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규칙파 중 계류된 두 바지선의 유체역학적 상호작용에 관한 수치시뮬레이션
A Numerical Simulation of Hydrodynamic Interactions Between Two Moored Barges with Regular Waves 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.22 no.6, 2016년, pp.615 - 624  

이상도 (한국해양대학교 대학원) ,  배병덕 (한국해양대학교 선박운항과) ,  김대해 (한국이네비정보기술(주))

초록
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본 연구는 해상에서 근접하여 계류된 직사각형 박스 형상의 두 바지선을 대상으로 유체역학적 상호작용으로 인한 선체운동 응답특성을 분석하기 위하여 수치시뮬레이션을 실시하였다. 이 수치시뮬레이션 실험에서는 DNV-GL의 SESAM 수치해석솔루션을 사용하여 결합된 강성 메트릭스항(coupled stiffness matrix terms)을 다중물체 모드(multiple body modes)의 surge 방향에 추가하였고, 실험에 적용한 바지선 모델의 1차 방사 및 산란 영향을 계산하기 위하여 퍼텐셜 이론을 적용하였다. 실험 결과, 두 바지선의 횡간격 20 m, 횡파 실험조건 경우에 1.3 rad/s에서 실험선의 피난효과(sheltering effect)가 나타나지 않았다. 실험 모델 상호간 횡간격의 영향은 종파와 천수역 실험 조건에서 분명하게 나타났지만, sway force는 횡파일 경우에 두 실험 모델선과의 접근거리 간격에 영향을 받았다. 실험모델의 횡간격이 좁아지면 종파와 사파의 경우에 sway, heave 운동과 sway force의 피크는 높은 주파수대로 이동하였다. 수심이 10 m일 때 풍하측 바지선의 sway 운동은 횡파와 사파의 경우에 0.2-0.8 rad/s 주파수대에서 큰 차이를 보였으며, 입사파의 방향이 달라져도 sway force의 피크는 보다 낮은 주파수대에서 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, two rectangular barges in close proximity were simulated to analyze the characteristics of motion responses due to hydrodynamic interactions. Using a numerical solution from DNV-GL SESAM, coupled stiffness matrix terms for these same FEM models were added to the multiple body modes in...

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  • (2) Regarding motion responses, the separation effect between the barges is more clear with longitudinal waves and a shallow water depth. However, sway forces are influenced by hull separation with transverse waves.
  • 2) The individual body coordinate system (XB, YB, ZB) of each structure are specified relative to the global coordinate system.
  • 3) The input coordinate system (Xinp, Yinp, Zinp) of each input model included in a body is specified relative to the body coordinate system of that body.
  • In this study, we investigated hydrodynamic interactions between two moored barges with regular waves. In order to apply to actual sea states, RMS heave and pitch motion of moving barges should also be taken into account together with added resistance according to the Beaufort scale.
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참고문헌 (14)

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