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NTIS 바로가기This study examined the 17th century wedding ceremonies of princes and princesses recorded in the "Garyedeungrok(嘉禮謄錄)". The Joseon dynasty royal weddings were held outside the palace, so it could have influenced wedding ceremonies of commoners. Royal weddings for princes and princesses were considered to be on a level between that of a king and commoners. Wedding procedure of princes and princesses was carried out under the leadership of the royal family who officiated at a marriage with the king's approval. In addition, kindred of the king and high-ranking officials participated as the maid of honor in the wedding parade. This was completely different between the royal wedding and the scholar-gentry ones. A difference between the prince and the princess was that the princess paid her respect to the shrine of the house of her groom after the wedding ceremony. However, there was no process for the prince's bride. There also existed a wide disparity in the wedding goods of princes and princesses. The prince and the king's son-in-law both held a wedding ceremony to wear Chopo, but there was a difference in decoration or quantity of Danlyeong(團領) Cheollik(帖裏) Hoseul(護膝) belts. Only princes were allowed to use the ornamental knife and the embroidered pouch. While both the princess and prince's wife wore No-ui(露衣) and Jangsam(長衫) as the wedding clothes, there was discrimination of position in terms of hair decoration, Hwalhansam(闊汗衫), skirt, Hosu(胡袖) and Ni-ui(裏衣). There was also a difference of quantity of Jeogori and skirts, as well as various styles of gold decorations in order to distinguish the Gongju(daughter of the king) and the Gunju (daughter of the crown prince)'s position.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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예학(禮學)의 발달 | 양란 이후 조선 사회에서 예학(禮學)의 발달은 어떤 수단이 되었는가? |
당시 어지러운 사회 기강을 바로 세우기 위한 중요한 수단
임진 병자 양란 이후 17세기의 사회는 전쟁으로 인한 후유증을 극복하고, 무너진 질서와 제반 체제를 재정비해야 한다는 과제를 안고 있었다. 예학(禮學)의 발달은 당시 어지러운 사회 기강을 바로 세우기 위한 중요한 수단이 되었다. 그리고 현실에서 의례를 행하는 그 실천적 중심에는 왕실 전례(典禮)가 있었다. |
인평대군 | 인평대군은 누구인가? |
인조(仁祖)와 인렬왕후(仁烈王后) 사이의 3남으로, 인조 7년(1629) 12월에 인평대군에 봉해졌다. 병자호란 후 소현세자, 봉림대군(효종)과 함께 청나라에 인질로 다녀왔으며, 인조 12년(1634)에 오단(吳端)의 딸과 혼인하였다.
인평대군(麟坪大君) 이요(李㴭, 1622-1658)는 인조(仁祖)와 인렬왕후(仁烈王后) 사이의 3남으로, 인조 7년(1629) 12월에 인평대군에 봉해졌다. 병자호란 후 소현세자, 봉림대군(효종)과 함께 청나라에 인질로 다녀왔으며, 인조 12년(1634)에 오단(吳端)의 딸과 혼인하였다. 『가례등록』에 나타난 인평대군 가례 관련 기사는 주로 가례 이후 출합할 때 생활 물목에 관한 것이어서 가례의 전 과정을 파악하는데 매우 어려움이 있다. |
왕실 전례 | 왜 의례의 실천적 중심에는 왕실 전례가 있었는가? |
왕실에서 스스로 모범을 보이는 것이야말로, 예학에서 규정한 행위 규범을 사회적으로 널리 수용시킬 수 있는 공적 명분이 되었을 것이기 때문이다.
그리고 현실에서 의례를 행하는 그 실천적 중심에는 왕실 전례(典禮)가 있었다. 왕실에서 스스로 모범을 보이는 것이야말로, 예학에서 규정한 행위 규범을 사회적으로 널리 수용시킬 수 있는 공적 명분이 되었을 것이기 때문이다. |
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