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교통량이 적은 고속도로의 효율적인 건설 방안 연구
A Study on a Plan to Efficiently Construct an Expressway with Low Traffic Volume 원문보기

한국도로학회논문집 = International journal of highway engineering, v.18 no.6 = no.80, 2016년, pp.11 - 24  

김진섭 (서울시립대학교) ,  홍석기 (서울시립대학교) ,  박규영 (삼보기술단) ,  박남식 (삼보기술단)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

OBJECTIVES : This study aims to review a plan to reduce the shoulder width of a deformed round-trip two-lane highway with low traffic volume. METHODS : Installation of a passing lane on a round-trip two-lane (one-way one-lane) highway, and reduction of a shoulder for a round-trip four-lane highway. ...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
편도 1차로 고속도로의 속도제한은? ① 편도 1차로 고속도로 최고속도 80km/h, 최저속도 50km/h
고속도로 건설비용 부족으로 인해 건설된 2차로 고속도로의 예는? 1970년대 우리나라는 고속도로 건설비용 부족으로 차관을 도입하여 대부분 2차로 고속도로를 건설하였다. 그 대표적인 고속도로가 호남고속도로 대전~순천, 88고속도로 담양~동고령, 중앙고속도로 대구~안동, 제천~원주, 홍천~춘천, 영동고속도로 신갈~강릉, 동해고속도로 동해~죽현, 남해고속도로 순천~부산간 고속도로가 건설 당시 왕복 2차로로 건설되어 5~29년 동안 운영된 후 2015년 말 88고속도로 담양~성산간을 왕복4차로 이상으로 확장 개통함으로써 우리나라는 왕복 2차로 고속도로가 완전히 사라졌다.
고속도로의 원활한 소통을 위해 경찰청장이 필요하다고 인정되는 경우 지정할 수 있는 속도제한은? ③ 고속도로의 원활한 소통을 위하여 경찰청장이 필요하다고 인정되는 경우 최고속도 120km/h, 최저속도 50km/h로 지정할 수 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (27)

  1. AASHTO, Highway Safety Manual. 

  2. Ben-Bassat, T., D. Shinar(2011)", Effect of shoulder width, guardrail and roadway geometry on driver perception and behavior", Accident Analysis & Prevention Vol.43 Issue 6,pp.2142-2152. 

  3. DFT (British road facility regulation). 

  4. European Commission, "Getting initial safety design Principles right". 

  5. FHWA(1994)", TruckAccident Models", FHWA-RD-94-022. 

  6. FHWA(2007), "Mitigation Strategies for Design Exception", FHWA-SA-07-011. 

  7. Hauer E.(1999), Safety and the choice of degree of curve, Transportation Research Record Issue:1665 IHT Institution of highways and tranportation(1990a) Guidelines for Accident Reduction and Prevention. International edition, London Jorgensen National Cooperative Highway Research Program Report No. 197, Transportation Research Board. 

  8. IHT Institution of highways and transportation(19910a) Guidelines for Accident Reduction and Prevention. International edition, London. 

  9. International Symposium on expressway-Geometric Design Practices. 

  10. Japanese road structure ordinance. 

  11. KDI(2008), Standard guideline for preliminary feasibility survey of the road and railroad sector business(5th Ed.). 

  12. KRC(2007.12), A study on design hour factors for calculation of the proper number of cars. 

  13. Lewis-Evans, Ben, Samuel G.Charlton (2006), "Explicit and implicit processes in behavioral adaption to road width", Accident Analysis & Prevention Vol.38,Iss.3,pp.610-617. 

  14. M.H.Park(2014)", A study on the effect(limit effect) of geometrical structures on traffic accidents on expressways", Journal of KTS, Vol.32, No.1. 

  15. MLTM(2009), Rules regarding the structural and facility criterion for roads. 

  16. MLTM(2009), Guideline for evaluation of traffic facility investment, 3rd Rev. 

  17. MLTM(2013), Expressway capacity manual . 

  18. Motorway Act (2011.05.24. Rev.). 

  19. RAS (German road facility regulation). 

  20. Road laws (2011.4.12.). 

  21. Road traffic laws (2011.06.08. Rev.). 

  22. Road plan guideline (2009, KSCE). 

  23. Strathman,J.G.,K.J.Dueker,J. Zhang, and T.Williams(2001). Analysis of Design Attributes and Crashes on the Oregon Highway System. Report No.FHWA-OR-RD-02-01. Portland State University. 

  24. Toll Road Act (2009.12.29 Rev.). 

  25. TTI(2006), "Criteria for Design Speed Facilities", FHWA/TX-07/0-5544-1. 

  26. TTI(2006)", Roadway Safety Design Synthesis".FHWA/TX-05/0-4703-PI. 

  27. Zegeer,C.V.,Mayes, J. and Deen, R.(1981) Effect of lane and shoulder width on accident reduction. 

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