서울의 지하철은 2000만명의 수도권 시민들을 쾌적하고 효율적으로 이동할 수 있도록 해주는 주요 대중 교통 수단이다. 지하철은 그 역사가 대부분 지하에 자리를 하고 있어 전체의 모습을 볼 수 가 없으며 지상에 노출된 입구만이 인지의 수단이 될 수 있다. 지하철 입구의 형태는 지하철 노선과 건립시기에 따라 다양한 지하철 입구 디자인이 사용되고 있다. 지하철 출입구의 디자인에 영향을 미친 요인은 각종정책, 도시미관, 인식성, 주변 상권과의 조화, 안전 방재성, 내구성, 유지관리성에 대한 판단 등이다. 지하철 입구의 디자인의 결정은 합리적이고 체계적으로 이루어지지 못해왔으며 이를 보완하기 위해 지하철 입구의 형태를 결정하는 캐노피의 형태를 체계적으로 설치, 관리하기 위한 기본적인 연구가 필요할 것으로 보인다. 본 연구에서는 서울시의 지하철 입구의 형태를 캐노피 디자인을 중심으로 자료를 수집하고 이를 유형화하여 특성을 파악하고자 하였다. 연구의 결과 총 230개의 서울 지하철 2호선 역사 입구를 전수조사하고 이를 유형화하였다.
서울의 지하철은 2000만명의 수도권 시민들을 쾌적하고 효율적으로 이동할 수 있도록 해주는 주요 대중 교통 수단이다. 지하철은 그 역사가 대부분 지하에 자리를 하고 있어 전체의 모습을 볼 수 가 없으며 지상에 노출된 입구만이 인지의 수단이 될 수 있다. 지하철 입구의 형태는 지하철 노선과 건립시기에 따라 다양한 지하철 입구 디자인이 사용되고 있다. 지하철 출입구의 디자인에 영향을 미친 요인은 각종정책, 도시미관, 인식성, 주변 상권과의 조화, 안전 방재성, 내구성, 유지관리성에 대한 판단 등이다. 지하철 입구의 디자인의 결정은 합리적이고 체계적으로 이루어지지 못해왔으며 이를 보완하기 위해 지하철 입구의 형태를 결정하는 캐노피의 형태를 체계적으로 설치, 관리하기 위한 기본적인 연구가 필요할 것으로 보인다. 본 연구에서는 서울시의 지하철 입구의 형태를 캐노피 디자인을 중심으로 자료를 수집하고 이를 유형화하여 특성을 파악하고자 하였다. 연구의 결과 총 230개의 서울 지하철 2호선 역사 입구를 전수조사하고 이를 유형화하였다.
Seoul metro is the major public transportation system to carry20 million Seoul metropolitan citizens which is comfortable and efficient. But it is not easy to see the shape of subway station located under ground except ground entrance of subway station. There were variety design for subway station e...
Seoul metro is the major public transportation system to carry20 million Seoul metropolitan citizens which is comfortable and efficient. But it is not easy to see the shape of subway station located under ground except ground entrance of subway station. There were variety design for subway station entrance with the times. The design decision factor of subway station entrance design were city policy, cityscape, user recognition, harmony with neighbor business, safety, durability, maintenance efficiency, etc. There were no clear and systematic method to decide form of the entrance of subway station. Therefore it could be useful to research fundamental study about installation and maintaining the entrance of subway station. Through this study data of canopy design of subway station are collected and categorized to find attribute of design. As a result, 230 entrance cases of Seoul metro line no. 2 were collected and analyzed.
Seoul metro is the major public transportation system to carry20 million Seoul metropolitan citizens which is comfortable and efficient. But it is not easy to see the shape of subway station located under ground except ground entrance of subway station. There were variety design for subway station entrance with the times. The design decision factor of subway station entrance design were city policy, cityscape, user recognition, harmony with neighbor business, safety, durability, maintenance efficiency, etc. There were no clear and systematic method to decide form of the entrance of subway station. Therefore it could be useful to research fundamental study about installation and maintaining the entrance of subway station. Through this study data of canopy design of subway station are collected and categorized to find attribute of design. As a result, 230 entrance cases of Seoul metro line no. 2 were collected and analyzed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.