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의료기관 홍보담당자의 메시지 프레이밍과 소구유형 선호도가 의료광고에 미치는 영향
The Effect of Advertising Message Framing and Appeal Preferences by Advertising Planners at Medical Institutes on Medical Advertising 원문보기

보건의료산업학회지 = The Korean journal of health service management, v.10 no.2, 2016년, pp.25 - 34  

변혜경 (부산가톨릭대학교 일반대학원 병원경영학전공) ,  황병덕 (부산가톨릭대학교 병원경영학과) ,  박재우 (부산가톨릭대학교 일반대학원 병원경영학전공)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives : This study was conducted to examine what types of attributes advertising and promotion staff members working at different medical institutes consider when performing their advertising duties. It also seeks to identify satisfaction levels with the advertising conditions and tasks require...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 광고를 구성하는 요소 중 같은 메시지라도 화면의 구도와 구성을 정하는 프레이밍에 따라 효과가 달라질 수 있으며 메시지에 담긴 내용을 통해 흥미를 불러일으켜 메시지 수용자에게 호소하는 방식인 소구유형도 중요한 요소이다. 이에 본 연구는 의료기관의 광고·홍보 실무자들이 실제 의료광고 수행 시 어떤 특성을 고려하여 의료광고를 기획하고 있으며 의료 기관 홍보담당자들이 선호하는 광고 메시지 프레이밍과 메시지 소구유형에 따른 의료광고 특성을 알아보고자 하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
메시지 프레이밍은 어떻게 구분되는가? 메시지 프레이밍은 크게 향상적 메시지와 예방적 메시지로 구분된다.
효과적인 광고수행을 위해 경영진에서 해야할 일은 무엇인가? 시대에 따라 급격하게 변하는 의료환경에서 의료기관은 환자들에게 더욱 객관적이고 정확한 정보를 제공하여야 하고, 건강의 개념도 일차적인 치료에서 예방으로 바뀌고 있는 만큼 환자들에게 해당 의료기관을 방문함으로써 얻을 수 있는 이익을 강조하는 향상적 메시지 프레이밍을 하는 것이 효과적인 광고수행에 도움이 될 것이다. 또한, 경영진에서는 홍보업무의 중요성과 전문성을 인정하고 전문적인 홍보인력의 확충, 홍보부서에 대한 적극 적인 지원 등을 통하여 의료기관의 홍보활동 역량강화에 힘을 써야 할 것이다.
메시지 프레이밍이란 무엇인가? 광고 메시지를 표현하는 데 있어서 구성 형식을 메시지 프레이밍(Message framing)이라 한다. 즉, 동일한 광고 메시지라도 어떻게 표현하는가에 따라 설득 효과는 달라지는데 이렇게 표현된 메시지에 따른 차이를 말한다[5]
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참고문헌 (14)

  1. Ministry of Health & Welfare(2014), Korea Health statistics 2014. 

  2. B.D. Hwang, E.J. Ha(2008), A Study of Pattern Change Medical Advertising, The Korean Journal of Health Service Management, Vol.2(1);155-165. 

  3. S.Y. Song(2012), Medical Advertising Review system Status and Problem Analysis, Consumer Policy Trends, Vol.10(40);14-35. 

  4. G.B. Uhm(2009), Factors Affecting the Public Relations of Hospitals, Graduate School, Kangwon university, pp.1-147. 

  5. C.H. Kang, J.M. Lee(2011), Effects of the Integrated Mood State on Advertising Message Framing, The Korean Journal of Advertising, Vol.22(5);235-261. 

  6. Y.E. Kim, J.J. Park(2009), The Influence of the Attributes of Medical Centers on Message Framing Effects, The Korean Journal of Advertising, Vol.20(6);111-129. 

  7. S.J. Kim, S.H. Jung(2009), Preferences of Cosmetic Products and Purchasing Psychology of Feminine Consumers: A Research based on the 'Advertising Appeal Type' and the 'Advertising Modeling Type', Consumer Policy and Education Review, Vol.5(1);1-30. 

  8. J.H. Lee(2004), A Study of Analyzing the Factors Affecting the Media Relationship: Focusing on the Evaluation by Government and Corporate Public Relations Practitioners, Graduate School, Kyung Hee university, pp.1-147. 

  9. Y.E. Kim(2009), The Attributes of The Medical Center and the Impact of Message Frames in Medical Advertisements, Graduate School, Pusan National University, pp.1-82. 

  10. T.S. Kim(2009), A Study on the Influence of the Type of the Medical Treatment on the Attitudes towards the Ads, Graduate School, Hongik University, pp.1-87. 

  11. Y.H. Won(2003), Effective advertising and promotion strategies of hospital, Journal of Korean Hospital Association, Vol.9(10);16-17. 

  12. S.Y. Yoo(2004), A Study by the Medical Media Analysis, The Journal of Namseoul University, Vol.10(1);397-428. 

  13. H.K. Choi(2010), A Study on the Advertising Effect by Message Framing and Appeal Pattern: Focused on Perceptual Bias and Audience Factors in Cervical Cancer Prevention Vaccine Advertising, Graduate School, Chung-Ang University, pp.1-158. 

  14. Y.S. Woo(2012), A Study on the Attitudes toward Hospital Advertising and their Relationships with Brand Attitudes, Graduate School, Hongik University, pp.1-308. 

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