$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

유아교사의 직무스트레스와 교수몰입의 관계 : 내적·외적 회복탄력성의 매개효과
The Relationship Between Job Stress and Teaching Flow of Early Childhood Teachers : The Mediating Effect of Early Childhood Teachers' Resilience 원문보기

한국가정관리학회지 = Journal of Korean Home Management Association, v.34 no.4 = no.142, 2016년, pp.37 - 49  

김성희 (Dept. of Early Childhood Education, Incheon National University) ,  안효진 (Dept. of Early Childhood Education, Incheon National University)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to examine the mediating effect of inner resilience and external resilience on the relationship between the job stress of early childhood education teachers and their teaching flow. Data were collected through questionnaires from 221 early childhood Korean teachers in t...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • Wi, 2012). 교수몰입과 직무스트레스의 관계에서 회복탄력성의 내적ㆍ외적 요인을 살펴보았다.
  • 이에 교수몰입에 영향을 주는 직무스트레스에 대해 살펴보고자 하며, 동시에 교수몰입에 영향을 주는 회복탄력성에 대해 살펴보고자 한다. 또한 교수몰입과 직무스트레스의 관계 에서 회복탄력성의 내적ㆍ외적 요인의 매개효과를 보이는지 살펴보고자 한다.
  • 본 연구는 유아 교사의 직무스트레스와 회복탄력성이 교수몰입에 미치는 영향을 알아보았다. 먼저, 변인들 간의 관계 및 교수몰입에 영향을 주는 상대적 영향력을 살펴보았고, 이 중 내적 회복탄력성과 외적 회복탄력성이 직무스 트레스와 교수몰입에 어떠한 매개효과를 보이는 가 검증을하였다.
  • 본 연구는 유아교사의 교수몰입, 직무스트레스와 회복 탄력성과의 관계 및 상대적 영향력과 교수몰입과 직무스트레스의 관계에서 회복탄력성의 내·외적 변인의 매개를 알아보기 위해 실시되었으며 연구결과는 아래와 같다.
  • 본 연구에서는 R. Baron and D. Kenny(1986)의 매개 효과 검증 절차에 따라 내적 회복탄력성과 외적 회복탄력성으로 구분해서 매개효과를 살펴보았다. 우선, 매개변수와 독립변수를 회귀 분석을 하여 그 결과 독립변수가 매개변수와 유의한 관계를 가지고, 두 번째 단계에서는 종속변수를 독립변수에 회귀 분석을 실시하여, 그 결과 독립변수가 종속변수에 유의한 관계를 가지며, 세 번째 단계에서 종속변수를 독립변수와 매개변수에 동시에 회귀분석을 실시하여 그 결과 매개변수가 종속변수와 유의한 관계를 가지는 동시에 독립변수의 종속변수에 대한 효과가 두 번째 단계의 효과보다 적거나 많을 때, 독립변수- 매개 변수- 종속변수의 관계가 성립된다.
  • Kim, 2010). 본 연구에서는 그 중 하나인 회복탄력성에 대한 연구를 살펴보고자 한다.
  • 유아들을 가르치는 상황에서 교사가 몰입할 수 있는 경험은 직무 환경에 따라 차이가 있을 것이라고 예측되지만, 이러한 관계를 살핀 연구들은 드물다. 이에 교수몰입에 영향을 주는 직무스트레스에 대해 살펴보고자 하며, 동시에 교수몰입에 영향을 주는 회복탄력성에 대해 살펴보고자 한다. 또한 교수몰입과 직무스트레스의 관계 에서 회복탄력성의 내적ㆍ외적 요인의 매개효과를 보이는지 살펴보고자 한다.
  • 이에 본 연구에서는 이러한 내적ㆍ외적 회복탄력성이 직무스트레스를 감소시키고, 교수몰입을 증진시킬 것이라 예측되고 있다. 이에 본 연구에서는 이러한 내용을 검증하고자 한다. 이러한 연구 목적을 갖고 다음과 같은 연구 문제와 매개효과 모형(J.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
직무스트레스란 무엇인가? 반면, 교수몰입은 직무스트레스 등과 같은 변인과는 부정적인 관계를 보일 것으로 예측되지만 이를 실제 연구한 선행연구는 드물다. 직무스트레스란 교사 개인이 직무환 경과의 관계에서 발생되는 부조화로 인하여 교사 개인이겪게 되는 내적이며 심리적인 역기능이다. 적정수준의 스트레스는 교사의 발전을 위한 자극제로서 긍정적인 측면도 있으나 지나치면 교사의 책무성과 근무의욕, 효율성과 사기를 저하 시킬 수 있다.
교사의 몰입상태는 학생에게 어떠한 영향을 미치는가? M. Csikszentmihalyi(1997)은 교사가 몰입상태에 있는 경우 학생들도 몰입상태를 경험하기 쉬우며, 교사가 수업에 몰입하여 있지 않을 경우에는 학생들도 몰입을 경험하기 힘들다고 하였다. 효과적인 수업을 하는 교사일수록 몰입을 더 많이 경험하며, 학습자들의 태도와 의견에 더욱 반응적이고, 긴밀한 상호작용을 시도하였다(J.
유아교사의 역할은 무엇인가? Noddings, 2003). 일상생활 속에서 교사는 유아들에게 배움의 즐거움에 대해 알게 도와야하고, 유아들 스스로 의미 있는 삶을(J. Dewey, 1916) 살아갈 수 있도록 이끌어주는 안내자로서의 역할이 중요하다. 유아교사는 애정과 열정, 헌신을 통한 가르침으로 교육에 임하는 것이 매우 중요하다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (61)

  1. Baron, R., & Kenny, D. (1986). The moderator-mediator distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-82. 

  2. Benard, B. (2004). Resiliency: What we have learned. San Francisco, CA: WestEd. 

  3. Caouette, A. (1995). The phenomenon of flow as experienced by classroom teachers: implications for leadership practice. Unpublished doctoral dissertation, University of San Diego, San Diego, U.S.A. 

  4. Choe, G. (2005). Development and validation of a scale professor of commitment. Unpublished master's thesis. Ewha Women's University, Seoul, Korea. 

  5. Choi, B., & Kim, Y. (2013). The impact of personal characteristics and social support on the satisfaction with life among nursery school teachers: Mediating effects of job satisfaction and work stress. South Korea Early Childhood Care Administration Study, 17(1), 7-23. 

  6. Choi, D. (2014). A study on the development and application of a self-growth program for early-childhood teachers. Unpublished doctoral dissertation. Chung-Ang University, Seoul, Korea. 

  7. Choi, H., & Seok, E. (2013). An analysis of child care teachers' resilience and job satisfaction. The Korea Association of Child Care and Education, 75, 93-115. 

  8. Chu, L., & Lee, C. (2012). Exploring the impact of flow experience on job performance. The Journal of Global Business, 8(2), 150-158. 

  9. Chung, M., Park, I, & Lee, H. (2013). The study of the effects of customer-related social stressors on the job burnout of the airline flight attendants -focused on the moderating effects of the resilience-. Korea Society of Aviation Management, 11(4), 173-192. 

  10. Clark, E. (1980). An analysis of occupational stress factors as perceived by public school teachers. Unpublished doctoral dissertation. Auburn University, Alabama, U.S.A. 

  11. Csikszentmihalyi, M. (1975). Beyond boredom and anxiety. San Francisco : Jossy-Bass. 

  12. Csikszentmihalyi, M. (1997). Flow and education. The Namta Journal, 22, 2-35. 

  13. Day, C. (2007). A passion for teaching. In E. Park, J. Lee, S. Wee, & H. Cho, (Eds.), A passion for teaching. 2004, Seoul: Blue Heart. 

  14. D'Arienzo, R. (1981). Stress in teaching: A comparison of perceived occupational stress factors between special education and regular classroom teachers. Unpublished doctoral dissertation. Auburn University, Alabama, U.S.A. 

  15. Dewey, J. (1916). Democracy and education: An introduction to the philosophy of education. In H. Lee, (Ed.), Democracy and education. 1987, Gyeonggi-do: Kyoyook Book. 

  16. Gil, H. (2015). An analysis on variables that affect Early childhood teachers, resilience and mediating effects of social supports. Unpublished doctoral dissertation. Catholic University of Daegu, Daegu, Korea. 

  17. Gu, Q., & Day, C. (2007). Teachers resilience: A necessary condition for effectiveness. Teaching and Teacher Education, 23, 1302-1316. 

  18. Gunderson, J. (2003). Csikszentmihalyi's state of flow and effective teaching. Unpublished doctoral dissertation, University of Chicago, Chicago, U.S.A. 

  19. Han, K., & Kong, Y. (2011). Exploring the relationship among the gifted education teachers' job stress, teacher efficacy, and creative teaching activities. The Journal Korean Teacher Education, 28(4), 283-304. 

  20. Hwang, H., Tak, J., & Kang, H. (2014). A study on the relationship between child care teachers' burnout and their self-esteem in high and low resilience groups. The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, 19(4), 31-52. 

  21. Hwang, H., Tak, J., & Kim, M. (2013). Impact of teaching flow and teacher efficacy on commitment on early childhood teachers. Early Childhood Education Research, 33(4), 95-117. 

  22. Hong, E. (2006). Conceptual understanding of resilience and instructional suggestion. Korean Journal of Special Education, 41(2), 45-67. 

  23. Hong, K. (2009). A application study on test of aptitude for primary school teacher : TAPST. Elementary Education Research Journal, 22(1), 113-135. 

  24. Jo, H., & Park, E. (2009). An analysis of the kindergarten teaching profession culture: insights from ten. Early Childhood Education Research Experienced Teachers, 29(2), 45-68. 

  25. Jackson, S., & Ekmund, R. (2002). Assessing flow in physical activity: The flow state scale-2 and dispositional flow scale-2. Journal of Sport & Exercise Psychology, 24, 133-150. 

  26. Kang, J., & Kim, S. (2006). The effects of children's maladjusted behaviors on teaching stress and teacherchild relationship. Children's Society, 27(1), 17-30. 

  27. Kim, C. (2002). A career counseling model using 'Flow' theory. The Korea Journal of Youth Counseling, 10(1), 5-30. 

  28. Kim, J. (2011). Resilience: pleasant change in fortune a secret trial. Gyeonggi-do: Wisdom. 

  29. Kim. J. (1995). A study on the relationship between teacher's job-stress and educational activities and in the kindergarten. Unpublished master's thesis. Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. 

  30. Kim, M., & Lee, S. (2012). An analysis of kindergarten teachers' teaching flow: Trends, differences of variables, and relationships with kindergarten organizational climates. The Journal of Korean Teacher Education, 29(1), 167-189. 

  31. Kim, Y. (2013). Effects of early childhood teachers' job stress on organizational commitment: The mediating role of teaching efficacy belief. Unpublished master's thesis. Joongbu University, Gyeongido, Korea. 

  32. Kwon, J. (2010). The relationships among emotional intelligence, emotional labor, and working stress of child-care teachers. Early Childhood Education Research Journal, 30(6), 269-289. 

  33. Kwon. K. (1990). A study on the occupational stress and methods of coping with stress among techers. Unpublished master's thesis. Kyungpook National University, Taegu, Korea. 

  34. Kwon, S. (2008). Positive psychology: The scientific quest of happiness. Seoul: Hakjisa. 

  35. Kwon, S. (2014). The development of kindergarten teacher resilience scale using research modeling. Unpublished doctoral dissertation. Ewha Women's University, Seoul, Korea. 

  36. Kwon, S. (2015). A Review of literature on early childhood teachers' resilience. Child Care Support Research, 10(2), 31-53. 

  37. Kwon, S., & Lee, S. (2010). An analysis of kindergarten teachers' resilience. The Journal of Korea Teacher Education, 27(2), 137-157. 

  38. Lee, E. (2001). The relations of motivation and cognitive strategies to flow experience. Journal of Educational Psychology, 15(3), 199-216. 

  39. Lee, J. (2010). The relationship between kindergarten and child care teacher's resilience: Perceived social support and organizational commitment. Unpublished doctoral dissertation. Daegu University, Daegu, Korea. 

  40. Lee, J. (2015). Relationships among psychological and cognitive factors that affect teaching flow of secondary school. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction Teachers, 15(1), 309-328. 

  41. Lee, J., Ryu, J., & Kim, E. (2010) An exploration of experienced teachers' resilience in early childhood educational setting. Journal of Early Childhood Education & Educare Administration, 14(2), 137-164. 

  42. Lee, J., Cho, S., & Min, H. (2012). The influence of the resilience on the organizational commitment of kindergarten and childcare teachers : Social support as a mediating variable. Journal of Korean Management Association, 30(3), 59-67. 

  43. Lee, S., Song, M., & On, E. (2016). The effects of social support and job stress of early childhood teachers on teaching flow. Youth Korea Early Childhood Care Administration Study, 20(1), 133-156. 

  44. Lee, S. (2015). Teachers' interaction to young children, play flow & self-Efficacy of young children according to early childhood teachers' teaching flow. Unpublished doctoral dissertation. Wonkwang University, Jeonbuk, Korea. 

  45. Lim, H., & Kwon, Y. (2015). Effects of job stress and resilience on private kindergarten teacher's psychological burnout. The Journal of Humanities, 37(2), 53-80. 

  46. Nian, Q. (2001). The effects of teacher's flow experiences on the cognitive engagement of students. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirement for the degree of Doctor of education. 

  47. Noddings, N. (2003). Happiness and Education. In J. Lee, S. Kim, H. Kim, & J. Jang, (Eds.), Happiness and Education. Seoul: Hakidang. 

  48. O'Brien, R. (2007). A caution regarding rules of thumb for variance inflation factors. Quality & Quantity, 41(5), 673-690. 

  49. Park, E., & Jun, S. (2010). The investigation of risk factors and protective factors that influence resilience in kindergarten teachers. The Journal of Korean Teacher Education, 27(1), 253-275. 

  50. Park, E. (2015). The mediating effects of resilience on the relationship between emotional intelligence and jobs Stress of early childhood teachers. Unpublished master's thesis. Pusan National University, Pusan, Korea. 

  51. Seligman, M., Steen, T., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress; Empirical validation of interventions. American Psychologist, 60(5), 410-421. 

  52. Park, J. (2001). The longitudinal analysis of the relationship between teacher attachment and students' maladjustment to schools. The Journal of Korean Teacher Education, 28(3), 333-352. 

  53. Shin, H. (2004). Effects of teachers' job stress and belief of efficacy on the quality of teachers' interaction behaviors in child care. Unpublished doctoral dissertation. Yonsei University, Seoul, Korea. 

  54. Shim, S., Kim. E., & Lee, S. (2014). The relationship between early childhood teachers' teaching flow and teacher-child interaction. The Journal of Korean Teacher Education, 31(4), 73-92. 

  55. Song, J. (2014). Development and validation of the teaching flow scale for early childhood teachers. Unpublished doctoral dissertation. Pusan National University, Pusan, Korea. 

  56. Song, M., & Kim, D. (2008). The relationship between early childhood teachers' job stress and organizational effectiveness. Journal of Educational Studies, 39(2), 95-111. 

  57. Tak, J. (2015). The moderation role of resilience in the relationship between teaching flow and flourishing in early childhood teachers. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 15(3), 235-264. 

  58. You, H., & Lee, M. (2004). Analysis of working conditions and job status of child care teachers. Korea Women's Development Institute, 240-256. 

  59. You, Y. (2004). The effect of flow experience on the mental health at a testing situation. Korean Journal of Health Psychology, 9(1), 219-242. 

  60. Walsh, D. (2015). Early childhood teacher education. In S. Jeong, H. Ahn, J. Lee, & S. Sung, (Eds.), Teaching Crafts 2015. Gyeonggi-do: PowerBook. 

  61. Wi, J. (2012). An analysis of structural relations among children's perceived family strength, self-resilience, social support, stress-coping behavior, and psychological well-being. Unpublished doctoral dissertation. Dong-A University, Pusan, Korea. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로