철도역사 여객시설 설계정보 수집 가이드라인 개발 연구 -보행자 여객시설 이용행태 정보를 중심으로- Study of the Development of Guidelines for Collecting the Information on the Design of Passenger Facilities in the Railway Station -Focused on the Information on Pedestrians's Use Behaviors of Passenger Facilities-원문보기
철도 이용객의 증가와 여객시설 이용 행태 변화는 현재의 철도역사 설계 기준의 변화를 필요로 하고 있다. 이러한 설계 기준의 변화를 위해서는 무엇보다 철도역사의 설계에 필요한 이용자들의 이용 행태 정보를 필요로 한다. 이에 본 연구에서는 철도역사 여객시설 설계에 필요한 설계 정보를 정의 하고 이를 객관적이고 체계적으로 수집할 수 있는 가이드라인을 개발하는데 목적이 있다. 이를 위하여 기존의 고속철도 역사 콘코스 면적 산출식 분석을 통하여 면적산출에 필요한 설계정보를 정의하고, 이후 설계정보의 구성요소를 살펴보고 이를 측정할 측정도구를 도출하였다. 또한 이를 현장 파일롯 테스트를 통하여 사람에 의한 분석과 기타 프로그램에 의한 분석을 실시하여 오차를 확인 하고, 이후 설계정보별 측정도구를 실제 고속철도역사에 현장설치를 진행하여 콘코스 공간 보행자 행태 정보 수집 가이드라인을 제시하였다.
철도 이용객의 증가와 여객시설 이용 행태 변화는 현재의 철도역사 설계 기준의 변화를 필요로 하고 있다. 이러한 설계 기준의 변화를 위해서는 무엇보다 철도역사의 설계에 필요한 이용자들의 이용 행태 정보를 필요로 한다. 이에 본 연구에서는 철도역사 여객시설 설계에 필요한 설계 정보를 정의 하고 이를 객관적이고 체계적으로 수집할 수 있는 가이드라인을 개발하는데 목적이 있다. 이를 위하여 기존의 고속철도 역사 콘코스 면적 산출식 분석을 통하여 면적산출에 필요한 설계정보를 정의하고, 이후 설계정보의 구성요소를 살펴보고 이를 측정할 측정도구를 도출하였다. 또한 이를 현장 파일롯 테스트를 통하여 사람에 의한 분석과 기타 프로그램에 의한 분석을 실시하여 오차를 확인 하고, 이후 설계정보별 측정도구를 실제 고속철도역사에 현장설치를 진행하여 콘코스 공간 보행자 행태 정보 수집 가이드라인을 제시하였다.
The increase of rail passengers and the changes in the use behaviors of passenger facilities necessitates a change of the present criteria for the design of railway stations. For this change of the criteria for design, above all, information on the users' use behaviors required for the design of rai...
The increase of rail passengers and the changes in the use behaviors of passenger facilities necessitates a change of the present criteria for the design of railway stations. For this change of the criteria for design, above all, information on the users' use behaviors required for the design of railway stations is necessary. Therefore, this study aims to define the design information necessary for the design of the passenger facilities in the railway station and to develop guidelines for collecting it objectively and systematically. To achieve this goal, through analyzing the present criteria for the size of the concourse in high-speed railway stations, the design information necessary for calculating the size was defined, the components of the design information were examined, and a measuring tool to measure it was drawn. In addition, an analysis by persons and an analysis by other programs were conducted though an on-site pilot test to check errors, and the measuring tool for each type of design information was installed in an actual high-speed railway station to present guidelines for collecting information on pedestrians' behaviors in the space of the concourse.
The increase of rail passengers and the changes in the use behaviors of passenger facilities necessitates a change of the present criteria for the design of railway stations. For this change of the criteria for design, above all, information on the users' use behaviors required for the design of railway stations is necessary. Therefore, this study aims to define the design information necessary for the design of the passenger facilities in the railway station and to develop guidelines for collecting it objectively and systematically. To achieve this goal, through analyzing the present criteria for the size of the concourse in high-speed railway stations, the design information necessary for calculating the size was defined, the components of the design information were examined, and a measuring tool to measure it was drawn. In addition, an analysis by persons and an analysis by other programs were conducted though an on-site pilot test to check errors, and the measuring tool for each type of design information was installed in an actual high-speed railway station to present guidelines for collecting information on pedestrians' behaviors in the space of the concourse.
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