최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기韓國學校保健學會誌 = The Journal of the Korean society of school health, v.29 no.1, 2016년, pp.33 - 41
전정미 (경상대학교 간호대학) , 하영미 (경상대학교 간호대학.건강과학연구원 노인건강연구센터)
Purpose: The purpose of this study was to examine relationships between optimism, coping and peer relations on mental wellbeing in adolescents, and to identify contributing factors on their mental wellbeing. Methods: A total of 132 students recruited from two middle schools. Data were analyzed using...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
낙관성이 높으면 어떠한 영향을 주는가? | 정신적 웰빙의 하위요인인 정서적 웰빙과 관련있는 요인으로 낙관성이 있는데, 낙관성은 미래에 대한 긍정적인 기대를 의미한다[6]. 낙관성이 높은 사람은 긍정적이고, 용기와 희망을 잃지 않으며, 적극적으로 행동하여 긍정적인 결과를 만들어 냄으로써 개인의 사회적 성공에 기여하는 특성이다[5]. 실제로 청소년을 대상으로 한 여러 선행연구에서 낙관성이 높은 청소년이 심리적 안녕감과 자기효능감이 높았고 적극적 대처를 많이 사용하여 학교적응도가 높은 것으로 나타났다[7,8]. | |
정신적 웰빙이란 무엇인가? | 최근 신체적 건강만큼 정신적 건강이 중요하다는 인식이 높아지면서 정신건강에 대한 접근법은 정신건강 문제를 가진 사람을 조기에 발견 ․ 치료하는 질병 치료에 초점을 맞춘 것이 아닌, 개인의 건강한 발달과 적응, 성숙 과정에서 일어나는 긍정적 정신건강 상태인 정신적 웰빙의 관점에서 접근하고 있다[5]. 정신적 웰빙이란 정신질환이나 정신장애가 없음을 넘어서 최상의 정서적, 심리적, 사회적 안녕감을 경험하는 것을 말한다[6]. Keyes는 고전적 의미의 정신질환이 없는 상태인 정신건강의 개념에 정서적, 심리적, 사회적 웰빙의 개념을 포함하여 제시하였다. | |
청소년기에 여러가지 행동장애나 정신건강문제가 발생하는 이유는 무엇인가? | 청소년기는 신체적 ․ 심리적 ․ 사회적으로 급격한 변화와 발달을 경험하며 아동에서 성인으로 전환하는 과도기로 다양한 심리적, 물리적, 사회적 문제를 나타내기 쉬운 취약한 시기이다[1]. 이러한 극적인 신체적 ․ 심리적 발달과정동안 청소년은 자신의 정체성을 확립하고 원만한 대인관계를 형성하여 사회생활에 잘 적응하기도 하지만 적응에 어려움을 겪으면서 다양한 갈등상황이나 여러 가지 행동장애나 정신건강문제가 발생하기도 한다. 2014년 청소년건강행태온라인조사에서 우리나라 청소년의 우울증상 경험률은 26. |
Berndt TJ. The features and effects of friendship in early adolescence. Child Development. 1982;53(6):1447-1460. http://dx.doi.org/10.2307/1130071
Ministry of Education, Ministry of Health and Welfare & Centers for Disease Control and Prevention. The Results of 10th Korea Youth Risk Behavior Web-based Survey [Internet]. Sejong: Author; 2014 [cited 2015 July 3]. Available from: http://yhs.cdc.go.kr/new
Statistics Korea. 2013 adolescents Statistics [Internet]. Daejeon: Author; 2014 [cited 2014 May 2]. Available from: http://kostat.go.kr
Ministry of Health and Welfare. OECD health data 2014 [Internet]. Sejong: Author; 2014 [cited 2015 July 3]. Available from: http://www.mw.go.kr/front_new/sch/index.jsp
Kwon SM. Human positive personality. Seoul: Hakjisa; 2011. p. 1-702.
Keyes CLM. The mental health continuum: from languishing to flourishing in life. Journal of Health and Social Research. 2002;43:207-222.
Jung H, Lee J. The relationship between optimism and school adjustment among adolescents: The mediating effects of self-efficacy and stress coping. The Korea Journal of Counseling. 2009;10(4):2367-2381.
Lee JH. The mediating effects of optimism on the relationships between object relation level and peer relation for adolescents [Master thesis]. Seoul: Sookmyung Women's University; 2013. p. 1-90.
Park YS, Hyun EM. Ego-resilience and stress coping styles of male and female adolescents. Korean Home Management Association. 2009;27(1):221-234.
Daughters SB, Reynolds EK, MacPherson L, Kahler CW, Danielson CK, Zvolensky M. Distress tolerance and early adolescent externalizing and internalizing symptoms: the moderating role of gender and ethnicity. Behavior Research and Therapy. 2009;47(3):198-205. http://dx.doi.org/10.1016/j.brat.2008.12.001
Shin HS, Khu BY. Stress coping and its relationship to adjustment in Korean adolescents. The Korea Journal of Youth Counseling. 2001;9:189-225.
Hartup WW. Peer relations in early and middle childhood. In V. B. Hasselt, & Hersen (Eds.). Handbook of social development. New York: Plenum Press; 1992. p. 1-714.
Bukowski WM, Newcomb AF, Hartup WW. The company the keep: Friendship in childhood and adolescence. New York: Cambridge University Press; 1996. p. 1-426.
Keyes CLM. Brief description of the mental health continuum short form (MHC-SF) [Internet]. Atlanta: Author; 2009 [cited 2015 July 3]. Available from: http://www.sociology.emory.edu/ckeyes.
Lim Y, Ko Y, Shin H, Cho Y. Psychometric evaluation of the Mental Health Continuum-Short Form (MHC-SF) in South Koreans. Korean Journal of Psychology: General. 2012;31(2):369-386.
Sydney EY, Wendy H, Deanna NA, Shawna P, James K, Daneen D. A new measure of children's optimism and pessimism: The youth life orientation test. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2005;46(5):548-558. http://dx.doi.org/10.1111/j.1469-7610.2004.00372.x
Lazarus RS, Folkman S. Stress, appraisal and coping. New York: Springer Publication; 1984. p. 1-464.
Kim YJ. The relationships among communication in parentchild, stress coping and adolescents' school adjustment [master's thesis]. Seoul: Seoul Women's University; 2006. p. 1-80.
Yang Y, Oh K. Development of Peer Relational Skills Scale (PRSS) for 4th-9th grades students. The Korean Journal of Clinical Psychology. 2005;24(4):961-971.
Kim YJ. The effects of positive psychology and personality on school adjustment [master's thesis]. Seoul: Korea University; 2013. p. 1-47.
Yoo HJ, Kim BN, Shin YM, Park EJ, Lee KS, Lee MS. Development of guideline for child/adolescents mental health service. Evaluation Report. Seoul: Ministry of Health and Welfare; 2013 December. Report No.: 11-1352000-001093-01.
Korean Statistical Information Service. 2014 social survey [Internet]. Daejeon: Author; 2014 [cited 2015 July 3]. Available from: http://kosis.kr/ups/ups_01List01.jsp?pubcodeKN
Kang MS, Choi HK, Lee SH. The effects of middle school students' daily life stress and stress coping strategies on their school adjustment. Journal of Social Science. 2013;24(4):23-43.
Shin HS. Testing the mediating effect of coping in the relation of optimism and pessimism to psychological adjustment in adolescents. Korean Journal of Youth Studies. 2005;12(3): 165-192.
Seligman MEP. Learned optimism: how to change your mind and your life. New York: Pocket Books; 1991. p. 1-319.
Min SO, Kang YS. The effects of parents' attitudes toward rearing adolescent children recognize on the mental health: centering on a mediated effect of peer relationship. Korean Journal of Social Welfare Research. 2015;44(1):307-334. http://dx.doi.org/10.17997/SWRY.44.1.12
Keyes CLM. Promoting and protecting mental health as flourishing. American Psychological Association. 2007;62(2): 95-108.
Kim J. A structural equation modeling of ego strength, stress-coping, and positive mental health: focusing on adolescents. The Korean Journal of Health Psychology. 2014;19(1):421-430.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.