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프로야구구단의 라이선싱 패션제품 소비에 대한 질적 연구
Qualitative Research on Consumption of Professional Baseball Club's Licensed Fashion Product 원문보기

服飾 = Journal of the Korean Society of Costume, v.66 no.4, 2016년, pp.18 - 31  

손성이 (고려대학교 대학원 가정학과) ,  이윤정 (고려대학교 가정교육과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study examined the consumption of licensed sports fashion products by sports fans in order to provide useful information to apparel companies that are interested in sports sponsorship marketing. Grounded theory approach was adopted to explore consumers' attitude toward the sponsoring companies,...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
스포츠 구단 유니폼 후원으로 마케팅에 적극적으로 활용하는 스포츠 의류 기업의 예로 들 수 있는 것은? 유니폼을 비롯한 패션제품과 관련된 스포츠 마케팅의 경우, 경기장 내 펜스(fence)를 이용한 브랜드 광고, 패션기업의 구단 유니폼 스폰서십 및 구단 후원 등이 있다. 특히 스폰서십, 즉 후원 마케팅은 기업및 제품의 인지도를 높이고 기업의 이미지를 제고할수 있는 수단으로(Kang & Kim, 2016), 아디다스코 리아의 롯데 야구구단 및 울산 축구구단 후원, 휠라 코리아의 두산 야구구단 후원, 데상트의 삼성 야구구단 후원 등 스포츠의류 기업들도 스포츠구단 유니폼 후원을 마케팅에 적극적으로 활용하고 있다. 또한 이들 기업들은 관객들을 위해서 유니폼과 패션제품을 제작 판매하고 있는데, 특히 프로야구의 경우 가족과 여성 관객의 비중이 증가하면서 유니폼이나 모자 등야구관련 패션제품의 구매에 영향을 미치고 있어 이들을 대상으로 한 각 의류기업의 마케팅 활동이 활발하게 이루어지고 있다(New customs and trends, 2011).
McCracken는 소비와 문화가 상호의존적이라고 주장하였는데, 두 관계에 대하여 어떻게 설명하였는가? 그는 “소비”를 소비재와 서비스가 만들 어지고, 구입되며, 사용되는 전 과정을 포함한다고 정의하였으며, “문화”는 우리가 우리의 세계를 해석하고 구성하는 관념과 활동으로 보았다. 따라서 소비는 사회문화적인 의의에 의해 형성되고, 촉진되며, 소비자들은 그들의 이상을 추구하고, 라이프스타일을 창출하고 유지하며, 자신에 대한 관념을 구성하고, 자신이 속한 사회를 만들기 위한 문화적인 목적에 소비를 이용한다고 하였다. 이에 소비를 통한 상징행위 또는 의식은 집단과 개인의 커뮤니케이션 및 범주화를 목적으로 한 문화적 의미의 사회적 행위이며 (Munn, 1973), 의식은 문화질서의 인습적인 상징으로 그 의미를 확인하고 부여하는데 이용되고, 때로는 문화질서를 변경하는 기회를 제공한다.
라이선싱은 무엇인가? 스포츠 스폰서십과 함께 사용되는 스포츠 마케팅의 하나인 라이선싱은 스포츠 단체, 팀 또는 개인의 로고나 마스코트를 후원하는 기업의 상품에 부착하여 판매할 수 있는 권리를 말하며, 이는 선수들과 동일한 형태의 구단 유니폼을 통해 팀이나 선수들과 동일시를 추구하는 관객들(Lee & Lim, 2014)의 독특한 성향에서 출발한 비즈니스로서 스포츠 조직의 프로모션 도구이자 주요 수입원이 되고 있다(Lee, 2013). Sleight(1989)는 라이선싱은 소비자가 구매할 것으로 판단되는 모든 제품에 선수, 팀, 이벤트명 그리고 로고를 부착하여 판매를 증진시키는 것이라 하였고, Schaaf(1995)는 팀, 선수, 리그, 기업 또는 어떤 저작권 소유자에게 비용을 지불하고 그 이미지를 활용 하는 것을 라이선싱이라 정의하였다.
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참고문헌 (23)

  1. Baudrillard, J. (1970). La societe de consummation. Paris: Gallimard. 

  2. Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research, Chicago, Aldine Publishing Company. 

  3. Jamsil Stadium, filled with flickering jumpers [유광점퍼로 번쩍인 잠실] (October 17, 2013). Retrieved from http://chosun.com/site/data/html_dir/2013/10/16/2013101604908.html 

  4. Kang, Y.-R., & Kim, M.-Y. (2016). The sponsorship-marketing effectiveness of information consistency between the fashion brands and the sponsored events. Journal of the Korean Society of Costume, 66(2), 76-89. 

  5. Kim, H. S., Lee, J. M., & Kim, J. J. (2012). The estimation of professional baseball market and the strategies for improved efficiency. KIET issue paper. 

  6. Kim, J. W. (2010). The Analysis of Overall TV Sponsorship Effects of Official Sponsors for the 2010 Vancouver Olympics and KOC. Korean Society for Sports Management, 15(4), 1-12. 

  7. Kim, S. (2009). A Comparative study between Korean and Chinese consumers on the effects of culture psychology and innovativeness on the consumption patterns (Unpulished Master's Thesis). Chosun University, Kwangju, Republic of Korea. 

  8. Kim, S. M. (2009). The influence of sports marketing on companies and the company image (Unpublished Master's Thesis). Kyung Hee University, Seoul, Republic of Korea. 

  9. Kim, Y. T. (2005). Study on marketing-mix strategy based on analysis result of consumer's purchase behavior, regarding licensing products promoted by KBL's team (Unpublished Master's Thesis). Myungji University, Seoul, Republic of Korea. 

  10. Lee, J. W. (2013), Sports Promotion [스포츠 프로모션]. Seoul: Communication Books [커뮤니케이션북스]. 

  11. Lee, M.-S., & Lim, S.-M. (2014). A comparative study on the color features and images of professional football uniforms in Korea and foreign leagues. Journal of the Korean Society of Costume, 64(3), 108-125. 

  12. McCracken, G. (1986). Culture and consumption: A theoretical account of the structure and movement of the cultural meaning of consumer good. Journal of Consumer Research, 13(1), 71-84. 

  13. Ministry of Culture, Sports and Tourism (2015). 2014 Sports white book. 

  14. Munn, D. N. (1973). Symbolism in a ritual context: Aspects of symbolic action. In J. L. Honigmann (Ed.), Handbook of social and cultural anthropology (pp. 579-612). Chicago: Rand McNally. 

  15. New customs and trends in baseball fields [야구장 신풍 속도와 트렌드](2011, November 28). Retrieved from http://sports.media.daum.net/sports/baseball/newsview?newsId20111128220313485 

  16. Park, G. Y. (2007). The impact of sports sponsorship on corporate image and purchase intention (Unpublished Master's Thesis). Chonbuk National University, Chonju, Republic of Korea. 

  17. Schaaf, P. (1995). Sports marketing: It's not just a game any more. Amherst, NY: Prometheus Books. 

  18. Shin, Y. R. (2000). A study on sports property licensing: Focused on intellectual property (Unpublished Master's Thesis). Kookmin University Graduate School of Sports Industry, Seoul, Republic of Korea. 

  19. Sin, Y. S. (2007). The effect of corporate sponsorship in pro sport on consumer trust and purchase decision making (Unpublished Master's Thesis). Korea National Sport University, Seoul, Republic of Korea. 

  20. Sleight, S. (1989). Sponsorship: What is and how to use it. London: McGraw-Hill. 

  21. Smith, G. J., Patterson, B., Williams, T., & Hogg, J. (1981). Profile of the deeply committed male sports fan. Arena Review, 5(2), 26-44. 

  22. Song, G. S. (2007). The Influence on corporation's sponsorship effects by association & attribution of sports sponsor (Unpublished Doctoral Dissertation). Cheongju University, Cheongju, Republic of Korea. 

  23. Strauss, A, L., & Corbin, J, M. (1998). Basic of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory(2nd Ed.). Thousand Oaks: SAGE Publications. 

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