도시화 및 기후변화로 인한 도심강우 및 수재해의 문제에 대응하기 위한 방법 중의 하나로, 국제적으로 투수성 포장의 설계 및 시공이 증가하고 있는 추세이다. 투수성 포장의 투수계수 및 폐색에 따른 투수계수의 감소는 투수성 포장시스템의 수문설계에 있어 매우 중요한 인자이나, 현재로서는 이를 평가하기 위한 시험기법의 정립이 미비하고 연구자료가 충분하지 못한 상황이다. 본 연구에서는 폐색을 고려한 투수성 포장시스템의 투수계수 평가 시험장치 및 기법을 정립하기 위한 시도로서, 투수성 포장-지반시스템의 정수두 시험이 가능한 장비 및 시험절차를 개발하였다. 배합골재의 크기가 다르고 공극률이 같은 두 종류의 투수성 콘크리트를 가진 투수성 포장의 투수계수 측정을 통해, 투수성 포장시스템의 동수경사와 유출속도의 관계가 비선형임을 확인하였다. 또한 같은 공극률이라 할지라도 골재크기가 큰, 따라서 공극의 크기가 큰 투수성 콘크리트에 더 많은 입자가 공극 내에 폐색되는 것을 확인하였다. 하지만, 폐색되는 양과는 상관없이, 공극의 크기가 작은 콘크리트 쪽이 폐색입자에 따라 투수계수가 감소하는 경향이 더 크게 나타났다. 본 연구를 통해 얻은 결론은, 특정 배합골재 및 배합비의 콘크리트와 특정 폐색입자를 사용하였을 때 얻어진 결과이며, 결과를 일반화 할 수 있기 위해서는, 추가적인 연구 및 검증작업을 수행하여야 할 것으로 판단한다.
도시화 및 기후변화로 인한 도심강우 및 수재해의 문제에 대응하기 위한 방법 중의 하나로, 국제적으로 투수성 포장의 설계 및 시공이 증가하고 있는 추세이다. 투수성 포장의 투수계수 및 폐색에 따른 투수계수의 감소는 투수성 포장시스템의 수문설계에 있어 매우 중요한 인자이나, 현재로서는 이를 평가하기 위한 시험기법의 정립이 미비하고 연구자료가 충분하지 못한 상황이다. 본 연구에서는 폐색을 고려한 투수성 포장시스템의 투수계수 평가 시험장치 및 기법을 정립하기 위한 시도로서, 투수성 포장-지반시스템의 정수두 시험이 가능한 장비 및 시험절차를 개발하였다. 배합골재의 크기가 다르고 공극률이 같은 두 종류의 투수성 콘크리트를 가진 투수성 포장의 투수계수 측정을 통해, 투수성 포장시스템의 동수경사와 유출속도의 관계가 비선형임을 확인하였다. 또한 같은 공극률이라 할지라도 골재크기가 큰, 따라서 공극의 크기가 큰 투수성 콘크리트에 더 많은 입자가 공극 내에 폐색되는 것을 확인하였다. 하지만, 폐색되는 양과는 상관없이, 공극의 크기가 작은 콘크리트 쪽이 폐색입자에 따라 투수계수가 감소하는 경향이 더 크게 나타났다. 본 연구를 통해 얻은 결론은, 특정 배합골재 및 배합비의 콘크리트와 특정 폐색입자를 사용하였을 때 얻어진 결과이며, 결과를 일반화 할 수 있기 위해서는, 추가적인 연구 및 검증작업을 수행하여야 할 것으로 판단한다.
As a mean to deal with urban rainfall and water disaster, the permeable pavement is more widely used. The permeability and effect of clogging are essential inputs in hydrologic design, but there is no well developed standard yet to evaluate the permeability. This study aims at developing test equipm...
As a mean to deal with urban rainfall and water disaster, the permeable pavement is more widely used. The permeability and effect of clogging are essential inputs in hydrologic design, but there is no well developed standard yet to evaluate the permeability. This study aims at developing test equipment and procedure to evaluate permeability of unclogged and clogged permeable pavements. Two types pervious concretes, with different sizes of aggregate in mixture but with the same porosity, were produced and tested by the equipment developed. It is found that the discharge velocity and hydraulic gradient have nonlinear relationships. More particles were clogged in the concrete with larger pore, but the permeability decreased more steeply with increasing clogging particles in the concrete with smaller pore. The results shown here are, however, based on the specific materials and cases tested, and therefore it is necessary to investigate further in order to come up with more general conclusions.
As a mean to deal with urban rainfall and water disaster, the permeable pavement is more widely used. The permeability and effect of clogging are essential inputs in hydrologic design, but there is no well developed standard yet to evaluate the permeability. This study aims at developing test equipment and procedure to evaluate permeability of unclogged and clogged permeable pavements. Two types pervious concretes, with different sizes of aggregate in mixture but with the same porosity, were produced and tested by the equipment developed. It is found that the discharge velocity and hydraulic gradient have nonlinear relationships. More particles were clogged in the concrete with larger pore, but the permeability decreased more steeply with increasing clogging particles in the concrete with smaller pore. The results shown here are, however, based on the specific materials and cases tested, and therefore it is necessary to investigate further in order to come up with more general conclusions.
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