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잔사유용 연료첨가제 함유 선박 연료유의 연소특성 연구
The Combustion Characteristics of Residual Fuel oil Blended with Fuel Additives 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.22 no.5, 2016년, pp.554 - 563  

장세현 (한국해양대학교 대학원) ,  이경우 ((주)팀솔루션) ,  김정렬 (한국해양대학교 기관시스템공학과) ,  김종호 (한국해양대학교 기관시스템공학과) ,  윤석훈 (한국해양대학교 기관시스템공학과) ,  조익순 (한국해양대학교 선박운항과) ,  최재혁 (한국해양대학교 기관시스템공학과)

초록
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선박엔진은 잔사유를 에너지원으로 활용하여 운항할 수 있으며, 이를 활용한 선박에서 환경 규제와 경제성을 모두 만족시키는 다양한 방안들이 모색되고 있다. 그 중에 한 방안으로 연료 첨가제를 활용하는 기술이 있을 수 있다. 분산제와 연소촉진제는 잔사유 활용 시 엔진의 연소특성 촉진에 기여할 것이라는 기대를 받고 있다. 따라서, 본 연구에서는 연소성 분석 장비(FIA/FCA)와 열 중량 분석 장비(TGA)를 활용하여 잔사유 연료첨가제가 혼합된 잔사유의 연소성을 분석하였다. 연소성 분석 장비(FIA/FCA)의 결과로는 연소에 의한 일의 총량을 분석하도록 분석법이 개발되었으며, 이 때문에 본 연구를 통하여 동일 장비를 활용하면서도 연소 효율을 간단하게 평가할 수 있는 방안을 제시하였다. 연소성 분석 결과인 ROHR 곡선으로부터, 단순한 삼각함수를 활용하여 연소특성을 예측할 수 있는 방안을 제시하였으며, 이 기법을 활용하여 기존의 압력 곡선과 유사한 결론을 도출할 수 있었다. 열 중량 분석(TGA)의 경우 연료유의 증발 특성에 민감하게 반응함을 확인하였고, 첨가제가 연료유 증발에 효과적으로 작용함을 확인하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Ships are capable of operating on residual fuel oil. Recently, various attempts have been made to meet environmental regulations and with ships operating on residual fuel oil. One way of fulfilling these requirements is by using fuel additives. Dispersants and fuel combustion improvers will have a p...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • For this reason, the study assumes that the ROHR analysis does not consider the combustion efficiency. The analysis is focused solely on time and the amount of energy produced. The IP 541/06 standard and references only focus on the time up to P.
  • This study aims to investigate the combustion characteristics of marine residual fuel blended with additives. A well-known method was adopted to analyze the combustion of the given sample.
  • This study investigates a simple method to evaluate combustion characteristics during the entire combustion period center around P.ROHR. Pre-P.

가설 설정

  • 2. Accumulated ROHR which can be obtained via FIA/FCA, does not indicate combustion efficiency. It only shows the amount of work done during combustion.
  • 3. When blank fuel is analyzed via TGA, mass conservation ratio decreases smoothly up to a temperature of 900℃. In case of samples dosed with additives, mass conservation ratio sharply decreases after 500℃ and mostly maintains the mass up tp 900℃.
  • For this reason, the study assumes that the ROHR analysis does not consider the combustion efficiency. The analysis is focused solely on time and the amount of energy produced.
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참고문헌 (17)

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