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선박용 수냉식 디젤엔진의 개발 및 성능평가
A Design for Water Cooling of a Marine Diesel Engine with Verification of Improvement 원문보기

한국기계가공학회지 = Journal of the Korean Society of Manufacturing Process Engineers, v.15 no.6, 2016년, pp.58 - 63  

심한섭 (경남과학기술대학교) ,  전종오 (대동마린테크)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper presents a study of heat dissipation away from the fuel combustion of a marine diesel engine. These engines are operated for long periods under high load conditions: so cooling systems are necessary for radiation and control of the high temperature levels. In the study, each component of ...

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문제 정의

  • 이 연구에서는 고부하 조건에서 사용되는 선박 디젤엔진의 수냉식 냉각장치에 대한 설계와 평가를 수행하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
선박용 디젤엔진의 특징은 무엇인가? 소형어선 레져선박 등에 사용되는 선박용 디젤엔진은 고부하 조건에서 장시간 운항되고 있으며, 이에 따라 연료연소에 의한 다량의 연소열이 발생 된다. 이 연소열은 디젤엔진의 동력원이기도 하지만 연소에 의한 고온 열을 적절히 방출·제어하지 못할 경우에 과도한 온도상승으로 인하여 디젤엔진의 원활한 운전이 어렵고, 배출가스를 증가시키는 원인이 되기도 한다.
수냉식 인터쿨러의 설계에서 중점사항은 무엇인가? 수냉식 인터쿨러의 설계에서 중점사항은 다음과 같다. 인터쿨러의 냉각성능은 최대부하에서 출구의 공기 온도를 60°C 이하로 되도록 냉각되는 설계하였으며, 바닷물 및 바다 공기에 의한 부식방지를 위하여 내식성이 우수한 구리 또는 구리합금 재료를 사용할 필요가 있다.
선박용 디젤엔진의 연소열은 어떤 문제의 원인이 되는가? 소형어선 레져선박 등에 사용되는 선박용 디젤엔진은 고부하 조건에서 장시간 운항되고 있으며, 이에 따라 연료연소에 의한 다량의 연소열이 발생 된다. 이 연소열은 디젤엔진의 동력원이기도 하지만 연소에 의한 고온 열을 적절히 방출·제어하지 못할 경우에 과도한 온도상승으로 인하여 디젤엔진의 원활한 운전이 어렵고, 배출가스를 증가시키는 원인이 되기도 한다.[1] 또한 선박엔진의 과열은 매우 좁은 기관실 공간에서 화재의 위험성에 노출된다 이에 따라 선박엔진에 대한 안전기준과 배출가스 규제가 시행되고 있다.
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참고문헌 (9)

  1. J. B. Heywood, "Internal Combustion Engine Fundamentals", pp. 567-667, 1988. 

  2. Ministry of Oceans and Fisheries, "Marine engine standard", Korea, 2013. 

  3. Ministry of Oceans and Fisheries, "A Provisional Test Standard for NOx Exhaust Control of Marine Diesel Engine", Korea, 2013. 

  4. Sim, H. S., "A Study on NOx Reduction for a Small Marine Diesel Engine", Journal of the Korean Society of Manufacturing Process Engineers., Vol. 10, No. 5, pp. 79-84, 2011. 

  5. Yang, Y. J., Sim, H. S., "Study on Simulation of Water Cooling Heat Exchanger for Small Marine Diesel Engine", Journal of the Korean Society of Manufacturing Process Engineers, Vol. 11, No. 6, pp. 201-207, 2012. 

  6. Jang, B. H., Kim, S. P., Lee, K. H., "A Numerical Analysis for the Performance Improvement of a Channel Heat Exchanger", Journal of the Korean Society of Manufacturing Process Engineers, Vol. 11, No. 2, pp. 159-164, 2012. 

  7. Sim, H. S., "A Study for Development of a Marine Diesel Engine from a 500Ps Commercial Vehicle Diesel Engine", A Numerical Analysis for the Performance Improvement of a Channel Heat Exchangers, Vol. 12, No. 6, pp. 125-131, 2013. 

  8. Sim, H. S., Jun, J. O., Jang, J. M., Jung, I. S., Jung, D. H., "A Cooling System Design of a 750Ps Marine Diesel Engine", p. 103, Proceedings of the Spring Conference, Korean Soc. Manuf. Process Eng., 2015. 

  9. Sim, H. S., "Experimental Study on Cooling Performance of an Water Cooled Intercooler", p. 95, Proceedings of the Autumn Conference, Korean Soc. Manuf. Process Eng., 2015. 

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