$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] EFL 학생들의 자기평가 도구의 활용에 관한 질적 분석
Qualitative Analysis of Using Self-Assessment for EFL Students 원문보기

한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.16 no.4, 2016년, pp.634 - 643  

나경희 (충북대학교) ,  표경현 (단국대학교)

초록

평가도구가 갖는 객관성은 평가의 주요 원칙 중의 하나이다. 그러므로 지금껏 자기평가도구는 객관성이 미흡하다는 이유로 공식적인 평가도구로 사용되지 못하였다. 본 연구에서는 우리나라의 대학생들이 영어 강좌를 수강하는 과정에서 자기평가도구의 사용에 대하여 어떻게 인식해 나가며, 또한 평가과정에 직접 참여하는 과정에서 스스로의 성취에 대한 평가를 어떠한 시각으로 바라보게 되는지에 대하여 양 질적으로 조사, 분석해보고자 하였다. 연구 자료로서는 학생의 자기평가지와 심층면담방법을 활용하여 분석하였다. 분석 결과, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 자기평가에 대한 인식의 변화는 소규모 활동을 진행하면서 긍정적으로 되어 갔으며, 또한 자기평가라는 기제는 학생들이 그룹 활동에 적극적으로 참여하도록 유도하는 장치로써 작용하고 있음을 발견할 수 있었다. 결론적으로 자기평가의 가치를 타당하게 이해하기 위해서는 자기평가 연구가 교실 현장의 사회문화적인 맥락에서 이루어져야함을 제안하고 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Achieving a certain degree of objectivity is one of main assessment priniciples to meet and self-assessment has been under-used as a formal instrument for assessing students' achievement due to lack of objectivity. Now, this research attempted to look into how students perceived self-assessment and ...

Keyword

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • The class consisted of students with 20 English major, six double major, and four non-English major students. The aim of the class was to help students to develop their English proficiency with a focus of current affairs and issues. Unlike traditional classes where reading and understanding text in the area of current issues is the main target for learning and instruction, this course intended to enhance students’ listening and speaking abilities through English group discussions.
  • This study aimed at understanding changes in a student’s feelings, experiences, and perceptions of self-assessment over time in the small group learning environment.

가설 설정

  • 1. How do the student’s perceptions of self-assessment change over time?
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (19)

  1. Y. Engestrom, Learning by Expanding: An Activity Theoretical Approach to Developmental Research, Orienta-Konsultit, 1987. 

  2. M. Harris, "Self-assessment of language learning in formal settings," The ELT Journal, Vol. 51, No. 1, pp. 12-20, 1997. 

  3. K. Y. Jin and H. S. Seol, "Analysis of high-school speaking performance assessment by multi-Rasch models," Foreign Languages Education, Vol. 9, No. 2, pp. 25-42, 2002. 

  4. Y. M. Kim, "Application of portfolio in elementary English education," English Teacher, Vol. 52, No. 2, pp. 89-305, 1997. 

  5. Y. M. Kim, "Developing English Communicative Ability for Science Gifted Students through Project-based Learning of Publishing English Newspapers," The Journal of the Korea Contents Association, Vol. 14, No. 5, pp. 480-486, 2014. 

  6. K. Kuuti, "Activity theory as a potential framework for human-computer interaction research," B. A. Nardi (Ed.), Context and Consciousness: Activity Theory and Humancomputer Interaction, MIT Press, 1996. 

  7. J. P. Lantolf and P. B. Genung, "I'd rather switch than fight: An activity-theoretic study of power, success, and failure in a foreign language classroom," C. Kramsch (Ed.), Language Acquisition and Language Socialization, pp. 175-196, Continuum, 2002. 

  8. J. P. Lantolf and A. Pavlenko, "Second language activity theory: Understanding second language learners as people," M. Breen (Ed.), Learner Contributions to Language Learning, pp. 141-158, Longman, 2001. 

  9. S. K. Min and Y. H. Lee, "The influence of learner factors on foreign language vocabulary learning: Negative emotion and working memory," The Journal of the Korea Contents Association, Vol. 15, No. 4, pp. 545-555, 2015. 

  10. H. K. Lee and J. H. Kim, "A study on multi-class assessment possibility of English speaking ability: Self-, peer-, and classroom assessment," English Education Study, Vol. 21, No. 4, pp. 241-26, 2009. 

  11. S. Y. Lee, "Multiple-choice and performance assessment: From conflict to harmony," Foreign Languages Education, Vol. 7, No. 2, pp. 219-232, 2000. 

  12. A. N. Leontiev, Activity, Consciousness, and Personality, Prentice Hall, 1978. 

  13. A. N. Leontiev, Problems of the Development of the Mind, Progress, 1981. 

  14. D. Nunan, Understanding Language Classrooms: A Guide for Teacher-Initiated Action, Prentice Hall, 1989. 

  15. J. M. O'Malley and L. V. Pierce, Authentic Assessment for English Language Learners: Practical Approaches for Teachers, Addison-Wesley Longman, 1996. 

  16. S. K. Paik, "Theoretical foundation of performance assessment," S. K. Paik (Ed.), Theory and Practice in Middle School, pp. 17-75, Wonmi, 1998. 

  17. K. Y. Park, "Applying Rasch Analysis for Validation of School Function Assessment," The Journal of the Korea Contents Association, Vol. 14, No. 3, pp. 269-276, 2014. 

  18. L. S. Vygotsky, Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes, Harvard University Press, 1978. 

  19. L. S. Vygotsky, "The genesis of higher mental functions," J. V. Wertsch (Ed.), The Concept of Activity in Soviet Psychology, Sharpe, pp. 144-188, 1981. 

저자의 다른 논문 :

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로