$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

신경계물리치료에서의 근거중심실기(1) -임상의사결정과정에 EBP 적용하기-
Evidence-Based Practice in Neurological Physical Therapy (1) -Applying EBP to Clinical Decision Making- 원문보기

PNF and movement, v.14 no.3, 2016년, pp.157 - 176  

이문규 (씨티재활의학과 요양병원 재활센터) ,  임재헌 (서남대학교 물리치료학과) ,  김태윤 (원광보건대학교 물리치료과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: The purpose of this study was to share an experience about processes and lessons learned to execute evidence-based practice (EBP) in neurological physical therapy. Methods: The most important thing in applying EBP to practice is to search, find, and appraise the existing evidence. Many evid...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
패러다임의 개념은? 이렇게 패러다임은 과학에 기본이 되는 이론과 법칙들, 기본적인 법칙을 다양한 상황에 적용하는 표준적인 방법, 도구적인 기술, 형이상학적 원리, 이론의 선택, 평가, 비판과 관련된 원리 등을 모두 포함한다. 다시 말해 패러다임이란 특정 공동체 구성원들이 공유하고 있는 신념, 가치, 기술 등의 총체를 가리키는 개념이라고 할 수 있다. 우리가 신경계 물리치료 분야의 어느 집단에 속한 구성원이라고 해보자.
임상 현장에서 지식을 취하는 방법은 무엇이 있는가? 성공적인 문제 해결 또는 결과를 위해서는 관련된 근거들을 모두 수집하여 그를 토대로 실행 계획을 세우는 절차가 필요하다. 우리가 임상 현장에서 지식을 취하는 방법은 전통, 권위, 시행착오, 논리적 추론, 과학적 방법에 따른 방법이 있다(Leach, 2006)(Fig. 2).
물리치료사의 전문성은 어떻게 형성되는가? 물리치료사는 전문가인가? 전문가는 치료사의 연차로 형성되는 것이 아니라 학술적/임상적 경험과 반성적 사고의 사용, 환자 중심 접근법, 동료 집단과의 교류, 협력적 임상 추론으로 형성된다(Resnik &Jensen, 2003). 다시 말해 우리가 전문가이라면 환자 중심적으로 문제 해결에 접근해야 하며 치료사 개인의 임상 경험도 중요하지만, 학술적 활동을 통해 자신의 사고의 틀을 형성하는 지식을 업데이트해야 한다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (36)

  1. Ada L, O'Dwyer N, O'Neill E. Relation between spasticity, weakness and contracture of the elbow flexors and upper limb activity after stroke: an observational study. Disability and Rehabilitation. 2006;28(13-14):891-897. 

  2. Ada L, Vattanasilp W, O'Dwyer NJ, et al. Does spasticity contribute to walking dysfunction after stroke? Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry. 1998;64(5):628-635. 

  3. APTA. Guide to physical therapist practice. Physical Therapy. 1997;77(11):1163-1650. 

  4. Atkinson HL, Nixon-Cave K. A tool for clinical reasoning and reflection using the international classification of functioning, disability and health (ICF) framework and patient management model. Physical Therapy. 2011;91(3):416-430. 

  5. Barrows HS, Feltovich PJ. The clinical reasoning process. Medical Education. 1987;21(2):86-91. 

  6. Bobath B. Adult hemiplegia : evaluation and treatment, 2d ed. London. Heinemann Medical Books. 1978. 

  7. Bohannon RW. Reference values for the five-repetition sit-to-stand test: a descriptive meta-analysis of data from elders. Perceptual and Motor Skills. 2006;103(1):215-222. 

  8. Bolton JW. Varieties of clinical reasoning. Journal of Evaluation in Clinical Practice. 2015;21(3):486-489. 

  9. Brunnstrom S. Movement therapy in hemiplegia; a neurophysiological approach. New York. Harper & Row. 1970. 

  10. Carr JH, Shepherd RB. Movement science: foundations for physical therapy in rehabilitation, 2nd ed. Gaithersburg. Md. Aspen Publishers. 2000. 

  11. Christensen N, Black L, Furze J, et al. Clinical reasoning: survey of teaching methods, integration, and assessment in entry-level physical therapist academic education. Physical Therapy. 2016. 

  12. Duncan PW, Jorgensen HS, Wade DT. Outcome measures in acute stroke trials: a systematic review and some recommendations to improve practice. Stroke. 2000;31(6):1429-1438. 

  13. Egger M, Smith GD, Altman DG. Systematic reviews in health care: meta-analysis in context, 2nd ed. London. BMJ. 2001. 

  14. Elstein AS, Shulman LS, Sprafka SA. Medical problem solving: a ten-year retrospective. Evaluation and the Health Professions. 1990;13(1):5-36. 

  15. Fetters L, Tilson J. Evidence based physical therapy. Philadelphia. F.A. Davis Co. 2012. 

  16. Houser J, Oman KS. Evidence-based practice: an implementation guide for healthcare organizations. Sudbury, Mass. Jones and Bartlett Learning. 2011. 

  17. Jette AM, Haley SM. Contemporary measurement techniques for rehabilitation outcomes assessment. Journal of Rehabilitation Medicine. 2005;37(6):339-345. 

  18. Jette DU, Bacon K, Batty C, et al. Evidence-based practice: beliefs, attitudes, knowledge, and behaviors of physical therapists. Physical Therapy. 2003;83 (9):786-805. 

  19. Knott M. Proprioceptive neuromuscular facilitation; patterns and technique, 2d ed. New York. Hoeber. 1968. 

  20. Kuhn TS, Lindberg DAB. The structure of scientific revolutions, 3rd ed. Chicago. IL.University of Chicago Press. 1996. 

  21. Kumar SP. Physical therapy: past, present and future-a paradigm shift. Journal of Physical Therapy. 2010;1(2):58-67. 

  22. Leach MJ. Evidence-based practice: a framework for clinical practice and research design. International Journal of Nursing Practice. 2006;12(5):248-251. 

  23. McGlynn M, Cott CA. Weighing the evidence: clinical decision making in neurological physical therapy. Physiotherapy Canada. 2007;59(4):241-252. 

  24. Michaleff ZA, Costa LO, Moseley AM, et al. Central, pedro, pubmed, and embase are the most comprehensive databases indexing randomized controlled trials of physical therapy interventions. Physical Therapy. 2011;91(2):190-197. 

  25. Moseley AM, Stark A, Cameron ID, et al. Treadmill training and body weight support for walking after stroke. The Cochrane Database of Systematic Reviews. 2005;(4):CD002840. 

  26. Polese JC, Ada L, Dean CM, et al. Treadmill training is effective for ambulatory adults with stroke: a systematic review. Journal of Physiotherapy. 2013;59(2):73-80. 

  27. Refshauge KM, Ada L, Ellis E. Science-based rehabilitation: theories into practice. Edinburgh. New York. Butterworth-Heinemann. 2005. 

  28. Rejno A, Silfverberg G, Ternestedt BM. Reasoning about truth-telling in end-of-life care of patients with acute stroke. Nursing Ethics. 2016. 

  29. Resnik L, Jensen GM. Using clinical outcomes to explore the theory of expert practice in physical therapy. Physical Therapy. 2003;83(12):1090-1106. 

  30. Sackett DL, RosenbergWM, Gray JA, et al. Evidence based medicine: what it is and what it isn't. British Medical Association. 1996;312(7032):71-72. 

  31. Salbach NM, Guilcher SJ, Jaglal SB, et al. Factors influencing information seeking by physical therapists providing stroke management. Physical Therapy. 2009;89 (10):1039-1050. 

  32. Schenkman M, Deutsch JE, Gill-Body KM. An integrated framework for decision making in neurologic physical therapist practice. Physical Therapy. 2006;86(12): 1681-1702. 

  33. Stevenson TJ, Barclay-Goddard R, Ripat J. Influences on treatment choices in stroke rehabilitation: survey of canadian physical therapists. Physiotherapy Canada. 2005;57(2):135-144. 

  34. Stockmeyer SA. An interpretation of the approach of rood to the treatment of neuromuscular dysfunction. American Journal of Physical Medicine. 1967;46(1): 900-961. 

  35. Straus SE. Evidence-based medicine : how to practice and teach ebm, 3rd ed. Edinburgh. New York. Elsevier Churchill Livingstone. 2005. 

  36. Sullivan JE, Crowner BE, Kluding PM, et al. Outcome measures for individuals with stroke: process and recommendations from the american physical therapy association neurology section task force. Physical Therapy. 2013;93(10):1383-1396. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로