최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기패션비즈니스 = Fashion business, v.20 no.4, 2016년, pp.110 - 127
우억추 (부경대학교 패션디자인학과) , 박동준 (부경대학교 통계학과) , 정현숙 (부경대학교 패션디자인학과)
The purpose of this study was to analyze the brand preference, the clothing pursuit benefits, and the purchasing behavior of Chinese women. A survey questionnaire was distributed to Chinese women in their 20s and 30s. The surveys period was from 9th January 9th to
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
2006년 ZARA는 상해에 무엇을 런칭하였는가? | 최근 중국 소비 시장에서 여성들의 구매력이 급격히 증가하면서, 특히 20-35세 여성을 타깃으로 한의류시장이 빠르게 성장하고 있는 것으로 나타났다 (“Fung Business Intelligence Centre,” 2014). 2006년 '패스트 패션'을 대표하는 ZARA가 상해에 첫 번째 플래그십스토아를 런칭하게 되었으며, 그후 H&M, 유니클로가 중국에 연달아 매장을 오픈하 였다. 2012년 5월 말까지 ZARA, H&M, 유니클로가 중국 대륙에 개설한 매장 수는 각각 131, 78, 141개로 패스트 패션 브랜드는 중국 1, 2선 도시를 중심으로 그 세력을 빠르게 확장하고 있다. | |
무엇에 따라서 구매의도에 차이가 있는가? | 즉 브랜드선호도는 소비자가 타 브랜드와 비교하여 좋아하는 정도가 커서 제품 구매시 브랜드에 의존하는 경향을 말하는 것이다 (Zhao, Lim, & Cui, 2011). Ko and Sun(2004)의 연구에 의하면, 브랜드를 정장 브랜드, 캐주얼 브랜드 및 스포츠 브랜드로 나누어 브랜드 개성과 선호도를 연구하였는데, 의류 브랜드의 개성 요인에 따라서 구매의도에 차이가 있는 것으로 나타났다. Ryu and Park(2008)의 패션명품 소비자의 라이프스타일 집단별 브랜드 선호도와 구매행동에 관한 연구에서 브랜드 선호도는 귀금속을 불가리, 가방을 루이비통, 화장품은 샤넬 브랜드로 나타났고, 소비자의 구매실 태는 백화점에서 주로 구매하는 것으로 나타났다. | |
Park and Ku는 추구혜택 중 심리적 혜택을 어떤 혜택이라고 하는가? | Peter and Olson(2005)의 연구에 의하면 추구혜택이란 특정제품의 속성에 관하여 갖는 요구(needs) 또는 욕구(want)로 소비자들이 제품사용과 관련하여 얻기 원하는 보상이나 긍정적 결과라고 하였으며, 추구혜택을 기능적 혜택, 심리적 혜택, 사회적 혜택 으로 구분하였다. Park and Ku(2012)의 연구에서는 의류제품의 사용을 통해서 얻을 수 있는 결과로 심리적 혜택은 의복으로 자신의 이미지를 표현하고 자존심을 높일 수 있는 혜택, 기능적 혜택은 상품을 구성하는 객관적, 물리적 속성들에 의해 얻을 수 있는 혜택, 사회적 혜택은 상징적 혜택으로 타인의 인정에 의한 사회관계 안에서 얻을 수 있는 혜택을 의미한다고 하였다. Lee and Rhee(2010)의 연구에서는 의복추구혜택은 소비자가 의류제품을 구매할 때획득하고자 하는 핵심요소로 언제나 일정한 것이 아니라 제품을 사용하는 상황이나 소비자 특성에 따라 달라질 수 있다고 하여, 추구혜택이 소비자마다 다르게 평가될 수 있는 주관적인 속성이라고 하였다. |
An, G. H., Hwang, S. J., & Chung, C. J. (2005). Fashion marketing. Seoul: Soohaksa.
Apparelnews. (June 4, 2015). Fung Business Intelligence Centre. Retrieved from http://www.apparelnews.co.kr
Chang, S. K., & Ok, K. H.(2007). Store evaluative criteria, clothing evaluative criteria, and purchasing behavior for casual wear according to shopping orientation of Chinese college students. The Research Journal of the Consumer Culture, 15(1), 98-112.
Cho, Y. J., & Go, A. R.(2001). A Study on Psychological Characteristics and Clothing Benefits Sought According to Fashion Leadership. Korean Society Consumers Studies, 12(3), 171-190.
Choi, M. Y.(2015). The Characteristics of Fashion Consumption Behaviors Base on Chinese Female Consumers' Clothing Shopping Orientation -Focusing on the New Middle Class Consumers in 20s-30s-. Journal of the Korean Society of Fashion Design, 15(2), 109-127
Chung, M. H.(1999). A Study on College Students' Senses of Value and Clothing -Purchasing- Behavior(Unpublished doctoral dissertation). Sang Myung University, Seoul, Korea.
Engel et al.(1993), Consumer behavior(3rd ed.). Orlando: The Dryden Press.
Fung Business Intelligence Centre(2014), Current Situation of China Clothing Industry, Foreign Investment Advance Information Portal. from http://www.ois.go.kr/portal.
Han, S. J., Yang, L. N., & Kim, M. S.(2002). A Study on the Clothing Buying Behavior according to Lifestyle Type of Women in Their 50's and 60's. The Research Journal of the Costume Culture, 10(5), 504-517.
Hong, B. S., & Kim, K. S.(2002). The apparel purchasing behaviors of middle-uooer class women of 20's-30's in Korea and China. Chung-Ang Journal of Human Ecology, 15, 137-150.
Hwang, J. S.(2008). The Relationships among Clothing Benefits Sought, Brand Attachment, and Brand Loyalty. Journal of the Korean Society of Costume, 32(11), 1704-1714.
J. E. Engel., R.D. Blackwell, & D. T Kollat.(1978). Consumer Behavior(3rd ed.). Hinsdale, Illinois: the Dryden Press, 174-175.
Kang, E. M., & Park, E. J.(2003). Impact Factors on Consumer Satisfaction in Apparel Buying Behavior. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 27(1), 29-39.
Kim, H. S., Lim, S., & Son, H. J.(2001). A study on Clothing Behavior and Preference of clothing Design on the Comparison of Body types of Chinese Women. Family and Environment Research, 39(11), 15-26.
Kim, K. S. (1994). A cross-cultural study on product evaluative criteria between Korea and USA. International Business Journal, 5, 117-145.
Kim, S. A.(2010). The effects of individualism-collectivism on the shopping values and luxury purchase behavior(Unpublished master's thesis). Ewha Woman's University, Seoul, Korea.
Kim, S. S.(2004). Consumer Characteristics depending on Average Monthly Expense for Clothing -Korean-Chinese Female College in Yanbian, China-. Korean Journal of Community Living Science, 15(4), 67-78.
Lee, E. Y.(2000). Fashion marketing. Seoul: Kyomunsa, 314-371.
Lee, E. A., & Kim, M. S.(2000). A Study of Clothing Purchase Behaviors According to Subjective Age. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 24(8), 1254-1265.
Lee, J., & Ahn, H. J.(2016). The Relationship between Brand Personality and Brand Preference of Casual Apparel Brands. Korean Apparel Industry Association, 18(2), 167-175.
Lee, J. Y.(2010). The Market Segmentation according to Lifestyle Types of Chinese Consumers. Journal of Fashion Business, 14(5), 176-194.
Lee, M. & Rhee, E.(2010). The effect of independent tendency of single women on consumption values and clothing benefits. Journal of the Korean Society of Costume, 60(5), 139-156.
Lee, O. H., Kim, Y. S., & Liu, G. L.(2002). A Study on Consumer Characteristics, and Clothing Buying Behavior by Clothing Involvement of College Female Students in China. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 29(3), 547-560.
Li, M. Y.(2013). The Impact of Gender Characteristics on the Chinese Clothing Market(Unpublished master's thesis). Yeungnam University, Daegu, Korea.
Lim, S. J.(1992). The study on purchase behavior of female college students: focused on clothing behavior and social psychological variables(Unpublished doctoral dissertation). Ewha Woman's University, Seoul, Korea.
Liu, J.(2008). The Effects of Chinese Women's Clothing Benefits on Shopping Orientation, the Source of Information and Store Attributes. Sungkyunkwan University, Seoul, Korea.
Liu, X. M.(2001). 衣是無言的文化. [Clothing is a culture of silence]. China Garmint, 2, 58-61.
Nam, M. W., & Kim, K. K.(2003). A Study on the Clothing Benefits and the Source of Information of Korean Female University Students According to Shopping Orientation. Family and Environment Research, 41(9), 55-67.
Nam, Y. L.(2010). Purchasing Behaviors of Clothing Product by Chinese Woman Consumers' Socio-Economic Variables (Unpublished master's thesis). Hanyang University, Seoul, Korea..
Park, H. W., & Zhang, C. J.(2005). A Study on Clothing Purchase Behavior of Chinese Women Based on Experience in Purchasing Korean Clothing for Establishment of Marketing Strategies for China. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 29(3/4), 547-560.
Park, H. W., Zhang, C. J., & Shin, H. B.(2005). A Comparative Study on Clothing Purchase Behavior of Career Women in Big Cities of China. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 29(1), 124-135.
Park, K. Y.(2000). Sports casual wear consumers fashion life style and apparel purchasing behavior and relationship with information source(Unpublished master's thesis). Catholic University of Daegu-Hyousung, Korea.
Park, M. J.(2001). A Research on the Clothing Price Perceptions, Clothing Orientations and Clothing Purchase Behaviors of College Men and Women(Unpublished master thesis). Ewha Womans University, Seoul, Korea.
Park, S. E. (2006). The cognitive complexity of clothing attributes -Focused on clothing involvement-. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 30(4), 497-506.
Peter, J. P., & Olson, J. C.(2005). Consumer behavior: Marketing strategy perspectives(7th ed.). Homewood. IL: Irwin, 75-77.
Ryu, M. A., & Park, O. K.(2008). Influence of Lifestyle and shopping tendency of consumers who prefer the fashion brands for wedding on its intent for re-purchase. Journal of the Korean Data Analysis Society, 9(5), 2451-2464.
Shen, F. S., & Yu, H. K.(2002). Clothing purchasing behavior and life style of Korean-Chinese college students in YanBian region of China. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 26(8), 1141-1152.
Son, H. J., & Kim, H. S.(2001). A Study on the Preference of Clothing of College Female Students in China. Journal of Fashion Business, 4(1), 85-93.
Xu, L.(2000). A Comparative Study on Clothing Purchase Behavior of Career Women in Big Cities of China. Journal of Northwest Institute of Textile Science and Technology, 3, 6.
Zhang, C. J., & Park, H. W.(2005). Segmentation of Middle and High Class Chinese Women in their 20's and 30's based on Clothing Purchasing Motive. Family and Environment Research, 43(4), 49-63.
Zhao, Y., Lim, D. H., & Cui, X. B.(2011). An Empirical Study on The Chinese Consumers Global Brand Preference and Purchase. Journal of International Trade and Industry Studies, 16(2), 79-114.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.