$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

안전교육 앱에서 안전행동 증진을 위한 어포던스 요인에 관한 연구
A Study on the Affordance Factors for Enhancing Safety Behavior in Safety Education App 원문보기

디지털콘텐츠학회 논문지 = Journal of Digital Contents Society, v.17 no.6, 2016년, pp.489 - 497  

백현기 (The Institute of Mind Humanities, Wonkwang University) ,  하태현 (Department of Fire Protection and Safety, Woosuk University)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 행위자의 행동을 유도하는 특성을 뜻하는 어포던스 관점으로 학습자의 안전행동을 증진시키는 안전교육 앱의 설계원리를 구체적으로 제시하는데 목적이 있으며, 설문조사를 기반으로 한 포커스 그룹 인터뷰를 중심으로 진행하였다. 안전교육 앱의 표현상의 특성인 어포던스를 측정하기 위하여 인지적 어포던스, 감각적 어포던스, 물리적 어포던스, 안전행동 증진에 관한 문항을 구성요인으로 사용하여 측정문항을 구성하였으며, 분석하고자 한 안전교육 앱은 소방방재청에서 개발한 '물놀이GO!' 앱을 선정하였다. 연구 결과 첫째, 학습자가 안전교육 앱 학습환경에서 유의미한 학습활동을 하게 하려면 지속적으로 학습에 참여하도록 도와야 한다. 둘째, 앱에서 모바일 기기와 상호작용 하면서 학습을 촉진하면서도 학습자의 학습을 방해할 수 있는 요소들은 줄여야 한다. 본 연구를 통해 안전교육 앱 학습환경을 구성할 때 안전행동을 증진시키는 가이드라인으로써 본 설계원리를 활용할 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study focused on the focus group interview based on the questionnaire. Prior to the interview, we used questionnaires from the previous researchers in order to select the questionnaires and interviews of the focus group. In order to measure the possibility, which is the expression characteristi...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • First, in this study, safety education app should be considered before designing the safety education app. In this study, we derive an affordance that gives the meaning of safety behavior such as enhancing safety behavior.
  • This study focuses on how users experience 'safety education app' through focus group interview survey, especially based on Hartson's theory of affordance and commitment. The purpose of this paper is to discuss the theoretical implications of the perspective of possibility for enhancing safety behaviors and discuss the implications and implications of applying them to safety education apps.
  • Therefore, this study classifies and applies the concept of safety to the safety education app, and discusses how to develop the safety education app in the future.
  • This study focused on the focus group interview based on the questionnaire. Prior to the interview, we used questionnaires from the previous researchers in order to select the questionnaires and interviews of the focus group.

가설 설정

  • Based on the results of this study, we will discuss the implications of safety education app design principles from the perspective of safety to promote safety behaviors in designing safety education apps. First, in this study, safety education app should be considered before designing the safety education app. In this study, we derive an affordance that gives the meaning of safety behavior such as enhancing safety behavior.
  • In the question of whether the task was the same as the expected task at the time of interface operation and the task after the task performed, the accessibility using the interface and the interface part about each function were satisfactory. However, from the user's point of view, there was still a lack of sustainability and fun for macroscopic repeated learning in the safety education app.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (20)

  1. C. H. Lee. The Influence of Safety Education at Elementary, Middle and High School on Safety Consciousness. Ph.D dissertation, Ajou University Graduate School. 2010. 

  2. J. McGrenere & W. Ho, Affordances: Clarifying and evolving a concept. Proceedings of Graphics Interface 2000, Canadian Human-Computer Communications Society, Toronto, 179-186. 2000. 

  3. C. E. Chu, Prevention of unsafe behavior in PCB manufacturing process using behavior - based approach. Papers on Master's Degree in Chungbuk National University. 2008. 

  4. Korea Occupational Safety & Health Agency, Safety and Health Education for Secondary School Teachers. 1994. 

  5. K. H. Na, Survey of Safety Accidents and Safety Consciousness in Middle School Chemistry Experiment, Master's Thesis, Graduate School of Education, Korea National University of Education, 2000. 

  6. P.S. Park, Industrial Safety Management. Seoul: Central Economic Co Ltd. 2004. 

  7. H. W. Kim, "A Study on the Development of Measurement Scale for Safety Consciousness", Dept. of Master's Degree, Graduate School, Ewha Womans University. 2002. 

  8. J. I. Hyeon, & H.C. Lee, Education dictionary. Seoul: Dongnam Planning. 2002. 

  9. J. Gibson, J. J., The Ecological Approach to Visual Perception. Boston, MA: Houghton Muffin, P. 127. 1979. 

  10. A. Donald, Norman, Cognitive engineering, in D. A. Norman & S. W. Draper, User centered system design, Lawrence Erabaum Associates, Hillsdale, NJ, pp. 32-33. 1986. 

  11. W. W. Gaver, Technology affordances. Paper presented at the SIGCHI conference on Human factors in computing systems. 1991. 

  12. J. McGrenere, & W. Ho, Affordances: Clarifying and evolving a concept, p.138, 2002. 

  13. R. Hartson, Cognitive, physical, sensory, and functional affordances in interaction design. Behavior & Information Technology, 22 (5), 315-338. 2003. 

  14. D. Hoffman & T. P, Novak, Marketing in Hypermedia computer-Mediated Environments: conceptual foundations, 1996. 

  15. H.G. Baek, T.H.Ha, Study on the relationship between youth smartphone addiction and personality type, Journal of Digital Convergence, 14(4), pp. 239-249, 2016 

  16. D. Hoffman, Novak & Yung, 'Measuring the Flow Construct in Online Environment; A Structural Modeling Approach', Marketing Science. 19, 1998. 

  17. T.H.Ha, H.G. Baek, jmA study on curing the wounded heart applications development and effect analysis by utilizing narrative therapy techniques, Journal of Digital Contents Society, 16(2), pp. 207-218, 2015 

  18. H. Coates, Student engagement in campus-based and online education. New York: Routledge. 2006. 

  19. T.H.Ha, H.G. Baek, A study on relationships between youth smart phone addiction and mind health, and parameter effect of school life adaption, Journal of Korean Association of Computer Education, 17(6), pp. 147-159, 2014 

  20. S. I. Park, C.I. Im, J. K. Lee, J. I. Choi, J. H. Lim, H. M. Chung, H. D. Song, S. J. Jang, K. W. Jang, J. Y. Lee, J. E. Lee, Principles and application of educational engineering. Seoul: Educational Science History. 2012. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로