The ability to handle materials from one location to another, whether during transit or at the worksite is vital to all segments of industry. To varying degrees, many personnel in numerous workplaces take part in materials handling. Consequently, some employees are injured. In fact, rigging & slingi...
The ability to handle materials from one location to another, whether during transit or at the worksite is vital to all segments of industry. To varying degrees, many personnel in numerous workplaces take part in materials handling. Consequently, some employees are injured. In fact, rigging & slinging is a dangerous work using a crane and sling equipment to carry a cargo and the mishandling of materials is the single largest cause of accidents and injuries in the workplace. The majority of accidents associated with cranes and other lifting appliances are caused by faulty slinging, overloading, unbalanced loads, etc. which result in the load falling or tipping out of control, causing injury to people, damage to plant, machinery and the load. Therefore, recognizing the dangers of the works, there are much technical support including skill training in various institutes to minimize accidents during works on land. Although rigging work at sea is much dangerous than on land work because it needs to take account of the movements of the ships and waves, etc. in addition to land based rigging hazards, it is insufficient in appropriate actions that can improve the safety of the workers at sea. Therefore, this study suggested a rigging and slinging course for seafarers to improve their safety at sea by researching hazards and risk of rigging works and related skill training conducted on land.
The ability to handle materials from one location to another, whether during transit or at the worksite is vital to all segments of industry. To varying degrees, many personnel in numerous workplaces take part in materials handling. Consequently, some employees are injured. In fact, rigging & slinging is a dangerous work using a crane and sling equipment to carry a cargo and the mishandling of materials is the single largest cause of accidents and injuries in the workplace. The majority of accidents associated with cranes and other lifting appliances are caused by faulty slinging, overloading, unbalanced loads, etc. which result in the load falling or tipping out of control, causing injury to people, damage to plant, machinery and the load. Therefore, recognizing the dangers of the works, there are much technical support including skill training in various institutes to minimize accidents during works on land. Although rigging work at sea is much dangerous than on land work because it needs to take account of the movements of the ships and waves, etc. in addition to land based rigging hazards, it is insufficient in appropriate actions that can improve the safety of the workers at sea. Therefore, this study suggested a rigging and slinging course for seafarers to improve their safety at sea by researching hazards and risk of rigging works and related skill training conducted on land.
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문제 정의
따라서 이 논문은 줄걸이작업의 위험성 및 다양한 육상 줄걸이교육과정을 분석하여 해상에서 줄걸이작업을 수행하는 인력에 적합한 줄걸이작업교육과정을 개발하였고, 이를 요약·제언하면 아래와 같다.
특히 실무에서는 여전히 정확한 데이터 및 매뉴얼에 의한 장비사용이 아닌 사용자의 경험에 의존한 작업이 이루어지고 있는 실정이다. 따라서 이 연구는 해상에서 발생하는 줄걸이작업과 관련된 재해 및 해상과 육상에서 이루어지는 예방조치 등을 분석하여 선원에게 필요한 줄걸이작업 안전교육과정을 개발하는데 필요한 기초자료를 제공하고자 한다.
제안 방법
따라서 육상 줄걸이작업 시 고려해야 하는 위험성, 해상작업의 특성 및 담당업무의 차이 등을 고려하여 [Table 14]와 같이 해상 줄걸이작업교육과정의 교과목을 마련하였다. 또한, 우리나라, 일본, 미국의 육상교육과정 및 OPITO에서 규정하고 있는 해양플랜트종사자 교육시간을 기준으로 국내 선원들을 위한 교육시간을 제시하였다.
주요내용은 [Table 12]와 같이 크레인 등에 관한 지식, 줄걸이 작업에 필요한 역학에 관한 지식, 줄걸이 방법, 관계법령, 신호실습, 관련 법규, 관계법령, 신호실습, 줄걸이 작업 실습 등으로 구성되어 있다.
후속연구
필자는 우리나라는 해기전승과 고도화된 기술 교육을 강화하기 위하여 해기사에 대한 직무교육 뿐만 아니라 양질의 부원자원에 대한 안정적인 공급 및 교육과정 개발의 중요성을 인식해야한다. 따라서 이 논문에서 언급하고 있는 줄걸이작업교육과 더불어 향후 갑판용, 기관용 크레인 및 중장비를 작동하는 선원의 자격과 면허 발급에 대한 체계 및 과정개발에 대한 연구를 지속적으로 진행할 필요가 있다고 판단된다.
첫째, 해상 줄걸이작업 시 발생되는 화물의 낙하, 전도, 충돌에 의한 재해는 줄걸이작업교육을 통해서만 해결될 수 있는 문제이다. 따라서 줄걸이작업교육과정의 개발과 실행은 실질적으로 해상근로자의 생명을 보호하기 위한 필수요건이며 산업재해예방에 따른 산재예방기금 절약 및 고용 창출 등의 부가적인 효과도 기대할 수 있다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
줄걸이작업이란 무엇입니까?
줄걸이작업이란 크레인, 하역장비 등을 이용하여 화물을 운반하고자 할 때 화물과 연결 갈고리(hook)을 연결시키고, 인양·유도하여 원하는 목적지로 운반한 후 화물을 갈고리에서 분리하는 작업을 말한다(Han, 2010). 실무적으로 선박에서는 천장크레인을 이용한 기관실작업, 갑판 크레인을 이용한 하역작업 뿐만 아니라 체인, 와이어로프, 섀클, 아이볼트 등 다양한 종류의 줄걸이용구를 사용하여 중량물을 인양 또는 좌우·전후로 이동시키는 작업을 수행하고 있다.
해상에서 발생하는 줄걸이작업의 문제점은 무엇입니까?
육상 줄걸이작업의 경우 한국산업안전보건공단과 같은 재해 예방전문기관에서 지속적으로 기술지원을 하고 있으며, 줄걸이작업자의 전문지식 및 줄걸이 용구의 관리방법 등에 대한 교육을 수행하고 있다. 그러나 선박의 경우 육상보다 열악한 동적 조건에서 줄걸이작업이 이루어짐에도 불구하고, 사고발생 분석과 동종의 사고발생을 예방하기 위한 작업방법 등에 대한 교육 및 지원이 이루어지고 있지 않고 있다. 특히 실무에서는 여전히 정확한 데이터 및 매뉴얼에 의한 장비사용이 아닌 사용자의 경험에 의존한 작업이 이루어지고 있는 실정이다. 따라서 이 연구는 해상에서 발생하는 줄걸이작업과 관련된 재해 및 해상과 육상에서 이루어지는 예방조치 등을 분석하여 선원에게 필요한 줄걸이작업 안전교육과정을 개발하는데 필요한 기초자료를 제공하고자 한다.
줄걸이작업 중 발생하는 사망재해 발생의 근본 원인은 무엇입니까?
산업안전보건공단에서 제공하는 산업재해현황에 따르면 매년 70명이상의 육상근로자들이 줄걸이작업 중 사망하는 것을 확인할 수 있으며, 주요 사고 유형은 아래의 [Table 4]와 같이 낙하, 협착, 추락, 전도 등이 있다. 사망재해 발생의 근본 원인은 줄걸이용구의 관리 부실, 용구의 선정 능력과 작업방법의 미숙 등 줄걸이 작업과 관련된 직무지식의 부족에 기인하고 있다. 이와 같이 줄걸이 용구의 관리능력 및 선정능력이 부족하거나 줄걸이 방법이 미숙한 경우 불안전한 작업으로 진행될 수 밖에 없으며, 이러한 불안전한 작업은 줄걸이용구의 파단, 화물의 낙하, 전도, 흔들림 등으로 인한 협착, 추락, 충돌 등의 사망재해로 이어진다(Park et al.
참고문헌 (10)
Cheol-Ho Han(2010). Reducing the Mortality Accident during Slingwork through the Analysis Comparing with Japan and Korea, OSH Research Brief, 4(10), 38-45.
ICS(2016). http://www.ics-shipping.org
In-Shik Chang(2009). A Study on the Effective Safety Management Measures for the Prevention of Marine Accidents, Journal of the Korean Society of Marine Environment & Safety, 15(1), 33-39.
IOGP(2016). http://www.iogp.org/
Jae-Hui Park Tae-Ju Park Deok-Won Seo Dong-Do Yang Hyeon-Gyo Im Un-Hong Seo (2006). Ergonomic Design Guideline for Cranes to Prevent Industrial Accidents, 2006 Conference of the Ergonomics Society of Korea, 146-150.
Jang-Won Cho Chang-Hee Lee(2016). A Study on the Improvement for Basic-Advance Safety Training Course-Focusing on the Crew's Fire Fighting Training, The Journal of Fisheries and Marine Sciences Education, 28(2), 417-427.
SSE 3/8(2015). Measures for Onboard Lifting Appliances and Winches, Report of the Correspondence group
Young-Jin Woo Chang-Hee Lee(2015). A Study on the Trends and Development Plans for the Trainee Who Completed BOSIET Course, The Journal of Fisheries and Marine Sciences Education, 27(4), 938-947.
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