최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.14 no.6, 2016년, pp.535 - 546
나예주 (대구대학교 대학원 재활과학과) , 하지완 (대구대학교 대학원 재활과학과)
This study examined the relation among orthographic knowledge, phonological awareness, and visual word decoding and encoding abilities. Children aged 5 to 8 years took letter knowledge test, phoneme-grapheme correspondence test, orthographic representation test(regular word and irregular word repres...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
철자지식과 음운인식이 시각적 단어 해독과 부호화에 미치는 영향에 대해 분석한 결과는 어따한가? | 철자지식과 음운인식이 시각적 단어 해독과 부호화에 미치는 영향을 알아보기 위하여, 5세에서 8세의 아동 각 15명씩 총 60명을 대상으로 철자지식(자모지식, 소리-글자 대응지식, 철자표상), 음운인식(단어인식, 음절인식, 음소인식), 시각적 단어 해독(자소-음소 일치 단어 읽기, 불일치 단어 읽기), 시각적 단어 부호화(자소-음소 일치 단어 받아쓰기, 불일치 단어 받아쓰기) 과제를 실시하였다. 그 결과 철자지식, 음운인식, 시각적 단어 해독, 시각적 단어 부호화의 모든 과제에서 연령 집단 간 수행력 차이가 유의하였고, 각 과제 수행력 간 유의한 정적 상관관계가 있었다. 이 중 불일치 단어 철자표상, 음절인식, 음소인식이 본 연구 대상자들을 연령에 따라 보다 민감하게 구분하는 것으로 나타났다. 시각적 단어 해독과 부호화 능력을 예측하는 변인으로 음운인식보다는 자모지식과 철자표상과 같은 철자지식 능력이 포함되었다. 본 연구결과는 학령기 전후 철자에 보다 익숙해지면 음운인식보다 철자지식이 시각적 단어 해독과 부호화에 더 많은 영향을 미친다는 것을 시사한다. | |
한국어의 경우 구어는 어떠한 특징을 가지는가? | 한국어의 경우 구어는 음운구조에 근거하는 반면 문어는 형태구조에 근거하는 특징을 가진다. 형태구조와 음운구조와 일치하지 않으면 구어 시 음운변동규칙이 적용된다. | |
단어 해독에 영향을 주는 변인으로는 무엇이 있는가? | 단어 해독에 영향을 주는 변인으로 성별, 연령, 사회경제적 지위, 지능, 음운인식, 철자지식 등이 자주 언급되는데[3], 이 중 초기 읽기 발달에는 음운인식과 철자지식이 가장 결정적인 역할을 한다고 보고되었다[4]. 음운인식이란(phonological awareness) 언어의 말소리 구조에 대한 의식적 민감도(Wikipedia, 2011)로, 말소리의 음운 구조에 대해 아는 것이다. |
H. W. Catts and A. G. Kamhi. "Language and reading disabilities." New York: Allyn & Bacon, 2005.
H. H. Han. "The effects of game centered language program on the word recognition capability for students with mentally retarded." Master's thesis, Dankook University, 2008.
S. W. Ahn. "A study of relationship among phonological awareness, letter knowledge, letter-sound correspondence and age." The Korean Journal of Learning Disabilities, Vol. 8, No. 1, pp. 1-23, 2011.
S. W. Ahn and M. J. Heo. "A Study of knowledge of letter names and phoneme-grapheme correspondence for Korean kindergarten children." The Journal of Special Children Education, Vol. 13, No. 2, pp. 267-287, 2011.
S. I. Hong. "The development of phonological awareness in Korean children." Master's thesis, Yonsei University, 2001.
T. P. Hogan, H. W. Catts and T. D. Little. "The relationship between phonological awareness and reading: Implications for the assessment of phonological awareness." Language, Speech, and Hearing Services in Schools, Vol. 36, No. 4, pp. 285-293, 2005.
E. W. Ball and B. A. Blachman. "Phoneme segmentation training: Effect on reading readiness." Annals of Dyslexia, Vol. 38, pp. 208-225, 1988.
J. L. Eldredge and J. E. Baired. "Phonemic awareness training works better than whole language instruction for teaching first graders how to write." Reading Research and Instruction, Vol. 35, No. 3, pp. 193-208, 1996.
J. L. Anthony and D. J. Francis. "Development of phonological awareness." Current Directions in Psychological Sciences, Vol. 14, No. 5, pp. 255-259, 2005.
A. Castles, K. Wilson and M. Coltheart. "Early orthographic influences on phonemic awareness tasks: Evidence from preschool training study." Journal of Experimental Child Psychology, Vol. 108, pp. 203-210, 2011.
W. R. Lee. "The effects on phonological awareness, naming speech, and reading ability of children with reading disabilities through phonological awareness training." Journal of Speech & Hearing Disorders, Vol. 12, pp. 61-80, 2003.
C. K. Lee. "Error analysis of writing in elementary school students." Journal of Digital Convergence, Vol. 11, No, 3, pp. 381-387, 2013.
Y. T. Kim, G. H. Hong, K. H. Kim, H. S. Jang and J. Y. Lee. "Receptive & Expressive Vocabulary Test (REVT)." Seoul: Seoul Community Rehabilitation Center, 2009.
Y. T. Kim and M. J. Shin. "Urimal Test of Articulation and Phonology (U-TAP)." Seoul: Hakjisa, 2004.
Kim, M. J. (1995). The effects of reading training by phonics methods on reading ability of reading disability children." Master's thesis, The Catholic University of Korea.
H. S. Maeng. "The effects of orthographic representation on speech sound segmentation." Master's thesis, Daegu University, 2014.
H. J. Park. "The effects of early screening and intervention for children at-risk of reading underachievement." Ph.D. dissertation, Ewha Womans University, 2010.
B. H. Oh. "The effects of phonological awareness training parallel with phonics instruction on word reading and spelling of poor readers." Master's thesis, Dankook University, 2006.
Y. K. Kim and D. I. Seok. "Consideration of an essential property of phonological awareness in speech language pathology." Journal of Speech-Language & Hearing Disorders, Vol. 15, pp. 17-43, 2006.
The National Institute of the Korean Language. "Research of the vocabulary of elementary school textbooks." Seoul: The National Institute of the Korean Language., 2009.
H. J. Kim and J. R. Cho. "Cognitive development phonological awareness, visual perception and reading of Hangul in preschool children." The Korean Journal of Developmental Psychology, Vol. 14, No. 2, pp. 15-28, 2001.
H. S. Je. (2014). "Effect of emergent literacy skills on monosyllable reading of children with typical development and mild intellectual disability." Ph.D. dissertation, Ewha Womans University, 2014.
E. Y. Choi and J. H. Lee. "Analysis based on the effects of early literacy skills on young children's word writing by children's age and their family's socio-economic status." The Journal of Korea Early Childhood Education, Vol. 17, No. 4, pp. 261-284, 2010.
F. R. Manis, L. M. Doi and B. Bhadha. "Naming speed, phonological awareness, and orthographic knowledge in second graders." Journal of Learning Disabilities, Vol. 33, No. 4, pp. 324-433, 2000.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.