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불투수성 아스팔트 포장재료의 방수기능과 역학적 특성에 관한 연구
A Study on the Mechanical Characteristics and Waterproof Performance of Impermeable Asphalt Pavement Materials 원문보기

한국재난정보학회논문집 = Journal of the Society of Disaster Information, v.12 no.3 = no.33, 2016년, pp.242 - 248  

Kim, Injoong (Department of Civil Engineering, Korea National University of Transportation) ,  Kim, Kyeongjin (Department of Civil Engineering, Korea National University of Transportation) ,  Lee, Seungyong (Department of Civil Engineering, Korea National University of Transportation)

초록
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본 논문은 GMA(SIS, Stylene Isoprene Stylene) 고분자계 수지를 기반으로 제조된 아스팔트 바인더를 사용하여 플랜트에서 제조하는 혼합물로 방수기능을 갖도록 성능을 개선한 신개념의 불투수성 아스팔트 포장의 연구를 위해 수행하였다. GMA 고분자 수지 기반의 아스팔트는 유연성과 탄성을 바탕으로 중차량의 충격에 의한 영향을 받지 않으며, 우수 시에 포트 홀의 발생과 소성변형 등 여름철 온도 변화에도 안정적이다. 새롭게 제안된 열가소성 폴리머를 사용한 아스팔트 포장재료는 방수기능은 물론 역학적 특성을 검증하기 위해 KS기준과 ASTM기준에 맞게 안정도, 흐름값, 공극률, 동적 안정도, 인장강도비, 미끄럼 저항성 실험을 하여 역학적 특성을 분석 하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper presents features of impermeable asphalt pavement material that uses thermoplastic GMA-based polymer(SIS, Stylene Isoprene Stylene) to improve the waterproof performance. Furthermore, as part of this study, the aerodynamic characteristics of the asphalt paving materials, using the newly s...

주제어

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문제 정의

  • 따라서 기존의 아스팔트 공법에 방수성을 개선한 불투수성 포장 공법으로의 전환을 도모함으로써 친환경적이고, 내구성이 우수한 고성능 불투수성 아스팔트 시공특성을 연구하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
아스팔트 바인더는 무엇을 기반으로 제조되었는가? 본 논문은 GMA(SIS, Stylene Isoprene Stylene) 고분자계 수지를 기반으로 제조된 아스팔트 바인더를 사용하여 플랜트에서 제조하는 혼합물로 방수기능을 갖도록 성능을 개선한 신개념의 불투수성 아스팔트 포장의 연구를 위해 수행하였다. GMA 고분자 수지 기반의 아스팔트는 유연성과 탄성을 바탕으로 중차량의 충격에 의한 영향을 받지 않으며, 우수 시에 포트 홀의 발생과 소성변형 등 여름철 온도 변화에도 안정적이다.
GMA 고분자 수지 기반의 아스팔트는 어떤 특징이 있는가? 본 논문은 GMA(SIS, Stylene Isoprene Stylene) 고분자계 수지를 기반으로 제조된 아스팔트 바인더를 사용하여 플랜트에서 제조하는 혼합물로 방수기능을 갖도록 성능을 개선한 신개념의 불투수성 아스팔트 포장의 연구를 위해 수행하였다. GMA 고분자 수지 기반의 아스팔트는 유연성과 탄성을 바탕으로 중차량의 충격에 의한 영향을 받지 않으며, 우수 시에 포트 홀의 발생과 소성변형 등 여름철 온도 변화에도 안정적이다. 새롭게 제안된 열가소성 폴리머를 사용한 아스팔트 포장재료는 방수기능은 물론 역학적 특성을 검증하기 위해 KS기준과 ASTM기준에 맞게 안정도, 흐름값, 공극률, 동적 안정도, 인장강도비, 미끄럼 저항성 실험을 하여 역학적 특성을 분석 하였다.
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참고문헌 (12)

  1. Cha, S. M(2000), Journal of the Korean Society of Pavement Engineers, 2000, V.2, pp.72-78 

  2. Ministry of Land, Infrastructure and Transport(2014.1) , 11-1613000-000218-0 

  3. Korean Agency for technology and standards, 2014, KS F 2389 Performance grade for a asphalt binder. 

  4. Korean Agency for technology and standards, 2014, KS F 2393 Standard test method for rheological properties of asphalt binder using dynamic shear rheometer. 

  5. Korean Agency for technology and standards, 2014, KS F 2390 Standard test method for flexural creep stiffness of asphalt binder using bending beam rheometer. 

  6. Korean Agency for technology and standards, 2014, KS F 2392 Standard test method for viscosity determination of asphalt binder using rotational viscometer. 

  7. Korean Agency for technology and standards, 2007, KS M ISO 2592 Determination of flash and fire points-Cleveland open cup method. 

  8. Korean Agency for technology and standards, 2014, KS F 2349 Hot mix asphalt mixture. 

  9. Korean Agency for technology and standards, 2001, KS F 2375 Testing method for measuring surface frictional properties using the British Pendulum Tester. 

  10. American Society for Testing and Materials, 2007, ASTM D 6931 Test Method for Indirect Tensile (IDT) Strength of Bituminous Mixtures. 

  11. Lee Soo Hyung, Yoo In Kyoon, Kim Je Won, 2011, "A Study on the Structural Design of Permeable Asphalt Pavement", Journal of Korean Society of Road Engineers, Vol.13 No. 3, Korean Society of Road Engineers. 

  12. Korea Conformity Laboratories(K. C. L.), Test Report(2015. 9, CT14-016937) 

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