최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국임상약학회지 = Korean journal of clinical pharmacy, v.26 no.4, 2016년, pp.283 - 290
Experiential education is a core curriculum of 6-year pharmacy education. Practicing pharmacists lie at the heart of experiential education serving as preceptors for undergraduate pharmacy students during experiential education. Preceptors are, however, confronted with a challenge of caring for pati...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
환자사례기반 교육의 장점은? | 환자사례기반 교육(patient case-based teaching)은 임상현장에서 매우 보편적으로 사용되는 교육방법의 하나로, 임상지식과 기술을 습득하고 확장시키는 데 있어서 교육의 효과가 매우 높다고 할 수 있다. 학생들은 환자사례를 통하여 문제를 해결하고 논리적인 사고능력과 임상추론(clinical reasoning) 능력을 발전, 향상시킬 수 있다.3) | |
“1분 프리셉터” 교수법은 어떻게 구성되어 있나? | “1분 프리셉터” 교수법은 ‘책임감 부여(Get a commitment)’, ‘탐색(Probe for supporting evidences)’, ‘교육(Teach general rules)’, ‘행동강화(Reinforce what was done right)’, ‘실수교정 (Correct mistakes)’ 등 다섯 가지의 마이크로스킬 또는 테크닉으로 구성되어 있다.8) 이들 마이크로스킬은 각각 독립적으로 사용될 수도 있으나, 일반적으로 일련의 체계적이고 통합된 전략으로 단계적으로 시행한다(Fig. | |
전통적인 환자사례기반 교육의 한계는? | 학생은 이 과정을 통해 스스로 자기주도적 학습을 할 수 있으며, 관련 정보를 수집하는 기술을 비롯하여 임상지식과 기술을 확대할 수 있고, 의사소통 능력을 키울 수 있다.4) 그러나 이러한 형식의 교육은 학생의 논리적인 추론과정과 문제해결과정에 대해 구체적으로 평가하고 분석하기가 어렵다는 단점을 가지고 있다.5-6) 물론 환자사례기반 교육을할 때 충분한 시간을 할애하여 학생으로 하여금 임상추론과정을 생각하도록 하고 이를 말로 설명하도록 해 볼 수는 있으나, 바쁜 업무시간에 쫓기는 프리셉터에게 있어서 이러한 교수전략은 비효율적이며 비현실적이라는 한계를 가지게 된다.3) |
Jamshidi R and Ozgediz D. Medical student teaching: A peer-to-peer toolbox for time-constrained resident educators. J Surg Edu 2008; 65:95-8.
Je NK, Lee IH, Yoon JH. Assessment of changes in pharmacists' perception of preceptorship and the effect of a preceptor orientation program. Kor J Clin Pharm 2012;22:143-52.
Weitzel KW, Walters EA, Taylor J. Teaching clinical problem solving: A preceptor's guide. Am J Health-Syst Pharm 2012;69:1588-99.
McGee SR and Irby DM. Teaching in the outpatient clinic: practical tips. J Gen Intern Med 1997;12(suppl 2):S34-40.
Irby DM. Teaching and learning in the ambulatory care settings: a thematic review of the literature. Acad Med 1995;70:898-931.
Wolpaw T, Papp KK, Bordage G. Using SNAPPS to facilitate the expression of clinical reasoning and uncertainties: a randomized comparison group trial. Acad Med 2009;84:517-24.
Neher JO, Godrdon KC, Meyer B, et al. A five-step "microskills" model of clinical teaching. J Am Board Fam Pract 1992;5:419-24.
Neher JO and Stevens NG. The One-minute preceptor: shaping the teaching conversation. Fam Med 2003;35:391-3.
Teherani A, O'Sullivan P, Aagaard EM, et al. Student perceptions of the one munute preceptor and traditional preceptor models. Med Teach 2007;29:323-7.
Aagarrd E, Teherani A, Irby DM. Effectiveness of the one-minute preceptor model for diagnosing the patient and the learner. Acad Med 2004;79:42-9.
Irby DM, Aagard E, Teherani A. Teaching points identified by preceptors observing one-minute preceptor and traditional preceptor encounters. Acad Med 2004;79:50-5.
Irby DM and Wilkerson L. Teaching when time is limited. BMJ 2008; 336:384-7.
Parrot S, Dobbie A, Chumley H, et al. Evidence-based office teachingthe five-step microskills model of clinical teaching. Fam Med 2006;38:164-7.
Lake FR and Vickery AW. Teaching on the run tips 14: teaching in ambulatory care. Med J Aust 2006;185:166-7.
Barker ER and Pittman O. Becoming a super preceptor: A practical guide to preceptorship in today's clinical climate. J Am Acad Nurs Prac 2010;22:144-9.
Salerno SM, O'Malley PG, Pangaro LN, et al. Faculty development seminars based on the one-minute preceptor improve feedback in the ambulatory setting. J Gen Intern Med 2002;17:779-87.
Furney SL, Orsini AN, Orsetti KE, et al. Teaching the One minute Preceptor: a randomized controlled trial. J Gen Intern Med 2001;16:620-4.
Neighbor WE Jr and Dobie SA. Microskills model of clinical teaching. J Am Board Fam Pract 1993;5:86-7.
Ferenchick G, Simpson D, Blackman J, et al. Strategies for efficient and effective teaching in the ambulatory care setting. Acad Med 1997; 72:277-80.
Lake FR and Hamdorf JM. Teaching on the run tips 5: teaching a skill. MJA 2004;181:327-8.
Lim FA. Questioning: a teaching strategy to foster clinical thinking and reasoning. Nurse Educ 2011;36:52-3.
Alguire PC, Dewitt DE, Pinsky LE, et al. Case-based learning, In; eds. Teaching in your office: a guide to instructing medical students and residents, 2nd edition, Philadelphia: American College of Physicians and American Society of Internal Medicine, 2001:51-74
Spencer J. ABC of learning and teaching in medicine: Learning and teaching in the clinical environment. BMJ 2003;326:591-4.
Smith R. Thoughts for new medical students at a new medical school. BMJ 2003;327:1430-3.
Rowe MB. Wait time: slowing down may be a way of speeding up! J Teach Educ 1986;37:43-50.
Banning MB. The think aloud approach as an educational tool to develop and assess clinical reasoning in undergraduate students. Nurse Educ Today 2008;28:8-14.
Walker M and Peyton JWR. Teaching in theatre. IN: Peyton JWR, editor. Teaching and learning in medical practice. Rickmansworth, UK: Manticore Europe Limited, 1998:171-180.
Lake FR, Vickery AW, Ryan G. Teaching on the run tips 7: effective use of questions. MJA 2005;182:126-7.
Epstein RM, Cole DR, Gawinski BA, et al. How students learn from community-based preceptors. Arch Fam Med 1998;7:149-54.
Wilkerson L and Sarkin RT. Arrows in the quiver: evaluation of a workshop on ambulatory teaching. Acad Med 1998;73(suppl 10): S67-69.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.