최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국가정관리학회지 = Journal of Korean Home Management Association, v.34 no.2 = no.140, 2016년, pp.51 - 64
Family education service for healthy families has increased steadily over the past ten years since the Healthy Family Act was enacted. The Purpose of this study aims to investigate the current state of family education professionals such as family life educators and healthy family specialists, and a...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
부수적으로 가족생활 교육과 건강가정지원센터의 가족교육사업에 대한 연구논문들을 찾아가며 가족교육 인력에 관련되는 내용들을 수집ㆍ보완한 이유는? | kr)에서 수집하였다. 하지만 ‘가족생활교육사’에 대한 연구는 전문직으로서의 가족생활교육사의 문제점을 진단하고 이에 대한 과제를 제시한 H. S. Chung(2002)의 연구가 유일하고, ‘건강가정사’에 대한 연구는 M.-A. Sungand H.-A. Lee(2004a)의 연구를 시작으로 꾸준히 이루어지고 있지만 본 연구에서 주목하고 있는 가족교육 담당 건강가정사에 대한 연구는 교육사업 건강가정사의 직무와 역량에 관해 제시하고 있는 Y. J. Lee(2008b)의 연구가 수행되었을 뿐 가족교육 전문인력에 대한 연구는 거의 행해지지 않고 있는 실정이었다. 따라서 부수적으로 가족생활 교육과 건강가정지원센터의 가족교육사업에 대한 연구논 문들을 찾아가며 본 연구의 관심사인 가족생활교육사와 교육사업담당 건강가정사 등 가족교육 인력에 관련되는 내용들을 수집ㆍ보완하였다. | |
가족교육의 전문인력으로 대표할 수 있는 직업은? | 이러한 가족교육의 전문인력으로는 가족생활교육사를 대표적으로 들 수 있고, 가정복지사와 건강가정사의 경우에는 가족교육이 그들의 주요한 업무 중의 하나이다. 우리나라에서는 처음으로 1996년 가족생활교육사 자격규정이 제정되면서 그 이듬해부터 가족생활교육사가 배출되어 한국가족관계학회 주관으로 가족생활교육사 제도가 시행되고 있으며, 대한가정학회와 한국가정관리학회가 중심이 되어 1998년부터 가정복지사가 배출되기 시작하고 현재 가정학실천위원회에서 주관하고 있다. | |
가족생활교육사는 언제부터 배출되었는가? | 이러한 가족교육의 전문인력으로는 가족생활교육사를 대표적으로 들 수 있고, 가정복지사와 건강가정사의 경우에는 가족교육이 그들의 주요한 업무 중의 하나이다. 우리나라에서는 처음으로 1996년 가족생활교육사 자격규정이 제정되면서 그 이듬해부터 가족생활교육사가 배출되어 한국가족관계학회 주관으로 가족생활교육사 제도가 시행되고 있으며, 대한가정학회와 한국가정관리학회가 중심이 되어 1998년부터 가정복지사가 배출되기 시작하고 현재 가정학실천위원회에서 주관하고 있다. 이후 2005년부터는 건강가정기본법을 현실적으로 구현해가는 가족서비스 전문인력으로 여성가족부가 주관하여 그 자격을 인정하는 건강가정사가 배출되고 있으며 이들이 현재 전국의 건강 가정지원센터에서 가족교육사업을 포함한 폭넓은 건강가정사업을 담당하고 있다. |
Auh, S. Y. (2014). Issues and challenges on family life education. Discussion at the KHMA 2014 Spring Conference, Seoul, Korea.
Chin, M., & Sung. M. (2012). Work-family balance of employed married women: Focusing on family friendly work policies of workplace. Journal of Korean Home Management Association, 30(4), 13-24.
Cho, Y., Song, H., Park, J., Jeong, J., & Lee, H. (2015). The empowerment plan and organizational experience of healthy family specialists through job commitment and job satisfaction. Korean Family Resource Management Association, 19(1), 139-161.
Choi, J.-H. (2011). The development and implementation of a family-friendly museum education program. The Educational Review of Museum, 6, 73-102.
Chung, H. S. (2002). The tasks and prospects of "family life educator" as a profession. Journal of Family Relations, 7(3), 1-17.
Healthy Family Support Center at Gyeonggi Province. (2015). Retrieved from http://www.gg.go.kr/woman/woman_op_office-health-we_do.
Healthy Family Support Center at Seoul. (2015). Retrieved from http://family.seoul.go.kr/
Hughes R., Bowers, R. J., Mitchell, T. E., Curtiss, S., & Ebata, T. A. (2012). Developing online family life prevention and education programs. Family Relations, 61(5), 711-727.
Jeon, S.-G. (2014, April). Issues and challenges on family life education. Paper session presented at the 10th Annual Celebrating 2014 Integrated Conference on Enactment of the Healthy Family Act, Seoul, Korea.
Jeong, H.-J., & Yu, N.-S. (2014, April). Current status and task of healthy family education in company with regional community. Paper session presented at the 10th Annual Celebrating 2014 Integrated Conference on Enactment of the Healthy Family Act, Seoul, Korea.
Kang, E.-J. (2015, May). Current status and task of education program for the elderly at healthy family support centers. Poster session presented at the KHMA 2015 Spring Conference, Seoul, Korea.
Kang, K. J., Kim, Y. H., Park, M. K., Song, M. H., & Lee, M.-S. (2010). Healthy family. Paju, Gyeonggi-do: Yangseowon.
Kim, B. M., & Chung, H. S. (2007). An analysis on the current features of family life education in Seoul area. Journal of family relations, 12(3), 285-312.
Kim, D.-H., & Um, K. W. (2015). A study on care experience of family members of the elderly with dementia after policy implementation of dementia special rating-Focusing on difficulty of care and necessary social services-. Korean Journal of Gerontological Social Welfare, 70, 349-371.
Kim, H.-Y. (2005, May). The task of family resource management from the perspective of education: Focused on the curriculum for the healthy family specialist education program. Discussion at the KFRMA 2005 Spring Conference, Seoul, Korea.
Koo, H. R., & Kim, S.-M. (2010, May). The role of healthy family support center for establishing family-friendly society: Focused on education programs. Paper session presented at the KFRMA 2010 Spring Conference, Seoul, Korea.
Korea Association of Social Welfare Centers. (2015). Retrieved from http://kaswc.or.kr/
Korean Associations of Family Relations. (2015). Internal meeting material from credential committee. Seoul: Korean Associations of Family Relations.
Korean Institute for Healthy Family. (2015). Retrieved from http://www.kihf.or.kr/
Korean Statistical Information Service. (2015). Retrieved from http://kosis.kr/
Lee, Y. J. (2008a, May). Job and competency of healthy family supporters. Paper session presented at the KHMA 2008 Spring Conference, Seoul, Korea.
Lee, Y. J. (2008b). A study for the job and competency of healthy family supporter in charge of educational work in healthy family support center. Korean Family Resource Management Association, 12(4). 79-102.
Ministry of Gender Equality and Family. (2015). 2015 Project guidance on healthy family support centers. Seoul: Ministry of Gender Equality and Family.
Ministry of Health and Welfare. (2011). Nationwide study on the prevalence of dementia in Korean elders. Seoul, Korea: Ministry of Health and Welfare.
National Council on Family Relations. (2015). Retrieved from http://www.ncfr.org.
Park, J. Y. (2007). A study of investigate the actual conditions on developing museum education program for family. Korean Journal of Culture and Arts Education Studies, 2(2), 65-96.
Park, J. Y. (2007, November). A developmental direction in education curriculum for enhancing the capability of a healthy family professionals. Paper session presented at the KHMA 2007 Fall Conference, Seoul, Korea.
Powell, L., & Cassidy, D. (2001). Family life education. Mountain View, CA: Mayfield Publishing Co.
Shin, Y. K., Moon, S. K., & Chang, J. K. (2010, December). A comparative analysis on family welfare project of healthy family support centers and integrated social welfare centers. Paper session presented at the KFRMA 2005 Fall Conference, Seoul, Korea.
Song, H. R. (2009). Human resource management of institutional household-to the application for job analysis of healthy families center worker. Korean Family Resource Management Association, 13(1), 23-39.
Song, H. R. (2010). Development of educational program for healthy families center : Focused on the working-married women. Korean Family Resource Management Association, 14(1), 1-17.
Song, H. R., & Jeong, Y. K. (2008). The evaluation and alternatives on the educational work in healthy family-support center. Korean Family Resource Management Association, 12(1), 1-20.
Song, H. R., Park, J. Y., Lee, W. J., Sung, M. A., Seo, J. W., & Chin, M. J. (2009). A pilot study for developing parenting-aid policies. Journal of the Korean Home Economics Association, 47(6), 91-108.
Sung, M.-A., & Lee, H.-A. (2004a). The roles, qualification, and fostering system of healthy families specialist. Journal of Korean Home Management Association, 22(5), 345-355.
Sung, M.-A., & Lee, H.-A. (2004b, May). Successful practical strategy of the Healthy Family Act III:The roles, qualification, and fostering system of healthy families specialist. Paper session presented at the KHMA 2004 Spring Conference, Seoul, Korea.
Sung, M., Chin, M., Lee, J., & Choi, S. (2012). Certified healthy family specialists' job and working conditions from the insiders' perspective. Korean Living Science Association, 21(3). 453-468.
Yang, S.-M., & Cho, G.-P. (2014). The effect of the family volunteering activity on adolescents' family strengths and school adjustment. The Korean Journal of Thinking & Problem Solving, 10(3), 155-178.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.