$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 핵심기본간호술 선배멘토링교육이 간호대학생의 임상수행능력과 비판적 사고성향에 미치는 효과
Effects of Mentoring Senior Core Fundamental Nursing Skills Education on Clinical Competence and Critical Thinking Disposition in Nursing Students 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.14 no.11, 2016년, pp.441 - 448  

이영란 (원광보건대학교 간호학과) ,  강현임 (원광보건대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 핵심기본간호술 선배멘토링교육이 간호대학생의 임상수행능력과 비판적 사고성향에 미치는 효과를 검증하기 위한 것이다. 연구설계는 단일군 전후 설계로, 간호대학생 57명을 대상으로 하였다. 교육내용은 총 6시간으로 활력징후 측정, 단순도뇨, 피하주사 3개의 핵심술기로 구성되어 있으며, 교수의 지도하에 선배 멘토라포 형성 및 교육, 자율실습, 평가를 실시하도록 하였다. 자료수집은 자가기입식 설문지를 사용하여 사전, 사후조사로 수집하였고, 수집된 자료는 paired t-tests를 이용하여 분석하였다. 연구결과, 핵심기본간호술 선배멘토링교육이 간호대학생의 임상수행능력, 비판적 사고성향을 통계적으로 유의하게 향상시키는 것으로 나타났다. 따라서 핵심기본간호술 선배멘토링교육이 간호대학생의 임상수행능력과 비판적 사고성향을 향상시키는데 효과적이므로 간호실습교육에 유용하게 활용될 수 있을 것이다. 향후 대조군을 포함하여 처치군과 대조군의 차이를 비교하고 효과를 검증하는 연구가 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to identify the effects of mentoring senior core fundamental nursing skills education on clinical competence and critical thinking disposition in nursing students. The research design was a one group pre-posttest design and the participants were 57 nursing students. The...

주제어

참고문헌 (24)

  1. S. S. Bang, I. O. Kim, "Relationship among essential of fundamental nursing skills performance, stress from work and work capability of new clinical nurses." The Journal of Korean academic society of nursing education, Vol. 20, No. 4, pp. 628-638, 2014. 

  2. C. J. Klein, E. R. Fowles, "An investigation of nursing competence and the competence outcomes performance assessment curricular approach: Senior students' self-reported perceptions." Journal of Professional Nursing, Vol. 25, No. 2, pp. 109-121, 2009. 

  3. Korean Accreditation Board of Nursing, "Evaluative items for essentials of fundamental nursing skills of accreditation for nursing." Korean Accreditation Board of Nursing Education, 2012. 

  4. C. Barret, F. Myrick, "Job satisfaction in preceptorship and its effect on the clinical performance of the preceptee." Journal of Advanced Nursing, Vol. 27, pp. 364-371, 1998. 

  5. E. S. Byeon, "A study on the relationship between newly graduated nurses' intention to turnover and job stress/satisfaction." Ph. D. dissertation, Yonsei University, 2009. 

  6. D. W. Choi, "Clinical competence according to expe riences on the essential of fundamental nursing skills in nursing students." Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol. 20, No. 2, pp. 184-191, 2014. 

  7. H. H. Han, "A study of convergence on frequency of performance, self-confidence, performance assessment scores of core nursing skills of nursing students." Journal of Digital Convergence, Vol. 14, No. 8, pp. 355-362, 2016. 

  8. Y. H. Kim, S. Y. Hwang, A. Y. Lee, "Perceived confidence in practice of core basic nursing skills of new graduate nurses." Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol. 20, No. 1, pp. 37-46, 2014. 

  9. M. S. Jung, H. J. Kwon, " A structural equation model on core competencies of nursing students." Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol. 21, No. 2, pp. 256-265, 2015. 

  10. M. Y. Kim, "Affecting factors on clinical competence of nursing students." Journal of the Korea Academia- Industrial cooperation Society, Vol. 16, No. 3, pp. 1884-1893, 2015. 

  11. H. S. Kim, H. R. Park, E. H. Park, "Empowerment on clinical nursing skills core program." Journal of Digital Convergence, Vol. 12, No. 12, pp. 589-599, 2014. 

  12. J. S. Park, M. J. Choi, S. Y. Jang, "The effects of preclinical clinical performance examination on nursing students' confidence in nursing skills and critical thinking competence." Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol. 21, No. 1, pp. 75-85, 2015. 

  13. Y. Ran. Yeom, "Effects of the reeducation of core fundamental nursing skills on clinical stress, critical thinking disposition and self-confidence in nursing skills of senior nursing students." Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol. 22, No. 3, pp. 283-293, 2016. 

  14. Y. M. Yoon, M. H. Suk, "Effect of a mentoring program to improve adaptation to department and career identity in nursing college students." Journal of the Management Consulting, Vol. 12, No. 1, pp. 185-203, 2012. 

  15. M. S. Jung, Y. S. Kwon, "The Effects of convergence-based reeducation on core basic nursing skills on nursing students' competence and confidence." Journal of Digital Convergence, Vol. 13, No. 4, pp. 295-302, 2015. 

  16. M. Y, Jho, "Effects of core fundamental nursing skills education on self-efficacy, clinical competence and practice satisfaction in nursing students." Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, Vol. 21, No. 1, pp. 292-301, 2014. http://dx.doi.org/10.7739/jkafn.2014.21.3.292 

  17. H. S. Kim, "The development and effectiveness of mentoring programs for undergraduate nursing clinical practice." Korea Nursing Science Conference, Vol. 2, No. 2, pp. 329, 2012. 

  18. K. A. Shin, B. H. Cho, "Professional self-concept, critical thinking disposition and clinical competence in nursing students." Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, Vol. 19, No. 1, pp. 46-56, 2012. 

  19. I. S. Lee, C. S. Park, "Factors influencing confidence in performance competence of core basic nursing skills by nursing students. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, Vol. 22, No. 3, pp. 297-307, 2015. 

  20. J. J. Yang, M. Y. Park, "The relationship of clinical competency and self-directed learning in nursing students." Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol. 10, No. 02, pp. 271-277, 2004. 

  21. J. Yoon, "Development of an instrument for the measurement of critical thinking disposition: in nursing." Ph. D. dissertation, Catholic University, 2004. 

  22. J. Yoon, "A study on the critical thinking disposition of nursing students focusing on a school applying integrated nursing curriculum." Journal of Korean Academic Nursing Administration, Vol. 14, No. 2, pp. 159-166, 2008. 

  23. H. S. Kim, "The development and effects of mentoring program for clinical exercise in nursing students." Korean Society of Nursing Science, Vol. 10, pp. 329, 2012. 

  24. J. E. Lee, S. J. Lee, "College student's mentors of factors affecting the effect of mentoring." Education Review, Vol. 31, No. 1, pp. 55-74, 2012. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로