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빅 데이터 분석을 활용한 소셜 네트워크 서비스 환경에서 구매의도에 관한 메타분석
A Meta-Analysis of Influencing Factors on Purchase Intention in Social Network Service Environment Utilized Big Data Analysis 원문보기

한국정보통신학회논문지 = Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, v.20 no.2, 2016년, pp.408 - 414  

남수태 (Div. of Information & EC(Institute of Convergence and Creativity), Wonkwang University) ,  진찬용 (Div. of Information & EC(Institute of Convergence and Creativity), Wonkwang University)

초록
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본 연구는 소셜 네트워크 서비스 환경에서 구매의도에 관한 문헌적 고찰을 통해 선행연구를 살펴보고 개념 모델에서 제시된 요인에 대한 실증 분석된 연구들을 메타분석하기 위해 2005년-2015년 국내 학술지에 게재된 논문을 연구대상으로 하였다. 국내 학술지에 게재된 논문만 여과하여 조건에 부합한 총 29편의 논문을 연구에 대상으로 선정하였다. 메타분석의 결과 만족과 구매의도 경로가 가장 큰 효과 크기로 나타났으며, 효과크기는(r = .455)이었다. 두번째 효과크기는 구전과 구매의도 경로에서 효과(r = .398), 다음으로 신뢰와 구매의도 경로에서(r = .386)로 나타났다. 그런데 상호 작용성과 구매의도 경로에서는 가장 낮은 효과크기(r = .342)로 나타났다. 따라서 본 연구 개념 모델에서 제시된 예측변수는 약 22%-12% 설명력을 가지는 것으로 나타났다. 따라서 이러한 연구결과를 바탕으로 학문적 실무적 의의를 논의하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study will find meaningful independent variables for criterion variables that affect influencing on purchase intention in social network service, on the basis of the results of a meta-analysis. We reviewed a total of 29 studies related purchase intention in social network service published in K...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • This study will find meaningful independent variables for criterion variables that affect influencing on purchase intention in social network service, on the basis of the results of a meta analysis. We reviewed a total of 29 studies related purchase intention in social network service published in Korea journals between 2005 and 2015, where a cause and effect relationship is established between variables that are specified in the conceptual model of this study.
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참고문헌 (10)

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  3. J. H. Lee, "The Effects of Selection Attributes and Purchase Intention by Consumption Tendency of Social Commerce User's," The e-Business Studies, vol. 14, no. 3, pp. 285-308, Aug. 2013. 

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  6. S. Y. Baek, "A Meta-Analysis for Exploring Moderators of the Relationship between Online Trust and Purchase Intention," The Journal of Industrial Innovation, vol.27, no. 3. pp. 139-167, Sep. 2011. 

  7. S. T. Nam, K. S. Yang & C. Y. Jin, "A Meta-analysis of Relationship among Satisfaction, Trust, and Loyalty in E-commerce," J. Korea Inst. Inf. Commun. Eng., vol. 19, no. 7, pp. 1711-1718, Jul. 2015. 

  8. G. V. Glass, "Primary, Secondary, and Meta-analysis of Research," Educational Researcher, vol. 5, no. 10, pp. 3-8, Nov. 1976. 

  9. S. S. Oh, Meta-analysis - theory and Practice, Konkuk University Publication, 2009. 

  10. R. G. Orwin, "A Fail-safe N for Effect Size," Journal of Educational Statistics, vol. 8, no. 2, pp. 157-159, Apr. 1983. 

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