴봄으로서 외식업체의 MSG 사용에 관한 기초자료를 제시하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
최근 현대인의 식생활 문화에서 핵심 트렌트도 자리 잡은 키워드는? 최근 현대인의 식생활 문화에서 다양한 채널을 통해 핵심 트렌드로 자리 잡고 있는 키워드는 ‘웰빙’과 ‘힐링’이며 이러한 소비트렌드는 외식시장에서도 두드러지게 나타나고 있다(Kwon et al. 2007).
MSG란? 2008). 식품의 맛을 증진시키기 위해 사용되는 MSG (monosodium glutamate)는 아미노산의 한 종류인 글루타민산에 나트륨이 결합된 물질로, 음식에 감칠맛을 더해 주는 향미증진제이다. 특히 저렴한 가격으로 뛰어난 감칠맛을 낼 수 있다는 장점 때문에 거의 세계 모든 나라의 가정 및 외식업체는 물론 식품가공 시에도 첨가물로 이용되고 있는 실정이다(Kim et al.
MSG의 장점은? 식품의 맛을 증진시키기 위해 사용되는 MSG (monosodium glutamate)는 아미노산의 한 종류인 글루타민산에 나트륨이 결합된 물질로, 음식에 감칠맛을 더해 주는 향미증진제이다. 특히 저렴한 가격으로 뛰어난 감칠맛을 낼 수 있다는 장점 때문에 거의 세계 모든 나라의 가정 및 외식업체는 물론 식품가공 시에도 첨가물로 이용되고 있는 실정이다(Kim et al. 2013).
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참고문헌 (16)

  1. Beyreuther K, Biesalski HK, Fernstrom JD, Grimm P, Hammes WP, Heinemann U, Kempski O, Stehle P, Steinhart H, Walker R. 2007. Consensus meeting: monosodium glutamate-an update. Eur. J. Clin. Nutr., 61(3):304-313 

  2. Chang KA, Cha W. 2000. A study on self-recognized monosodium glutamate symptom complex in eating out of housewives in Inchon. J. East Asian Soc. Diet. Life, 10(6):548-559 

  3. Cho MS. 2005. Health and Nutrition implication of food away from home-current trends for marketing restaurants. J. Korean Soc. Food Cult., 20(6):767-776 

  4. Choi MK. 2011. Analysis of dine-out consumption behavior based on consumers; well-being dietary life pursuit attitude. Doctoral degree thesis, Ewha University, Seoul, Korea, pp 1-95 

  5. Freeman M. 2006 Reconsidering the effects of monosodium glutamate: a literature review. J. Am. Acad. Nurse Pract., 18(10):482-486 

  6. Ha HS, Kim GW. 2015. The educational effect of MSG safety knowledge and the effect of its change on attitude to food safety and MSG usage intention. Korean J. Culinary Res., 21(3):92-103 

  7. Hong KE, Kang YW, Joung H. 2008. An analysis of consumers' needs and practice willingness for the health promotion program in restaurant industry among Seoul residents. Korean J. Nutr., 41(4):365-373 

  8. Jeong BH. 2011. Awareness and usage study for Gyeongnam residents of MSG and natural seasonings and processed foods. Master's degree thesis, Inje University, Gimhae, Korea, pp 42-43 

  9. Kim MJ. 2008. Related factors estimation of consumer's well being attitude and well-being purchasing behavior. Master's degree thesis, Sungsin Women University, Seoul, Korea, pp 69-77 

  10. Kim TH, Jang HJ. 2003. Family restaurant patrons' perception on nutrition information of restaurant menus. J. Korean Soc. Food Cult., 18(3):270-278 

  11. Kim YG, Kim YJ, Jo HS. 2013. The effects of allowable range of the MSG and awareness of the usage on the consumer's purchase intention. J. Foodserv. Manag., 16(1):241-258 

  12. Korea food safety research institute. 2010. The truth and falsity about risk of monosodium glutamate (MSG). pp 1-23 

  13. Korean federation for Environment movement. 2007. A report of using msg amount on restaurant in Korea. pp 2-7 

  14. Kwon YJ, Song HG, Kim JE. 2007. The influence of lohas tendency of dining-out consumers on wellness and ordering behavior of health menu. J. Tourism Sci., 31(5):247-270 

  15. Lee IO, Na JG. 2014. Effects of food-related lifestyle on consumer nutrition attitude and food preference-focused on a married woman with young children. J. Foodserv. Manag., 17(2):01-227 

  16. Sim KH. 2011. A survey of the recognition and satisfaction of Korean herbal food according to dietary behavior in lifestyle. Korean J. Food Cook. Sci., 41(4):365-373 

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