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베트남 커피변경지역의 글로벌 가치사슬과 공유가치 창출
Global Value Chains and Creating Shared Value in Vietnamese Coffee Frontier 원문보기

한국경제지리학회지 = Journal of the Economic Geographical Society of Korea, v.19 no.2, 2016년, pp.399 - 416  

이승철 (동국대학교 사범대학 지리교육과) ,  정수열 (상명대학교 지리학과) ,  조영국 (협성대학교 지역개발학과)

초록
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본 연구의 목적은 베트남 커피변경지역이 글로벌 가치사슬에 통합되는 과정에서 나타나는 가치의 전유 및 실현관계를 고찰하고, 공유가치창출에 대한 지속가능한 커피 글로벌 가치사슬의 의미를 분석하고자 한다. 최근 베트남의 대표적 커피 변경지역인 닥락성은 일반 커피생산의 착취적 가치사슬에서 인증 커피 생산에 따른 공유가치사슬로의 전환을 경험하였다. 이와 같은 전환은 글로벌 가치사슬에서 지역의 교섭력과 경쟁우위를 강화시킴으로써 지속적인 가치 창출을 수반할 수 있을 것으로 기대되었다. 그러나 실질적으로 농가, 중개인, 외국 가공업체와 같은 지역 이해관계자간 이윤 분배의 위계성이 더욱 심화되는 현상이 나타났다. 이와 같은 현상의 원인은 크게 두 가지 측면에서 나타났다. 첫째, 다국적기업, 중개인, 농가 간 전속관계의 형성은 이해관계자에게 안정적인 시장을 확보해 주었지만, 다국적 기업이 전속 커피 중개인을 통해 농가를 간접적으로 통제함으로써 이해관계자 간 위계가 더욱 심화되었다. 둘째, 공유가치창출의 명목으로 농가로 전가된 사회적 및 생태적 비용이 농가의 경제적 이윤 획득을 악화시킨 반면에 다국적기업으로의 비대칭적이고 위계적인 이윤 분배를 가져왔다. 그 결과, 닥락성에 보다 위계적이고 종속적인 글로벌 가치사슬이 형성되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The main aim of the research attempts to identify value relations appropriated and realized in the coffee frontier of Vietnam by investigating the ways in which it is integrated into coffee global value chains driven by multinational companies, and to provide some implications of the integration of ...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • It is likely to configure GVCs which local stakeholders are exploited and subordinated by MNCs, although it attempts to integrate societal improvement into economic value creation in GVCs towards CSV. In this perspective, the research try to identify relationships between GVCs and CSV in Dak Lak, Vietnam.
  • The main purpose of this paper is, therefore, to grasp the characteristics of value relations appropriated and realized in the coffee frontier of Vietnam by investigating the ways in which it is integrated into coffee GVCs driven by multinational companies (MNCs), and to identify some implications of the integration of the frontier into GVCs for CSV in Dak Lak, Vietnam. It is essential to understand the allocation of regional economies by analyzing commodity value chains and networks (Smith et al 2002).
  • What is more, coffee frontier has gone through significant transition from conventional to sustainable or certified coffee value chains since the mid-2000s. Therefore, the research has attempted to analyze changes in value relations appropriated and realized in the coffee frontier of Vietnam by investigating the ways in which it is integrated into coffee GVCs driven by MNCs, and to identify some implications of the integration of the frontier into GVCs for CSV in Dak Lak, Vietnam.
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참고문헌 (26)

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