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지게차 사망재해의 인적오류에 대한 대안
Alternative Prevention on Human Error of Fatal Injuries by the Folk Lifts 원문보기

대한안전경영과학회지 = Journal of the Korea safety management & science, v.18 no.1, 2016년, pp.75 - 82  

강현수 (아주대학교 산업공학과) ,  박범 (아주대학교 산업공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

According to the statistics, occupational fatal injuries by the fork lifts were about 30 per year in whole industrial. Fork lifts are widely used in various parts of industries to improve the efficiency of the work. In this study, the current regulations to be adequate in industrial site have to be ...

주제어

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문제 정의

  • 따라서, 이 연구에서는 지게차에 대한 사망재해를 양립성 등과 같은 인적오류에 의한 결과적 관점에서 분석하여 주요 요인을 파악한 후, 효과적인 재해 예방을 위한 방안으로 안전보건규칙의 개정안을 제시코자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
재해예방을 위해 안전보건규칙에 인적오류에 대한 대안의 내용을 포함시키는 방안이 필요한 이유는 무엇인가? 사망사고 예방을 위하여 인적오류에 의한 재해원인을 분석하고 그 대안을 찾는 것은 매우 필요하다. 사고는 기계와 인간의 접점에서 발생되므로 재해예방을 위해서는 안전보건규칙에 인적오류에 대한 대안의 내용을 포함시키는 방안이 필요하다.
지게차에 대한 안전기준은 안전보건규칙 제1관은 무엇에 대하여 규정되어 있는가? 지게차에 대한 안전기준은 안전보건규칙 제2편 제1장 제10절 제1관 제171조부터 제178조, 제2관 제179조에서 제183조에 규정되어 있다. 제1관은 차량계 하역 운반기계 등의 차량 자체의 전도, 이송, 수리, 과하 중의 제한에 대한 내용과 근로자에 대한 접촉의 방지, 화물 적재시의 조치, 화물의 싣거나 내리는 작업 등에 관해 규정되어 있다. 제1관에서의 인적오류 관점의 내용으로는 제173조(화물 적재시의 조치) 제1항 제3호와 제177조(싣거나 내리는 작업) 제1호에 내용이 나와 있다.
지게차는 무엇인가? 2014년 우리나라의 사망자는 업종별로 보면 제조업은 260명, 건설업은 434명으로 각각 나타났으며, 제조업의 경우 주요 사망 기인물로 보면 지게차가 가장 많았다[2]. 지게차는 단거리에서 중량물을 이동하는 경우에 매우 유용한 장비로서 사업장에서 범용적으로 사용하고 있는 설비이다. 산업안전보건 기준에 관한 규칙(이하“안전보건 규칙”이라 한다) 제2편 제1장 제10절(차량계 하역운반기계등)에 지게차와 관련된 재해예방의 조문이 기술 되어 있다[3].
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참고문헌 (20)

  1. Shin, W-C., Kim, J-H. and Hong, Y-S.(2013), "Case studies on the Practical Ways of Preventing Injuries in Small Manufacturing Industries.", the Korean Safety Management Science, 15(2): 39-45 

  2. Ministry of Employment and Labor(2013), "Analysis of Industrial Accidents in 2012", Report of Ministry of Employment and Labor. pp8-403 

  3. Local rule on occupational safety and health standard. Part 2. from Article 171 to Article 183. 

  4. Park, J-H., Hong, Y-S., Kim, E-H., Kim, S-H. and Jo, S-P.(2013), "Application Case Study of Human Error Prevention in Industrial Safety.", Report of OSHRI, pp1-73 

  5. Ko, J-H., Jung, W-D. and Kim, J-W.(2007), "An Analysis of Human Error Mode and Type in the Railway Accidents and Incidents", Journal of KOSOS, 22(4):66-71 

  6. Park, J-H., Park, T-J., Im, H-K. and Seo, E-H.(2007), "Analysis of Crane Accidents by Using a Man-machine system model", Journal of the KOSOS, 22(2):59-66 

  7. Seo, E-H., Bae, G-S., Lim, H-K., Chang, S-R. and Park, J-H.(2006) "Research for the Improvement of Ergonomics of Man-Machine Work Systems.", Report of OSHRI, pp14-75 

  8. Jeong, B-Y., Lee, J-D. and Yang, S-T.(2003), "Development of Accident Analysis System for Human Error Prevention.", Journal of the Korean Safety Management Science, 5(3): 1-10 

  9. Ham, D.H.(2008), "Design Requirements-Driven Process for Developing Human-System Interfaces.", Journal of the Korean Safety Management Science, 10(1): 83-90 

  10. Ki, D-H. and Kim, W-K.(2005), "Crane fatalities Condition and safety measures", Journal of the KOSOS, 20(1):137-142 

  11. Lee, D-H. and Na, Y-K.(1998), "Improvement of Investlagation Items of Fatal Industrial", Journal of the KIIS, 13(4):279-285 

  12. Sen, R,N. and Das, S.(2000), "An ergonomics study on compatibility of controls of overhead cranes in a heavy engineering factory in West Bengal", Applied Ergonomics, 31:179-184 

  13. Park, J-H.(2015), "Compatibility of the Direction Sign on the Pendent Switch of Overhead Cranes", Journal of the Ergonomics Society of Korea, 34(1):75-83 

  14. Park, Y-K.(2003), " A study on the Analysis and Prevention of Industrial Accident for Forklift", Myongji University Graduate School, Ph.D. Thesis 

  15. Shin, W-C., R, H-S. and Park, J-H.(2013), "Proposed revision of standard on articles for forklift trucks in manufacturing industries studies on the practical Ways of preventing injuries in small manufacturing Industries.", Journal of the Korean Society of Safety. 28(4): 33-37 

  16. Chae, J-M.(2013), " A Study on Safety Improvement of Forklift truck", Conference of the Korean Safety Management & Science in spring : 41-52 

  17. J. Lambert, et al.(2013), "Forklift stability and other technical safety issues", Accident Research Centre Report, Monash University, Australia, 2013.4 

  18. Kang, H-S. and Park, Peom(2016), " Alternative Prevention on Human Error of Fatal Injuries by the Mobile Cranes", Journal of the Korean Safety Management & Science, 17(4): 135-141 

  19. Department of Employment and Labor(201 2-2014), "Site Analysis of Industrial accidents" 

  20. Jung, B-Y. and Ree, D-G(2014), " Ergonomics", Minyoung Co. Ltd, 3:58-138 

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