터널 내 화재가 발생하는 경우 단시간에 고온에 이르며, 화재 진압을 위한 접근이 어려워 막대한 피해를 초례하기 때문에 화재 피해를 최소화하기 위해 터널 라이닝의 내화성능 평가에 관한 연구가 반드시 필요하다. 그러나 국내에서는 콘크리트 터널라이닝의 내화성능 평가방법이 마련되지 않아 내화시험 방법의 정립이 시급한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 실대형 콘크리트 터널 라이닝의 주요 손상 부위를 도출하고, 내화시험방법 정립의 기초자료로 활용하고자 터널 라이닝의 화재손상 평가를 실시하였다. 콘크리트 및 주철근의 온도이력을 분석한 결과, 열적손상 범위가 측면부 세그먼트는 60 mm, 상부 세그먼트는 50 mm 이하인 것으로 나타났으며, 이는 세그먼트의 피복두께에 상당하는 두께로 주철근의 고온거동에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 터널 내 화재사고 발생 시 구조적 안정성 및 화재 후 보수 보강을 고려한다면 터널 라이닝의 내화성능 확보 방안이 반드시 필요한 것으로 판단된다.
터널 내 화재가 발생하는 경우 단시간에 고온에 이르며, 화재 진압을 위한 접근이 어려워 막대한 피해를 초례하기 때문에 화재 피해를 최소화하기 위해 터널 라이닝의 내화성능 평가에 관한 연구가 반드시 필요하다. 그러나 국내에서는 콘크리트 터널라이닝의 내화성능 평가방법이 마련되지 않아 내화시험 방법의 정립이 시급한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 실대형 콘크리트 터널 라이닝의 주요 손상 부위를 도출하고, 내화시험방법 정립의 기초자료로 활용하고자 터널 라이닝의 화재손상 평가를 실시하였다. 콘크리트 및 주철근의 온도이력을 분석한 결과, 열적손상 범위가 측면부 세그먼트는 60 mm, 상부 세그먼트는 50 mm 이하인 것으로 나타났으며, 이는 세그먼트의 피복두께에 상당하는 두께로 주철근의 고온거동에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 터널 내 화재사고 발생 시 구조적 안정성 및 화재 후 보수 보강을 고려한다면 터널 라이닝의 내화성능 확보 방안이 반드시 필요한 것으로 판단된다.
Since a temperature will be high in a short term and also it can lead to mass damage due to the difficult access for the fire fighting in case a fire is taking place in a tunnel it is necessary to study the evaluation on the fire resistance performance of the tunnel lining to minimize the fire damag...
Since a temperature will be high in a short term and also it can lead to mass damage due to the difficult access for the fire fighting in case a fire is taking place in a tunnel it is necessary to study the evaluation on the fire resistance performance of the tunnel lining to minimize the fire damage. However, it needs to urgently establish the fire resistance test method because there is no evaluation method for the fire fighting performance of the concrete tunnel lining in South Korea. Therefore, in the study, the damage by the fire has been assessed in order that the major damaged part of the full scale concrete tunnel lining will be extracted and accordingly used as the basic establish the fire resistance test method. As a result of the analysis on the temperature history of the concrete and main reinforcement, a side segment of 60 mm and an upper segment of 50 mm have been damaged caused by the heat, respectively. As the depths correspond to the cover depth of the segment, it seems to directly affect the temperature behavior of the main reinforcement. Therefore, considering structural stability during firing in a tunnel and maintenance after the fire, it is considered that the fire resistance method securing the tunnel lining should be established.
Since a temperature will be high in a short term and also it can lead to mass damage due to the difficult access for the fire fighting in case a fire is taking place in a tunnel it is necessary to study the evaluation on the fire resistance performance of the tunnel lining to minimize the fire damage. However, it needs to urgently establish the fire resistance test method because there is no evaluation method for the fire fighting performance of the concrete tunnel lining in South Korea. Therefore, in the study, the damage by the fire has been assessed in order that the major damaged part of the full scale concrete tunnel lining will be extracted and accordingly used as the basic establish the fire resistance test method. As a result of the analysis on the temperature history of the concrete and main reinforcement, a side segment of 60 mm and an upper segment of 50 mm have been damaged caused by the heat, respectively. As the depths correspond to the cover depth of the segment, it seems to directly affect the temperature behavior of the main reinforcement. Therefore, considering structural stability during firing in a tunnel and maintenance after the fire, it is considered that the fire resistance method securing the tunnel lining should be established.
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