$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

방과 후 지역아동센터 이용 아동·청소년의 자아탄력성, 사회적 지지, 주관적 안녕감이 심리적 안녕감에 미치는 영향
The Effects of Ego-resilience, Social Support and Subjective Well-being on Psychological Well-being of the Children and Adolescents Who Attend a Community Child Center after School 원문보기

韓國學校保健學會誌 = The Journal of the Korean society of school health, v.29 no.3, 2016년, pp.235 - 244  

김정이 (고신대학교 대학원 간호학과) ,  박영미 (고신대학교 대학원 간호학과) ,  이지현 (고신대학교 간호대학) ,  조은주 (고신대학교 간호대학) ,  장선녀 (수진초등학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: The purpose of this study was to investigate factors effecting the psychological well-being of adolescents who attend a community child center. Methods: The survey was conducted on 143 children attending a community child center in P city with a structured self-report questionnaire from Aug...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 방과 후 지역아동센터 이용하는 아동·청소년의 자아탄력성, 사회적 지지, 주관적 안녕감 및 심리적 안녕감의 정도와 그 관계를 파악하고, 자아탄력성, 사회적 지지, 주관적 안녕감이 심리적 안녕감에 미치는 영향을 파악하고자 본 연구를 시도하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
심리적 안녕감은 어떤 상태인가? 심리적 안녕감은 사회구성원으로서 자신의 삶에서 느끼는 행복과 만족이며 마음이나 생각이 건강하고 행복한 상태이다[3]. 심리적 안녕감의 구성요소는 자기 수용성, 긍정적 대인관계, 자율성, 환경통제력, 삶의 목적, 개인적 성장 등의 여섯 개 하위요인이 있다[4].
심리적 안녕감의 구성요소는 무엇인가? 심리적 안녕감은 사회구성원으로서 자신의 삶에서 느끼는 행복과 만족이며 마음이나 생각이 건강하고 행복한 상태이다[3]. 심리적 안녕감의 구성요소는 자기 수용성, 긍정적 대인관계, 자율성, 환경통제력, 삶의 목적, 개인적 성장 등의 여섯 개 하위요인이 있다[4]. 심리적 안녕감이 높은 사람은 환경을 선택하고 변화시킬 수 있는 주위환경에 대한 통제력과 삶에 대한 목적을 가지며, 자신의 잠재력을 실현시키려는 동기가 높다[5].
자아탄력성이 높은 사람들의 특징은 무엇인가? 자아탄력성은 좁은 의미로는 개인의 감정을 잘 조절하고 상황과 환경의 변화를 수용할 수 있는 적응력이며, 넓은 의미로는 내 ․ 외적 스트레스에 유연하고 융통성 있게 대처하며 스트레스나 위기위험요소를 극복할 수 있는 일반적 능력이다[6]. 자아탄력적인 사람들은 삶의 변화 또는 불안에 민감하지 않을 뿐 아니라 새로운 경험에 잘 적응할 수 있으며 상황을 전환할 수 있는 긍정적 정서를 경험한다[8].
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (30)

  1. Kim HJ. The impacts of social support upon adolescent's psychological well-being [dissertation]. Gwangju: Chosun University; 2016. p. 1-126. 

  2. Kim HJ. The effects of social support to school adjustment of the poor children in using community child centers. Korean Journal of Youth Studies. 2010;17(12):211-233. 

  3. Jo EY, Lim JH. The effects of positive and negative emotions on the psychological well-being of college students: Mediation by cognitive flexibility. Studies on Korean Youth. 2014;25(4):185-210. http://dx.doi.org/10.14816/sky.2014.11.75.185 

  4. Kim KS, Yu SM. The relations between factors of psychological and subjective well-being using structural equation model. Journal of the Korean Data Analysis Society. 2010;12(3B):1321-1338. 

  5. Shin EJ. The influence of emotional intelligence, ego-resilience on nursing students' psychological well-being. Journal of Nursing Science. 2013;17(1):1-12. 

  6. Wi JH, Cho GP. An analysis of structural relations among children's perceived family strength, self-resilience, social support, stress-coping behavior, and psychological well-being. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 2014;14(8):237-264. 

  7. Alieen M. Pidgeon, Michelle Keye. Relationship between resilience, mindfulness and psychological well-being in university students. International Journal of Liberal Arts and Social Science. 2014;2(5):27-32. 

  8. Kim BS, Park MS, Min YG. The effect of ego-resiliency of youth on the school life adjustment: the model effect of age. Journal of the Korean Data Analysis Society. 2009;11(5B):2517-2526. 

  9. Ahn JY, Oh MK, Kim JS. The pathways from attachment to children's psychological well-being: the mediating effects of children's ego-resilience and peer support. Korean Associated of Child Studies. 2011;32(6):63-79. 

  10. Joo JY, Park SY. The effects of mother' optimism, parenting attitude and their child's optimism on child's subjective well-being. Korean Journal of Child Studies. 2013;34(3):21-39. http://doi.org/10.5723/kjcs.2013.34.3.21 

  11. Lee SH. The effects of social support and self-perceived competence on psychological Well-being of Children from low income families [master's thesis]. Jeju: Jeju National University; 2013. p. 1-62. 

  12. Lee JY, Choi WY. The mediating effects of cognitive emotion regulation strategies in the relation between college students social supports and psychological well-being. Korea Journal of Counseling. 2012;13(3):1481-1499. 

  13. Lee OH. The influence of life Stress, ego-resilience and social support on psychological well-being among college students. Korean Journal of Youth Studies. 2012;19(1):29-57. 

  14. Jung NJ. The effect on concentration, to the learning attitude and psychological well-being by the change of brain quotient through meditation training [dissertation]. Iksan: Wonkwang University; 2010. p. 1-167. 

  15. Ko YN. The relationship between subjective well-being and psychological well-being in middle school students. Journal of Science & Culture. 2008;5(3):13-24. 

  16. Kim KS. The structure analysis of the psychological well-being and the relation analysis of the subjective well-being of the university students. Journal of Student Guidance. 2006;27(1):145-176. 

  17. Jeon JM, Ha YM. Effects of academic stress, somatization symptoms, and social support on coping responses in high school students. The Journal of the Korean Society of School Heath. 2016;29(1):33-41. http;//dx.doi.org/10.15434/kssh.2016.29.1.33 

  18. Won DR. The effect of social support, hope and problem-solving coping on the psychological well-being of adolescents: the mediating role of hope and problem-solving coping. The Korean Journal of Health Psychology. 2011;16(2):297-311. 

  19. Kang MH, Lee SY. The mediating effects of hope and ego-resilience on the relationship between adolescents' academic stress and psychological well-being. Korean Journal of Youth Studies. 2013;20(6):265-293. 

  20. Block, Kremem. IQ and ego-regilience: conceptual and empirical connection and separatencess. Journal of Personality and Social Psychology. 1996;70(2):349-361. 

  21. Yu SG, Hong SH, Choi BY. Mediating effects of ego-resilience, attachment, and existential spirituality between family risks and adaptation. Korean Educational Psychology Association. 2004;18(1):393-408. 

  22. Cohen S, Hoberman H. Positive events and social supports as buffers of life Change Stress. Journal of Applied Social Psychological. 1983;13:99-125. 

  23. Han MH, Yoo AJ. A relation of stress and perceived social supports to problems and behavior. Korean Associated of Child Studies. 1996;17(1):173-188. 

  24. Park BG, Song JH. Multidimensional $2{\times}3$ factor structure of subjective well-being. The Korean Journal of Education Psychology. 2007;21(3):591-611. 

  25. Kim MS, Kim HW, Cha KH. Analysis on the construct of psychological well-being of Korean male and female adults. The Korean Journal of Social and Personality Psychology. 2001;15(2):19-39. 

  26. Ryu JH, Lee MJ. Psychological well-being and social well-being in korean adolescents: Their structure and their relationship to subjective well-being. The Korean Journal of School Psychology. 2007;4(1):55-77. 

  27. Jang SH, Choi EH, Lee JY. The medication effect of ego-resilience in the effect of elementary students' psychological well-being on adjustment to school life and everyday life stress. The Journal of Child Education. 2016;25(2):353-364. http://dx.doi.org/10.17643/KJCE.2016.25.2.18 

  28. Lee HL, Kim Yl, Geun HG, Lee YS. Effects of academic stress, somatization symptoms, and social support on coping responses in high school students. The Journal of the Korean Society of School Heath. 2015;28(2):56-66. http://dx.doi.org/10.15434/kssh.2015.28.2.56 

  29. Cho HI. The effects of social support, hope, depression, and academic achievement on psychological well-being. The Korean Journal of Education Psychology. 2011;25(1):153-174. 

  30. Kim MJ, Kim KB. Influencing of psychological well-being for the middle aged adults and elderly. Journal of East-West Nursing Research. 2013;18(2):150-158. http://dx.doi.org/10.14370/jewnr.2013.19.2.150 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로