최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.17 no.3, 2016년, pp.364 - 372
This study examined the multi-phrased effects and outcomes of adult female learners who participated in lifelong learning activities, as well as the proposed structural relationships among the five latent variables. Questions established to achieve the purpose of the study are as follow: What effect...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
학습성과란? | Beder[13]는 학습성과를 학습자가 교육에 참여하여 얻게 되는 이점이나 혜택으로 정의했으며, Boone[14]은 학습성과의 요인으로 향상된 지식과 기술, 능력, 새롭고 건강한 조망, 이로운 행동변화 및 향상된 삶의 질, 프로그램을 통해 얻게 되는 즐거움 등으로 제시하였고, 성인 교육 참여의 결과로서 가정, 지역사회 및 보다 큰 사회 속에서 나타난 학습자의 변화를 의미한다고 하였다. | |
학습 성과 중에서 진로향상에는 어떤 것들이 있는가? | 성인학습자의 학사학위프로그램 성과에 관한 연구를 한 Puckett[16]은 교육프로그램을 통해 다양한 학습성과를 갖게 되는데 진로향상(높은 고용, 수입증대, 직업에 대한 만족도 증가, 적극적인 의사표현, 자심감 향상, 확장된 네트워크, 인내심 증가), 수준 높은 교육경험의 기회(진학 및 학위취득, 다른 전공분야의 진출계획 및 획득)가 생김을 제시하고 있다. 한편, Schuller와 Brassett-Grundy[17]는 학습성과를 개인적 정체성의 측면, 인적자본형성의 측면, 사회적 자본의 삼각구도모형으로 분석하고, 하위개념으로 목표, 자아개념, 즐거움, 학습동기, 건강, 태도, 가치, 기술, 자격증, 가족, 우정, 네트워크 등을 포함시켰다. | |
Kasworm은 성인들의 학습 성과유형을 어떻게 구분하였는가? | Kasworm[15]은 성인들의 평생학습에 대한 전형적인 성과는 단독으로 존재하는 것이 아니라, 성인들의 지식 구조와 생활 지식구조의 통합정도와 관련 있음을 발견하였는데 크게 성과유형을 세 가지로 구분하여 제시하였다. ①성인학습자들의 다양한 실제생활에서 학습한 것과 교육기관에서 학습한 것을 통합할 있다는 것 ②성인 학습자가 생활환경에서 학습한 것과 학습기관에서 학습한 것을 정교하게 활용한다는 것 ③ 성인학습자는 수업에서 학습한 것과 실제 환경을 구별한다는 것이다. |
W. S. Choi, An Analytical Study on Conditions and Nature of Adult Learners'Participarion for Lifelong Education. Journal of Lifelong Learning Society Vol. 24. No. 3 pp. 381-419, 2005.
A.Y. Kim. A study on learning outcome perceived by adult learners in university continuing education institutions. Doctorate thesis. The graduate school. Dangook University, 2004.
J.S. Byun, Structral Analysis of Factors Influencing Learning Outcomes in Ceramic Education Programs at Lifelong Educational Institues. Doctorate thesis The Graduate school Hankook Kyowon University, 2010.
S.W. Lee. An Analsis Influencing Factors on Adult Learners's Persistence in University Attached Lifelong Education Institutions. Doctorate thesis. The Graduate school Ewha Womans University, 2002.
S.K. Lim. An sem analysis on Participation Outcomes and Effect Factors of Female Adult Learners. Doctorate thesis. The Graduate school, Dong-A University, 2008.
Kasworm, C.& S. Blowers. Adult undergraduate students: Patterns of involvement. Final research report to U.S. Department of Education. Knoxville: College of Education, University of Tennessee. 1997.
Merriam, Caffarella & Baumgartner, L. M. Learning in adulthood: comprehensive guide(3rd ed.). SF: Jossey-Bass, 2006.
Puckett, E. T. Outcomes of the James Madison University Adult Degree Program, PH. D. diss., University of Virginia, 2001.
J. S. Kim. The determinants of university students' satisfaction and performance in e-learning environment. Doctorate thesis. The Graduate school Inje University, 2007.
H.J. Oh. A Study on the learner's evaluative evalative criteria of adult education program. Doctorate thesis .The Graduate school Seoul University, 2007.
J.C. Choi. The development and application of criteria for evaluating cyber university education programs: from the adult learner's perspective Doctorate thesis .The Graduate school Hongik University, 2007.
J.H. Kim, A structural Analysis of Factors Affecting the Participants' learning Flow in Adult Learning Programs, Doctorate thesis. The graduate school. Seoul University, 2003.
Beder, H. The Outcomes and Impacts of Adult Literacy Education in the United States. Cambridge, MA: National Center for the Study of Adult Learning and Literacy, 1999. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/e371752004-001
Boone. Edgar J. Developing programs in Adult education, Englewood cliffs, NJ: prentice-hall, inc, 1985.
Kasworm, C.& S. Blowers. Adult undergraduate students: Patterns of involvement. Final research report to U.S. Department of Education. Knoxville: College of Education, University of Tennes, 1997.
Puckett, E. T. Outcomes of the James Madison University Adult Degree Program, PH. D. diss., University of Virginia.2001.
Schuller, Brassett-Grundy et al. Learning, continuity and change in adult life. Centre for Research on the Wider Benefits of Learning, 2002.
Knowles M.S. Tne mordern practice of adult education. Chicago: Follett Publishing Company, 1989.
N.Y. Kim. The Structural Relationship among Academic Motivation, Program, Organizational Support, Interaction, Flow and Learning Outcome in Cyber Education. Doctorate thesis. The Graduate school Ewha Womans University, 2009.
T.H. Park. The Effects of CRM Commitment and Organizational Culture on CRM Performance. Doctorate thesis. The Graduate school kwangwoon University, 2007.
Webster, J. & Hackley, P. Teaching effectiveness in technology-mediated distance learning. Academy of Management Journal, 40(6), 1282-1309.1997.
E. S. Jang. A Structual Analusis of Learner's Chacteristics, Lifelong Education Institutions, Learning Flow and Learning Flow and Learning Satisfaction on Adult Female Learners' Learning Outcome. Doctorate thesis. The Graduate school Choongnam University, 2012.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.