Rapid changes to the paradigm of smart media have created a communication environment through merging with various media such as IoT technology, which is internet of things. Among them, user' need for a start home, which is one of people living conditions, has been growing and values of the communic...
Rapid changes to the paradigm of smart media have created a communication environment through merging with various media such as IoT technology, which is internet of things. Among them, user' need for a start home, which is one of people living conditions, has been growing and values of the communication environment in a living space using a smart mirror have been growing. However, studies on figuring out behavior and analyzing needs of family members who actually use the living space are insufficient. This study is to draw the service system of the home smart mirror by analysis of behavior and needs of users of the living space. For a research method for analysis of behavior of family members, I wrote two kinds of user's experience maps, which are frequency of use of a quantitative space of a living space and space's important value scales by persona study and depth interview. Through this, applied spaces of the home smart mirror (living room, bathroom, powder room, dress room, porch, kitchen, room) and the types of user needs (type of providing information, entertainment type, control type, service type) have been drawn and statistical analysis methodology has been utilized for a research of user preferences in regard to correlation between living spaces and types of user needs based on a survey. As a result of analysis of ages and gender, types of user needs by space have been drawn and the service system of the home smart mirror has been drawn. It would be utilized as a basic material for various contents development and design using the smart mirror in the future.
Rapid changes to the paradigm of smart media have created a communication environment through merging with various media such as IoT technology, which is internet of things. Among them, user' need for a start home, which is one of people living conditions, has been growing and values of the communication environment in a living space using a smart mirror have been growing. However, studies on figuring out behavior and analyzing needs of family members who actually use the living space are insufficient. This study is to draw the service system of the home smart mirror by analysis of behavior and needs of users of the living space. For a research method for analysis of behavior of family members, I wrote two kinds of user's experience maps, which are frequency of use of a quantitative space of a living space and space's important value scales by persona study and depth interview. Through this, applied spaces of the home smart mirror (living room, bathroom, powder room, dress room, porch, kitchen, room) and the types of user needs (type of providing information, entertainment type, control type, service type) have been drawn and statistical analysis methodology has been utilized for a research of user preferences in regard to correlation between living spaces and types of user needs based on a survey. As a result of analysis of ages and gender, types of user needs by space have been drawn and the service system of the home smart mirror has been drawn. It would be utilized as a basic material for various contents development and design using the smart mirror in the future.
하지만 아직까지 스마트 미러는 상용화 단계로서 지속적인 기술 발전과 함께 주거공간을 사용하는 가족 구성원의 행태와 니즈 파악을 통한 사용자 경험 기반 콘텐츠 제공이 미비한 시점이다. 이에 본 연구에서는 가정에서 스마트 미러의 효율적인 사용자 제공 서비스 체계의 도출을 목적으로 주거 공간에서 실 사용자들의 행동 습성과 그들의 니즈를 파악하고자 하여 효과적인 주거 공간 스마트 미러의 서비스 방향성을 도출하고자 한다.
제안 방법
2가지의 연구문제에 대한 연구 방법으로서 주거공간의 사용 행태와 공간 사용 빈도 조사를 위하여 퍼소나(Persona, 대표인물) 설정 및 다이어리 스터디와 심층인터뷰를 실시하고, 도출된 주거공간의 스마트 미러 적용 공간별 사용자 니즈 유형 분석을 위하여 설문을 통한 통계적 분석으로 스마트 미러 서비스 체계를 도출하고자 한다.
대상 데이터
본 연구에서는 다이어리 스터디와 심층 인터뷰를 통해 도출된 주거공간 스마트 미러의 적용 공간(거실, 화장실, 파우더룸, 드레스룸, 현관, 주방, 방)에 대한 사용자 니즈 유형(정보제공형, 오락형, 제어형, 서비스형)의 선호도 조사를 통해 스마트 미러의 활용 방안을 도출하고자 하였다. 선호도 조사 방법으로는 설문을 통한 통계분석방법론을 활용하였으며, 설문은 2016년 1월 4일부터 2월 5일까지 스마트 미러에 대한 사용경험이 있는 사람을 대상으로 진행되었으며, 설문대상자는 본 연구의 주제와 관련된 콘텐츠 및 디자인 관련 업종 종사자가 아닌 일반적인 행태를 보이는 다양한 사용자 집단으로 편의표본방법을 사용하여 모집하였다. 설문에 앞서 주거공간에서 스마트 미러에 대한 이해를 돕기 위한 기초 교육을 통해 선별하여 설문대상자가 쉽게 이해할 수 있도록 구성하여 실시하였다.
성능/효과
도출된 측정 변인을 토대로 스마트 미러 적용 공간과 사용자 니즈 유형의 상관관계 사용자 선호도 조사를 설문을 이용한 통계적분석을 연령과 성별에 따라 실시하였다. 분석결과 공간별 사용자 니즈 유형 선호도가 도출되었으며, 연령과 성별에 따른 스마트 미러 서비스 체계가 도출되었다. 특히 거실에서는 제어형이, 파우더/드레스룸은 서비스형이, 현관과 주방은 정보제공형에 대한 선호도가 높게 나타난 것이 특징이다.
이에 대한 연구방법으로서 주거 공간에서 사용자의 행태 및 니즈 파악을 위하여 가족 구성원의 퍼소나 설정과 다이어리 스터리 방법론을 이용한 사용자 경험 지도 작성 및 심층 인터뷰를 통한 사용자 니즈 유형을 도출하였다. 주거 공간에 대한 양적 공간 활용 빈도와 공간 중요 가치 척도의 2가지 경험 지도를 토대로 거실, 화장실, 드레스룸, 파우더룸, 주방, 현관, 방 공간에 대한 중요도를 확인하였고, 사용자 니즈 유형으로서 정보제공형, 오락형, 제어형, 서비스형이 도출되었다. 도출된 측정 변인을 토대로 스마트 미러 적용 공간과 사용자 니즈 유형의 상관관계 사용자 선호도 조사를 설문을 이용한 통계적분석을 연령과 성별에 따라 실시하였다.
후속연구
본 연구에서 도출된 스마트 미러 서비스 체계는 향후 윤택한 스마트 홈 환경 구축을 위하여 스마트 미러를 활용한 다양한 콘텐츠 개발과 디자인에 있어 그 기초 자료로 활용되어 질 것이며, 스마트 미러에 대한 학문적 가치로도 객관적인 결과를 확인할 수 있는 연구가 되었다. 본 연구는 향후 공공장소 및 사업장의 설치형 스마트 미러의 연구 개발로서 설치 장소의 공간적 특성에 따른 콘텐츠 UX 분석을 통한 공간에 맞는 커스터마이징 솔루션 개발 연구로 연구의 영역을 확장하고자 한다.
특히 거실에서는 제어형이, 파우더/드레스룸은 서비스형이, 현관과 주방은 정보제공형에 대한 선호도가 높게 나타난 것이 특징이다. 본 연구에서 도출된 스마트 미러 서비스 체계는 향후 윤택한 스마트 홈 환경 구축을 위하여 스마트 미러를 활용한 다양한 콘텐츠 개발과 디자인에 있어 그 기초 자료로 활용되어 질 것이며, 스마트 미러에 대한 학문적 가치로도 객관적인 결과를 확인할 수 있는 연구가 되었다. 본 연구는 향후 공공장소 및 사업장의 설치형 스마트 미러의 연구 개발로서 설치 장소의 공간적 특성에 따른 콘텐츠 UX 분석을 통한 공간에 맞는 커스터마이징 솔루션 개발 연구로 연구의 영역을 확장하고자 한다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
스마트 미러의 목적은 무엇인가?
스마트 미러는 스마트 홈 네트워크의 대표적인 IoT 사례로서, 주거 공간에 존재하는 거울이라는 매체와 디지털 디스플레이 기술을 접목하여 다양한 공간에 비치되어 있는 거울의 역할을 정보 전달의 서비스 수단으로 이용하는 것이 목적이다. 이를 통해 주거 환경의 윤택한 서비스를 제공하고 편리한 커뮤니케이션 환경을 만드는 방법으로 스마트 미러의 활용 가치를 인정받고 있다.
가족 구성원들의 공간 사용 행태와 공간에 따른 니즈 파악을 위한 연구 문제는 무엇인가?
연구문제 1. 가정 구성원에 따른 공간 사용 빈도는 어떠한가?
연구문제 2. 주거 공간에서 스마트 미러의 사용자 들은 어떤 서비스를 원하는가?
사물인터넷 기술의 특징은 무엇인가?
스마트화에 의해서 사람들의 행동 양식의 변화가 생겼고 스마트 기술을 활용한 정보 커뮤니케이션은 다양한 형태의 서비스 체계를 만들어 사람들의 삶에서 지속적으로 늘어나는 욕구에 대해 편리한 서비스를 제공하고 있다. 그 중 IoT인 사물인터넷 기술은 현시점에서 가장 주목받고 있는 기술로 공간과 사람의 관계를 스마트 인터랙티브를 통해 효과적인 소통이 가능한 미디어 체계로 만들고 있다. 이와 같은 IoT 기술은 다양한 공간 중에서도 주거 공간의 스마트화인 스마트 홈을 위한 다양한 노력들이 지속적으로 개발되고 연구되고 있는 시점이다.
참고문헌 (5)
김현정.여정성, "소비자의 스마트홈 서비스 유형별 이용수준 및 비용지불의사 연구," 소비자정책교육연구, 제11권, 4호, 2015, p. 27.
L. Palen and M. Salzman, "Voice-mail diary studys for naturalistic data capture under mobile conditions," CSCW '02, New Orleans, LA, USA, 2002, pp. 87-95.
하광수, "번들소프트웨어 디자인을 위한 다이어리 스터디 적용 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 2012, p. 51.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.