$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 식품관련 라이프 스타일에 따른 소비자유형별 특성과 기후친화적 식품소비행동 분석
A Study of Consumer Characteristics and Climate-friendly Food Consumption Behavior Classified by Food-Related Lifestyle 원문보기

한국지역사회생활과학회지 = The Korean Journal of Community Living Science, v.27 no.3, 2016년, pp.351 - 369  

박명은 (전북대학교 경영학부) ,  유소이 (전북대학교 경영학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Individual lifestyle and eating habits have changed rapidly due to the evolution of society. Especially, climate change caused by industrialization has influenced society, with the result that today's consumers perceive sustainability to be an important value. The purposes of this study were to segm...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 이에 본 연구는 식품관련 라이프스타일에 따른 소비자 유형에 따라 환경인식을 나타내는 주요 변수인 기후친화적 식품에 대한 소비자행동을 분석하였다. 본 연구결과는 소비자의 유형에 따라 상이한 기본적 특성 외에도 도덕적 강도나 육류혐오감 등의 심리적 요인이 기후친화적인 식품소비행동에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 식품소비와 환경을 연계하여 관련 소비자 행동을 설명한 본 연구는 소비자와 식품관련 업계에 유용한 정보로 활용될 수 있을 것이다.
  • 본 연구는 식품관련 라이프스타일에 따라 소비자를 유형화하여 인구통계학적 특성과 함께 기후친화적 식품의 소비행동 차이를 파악하였다. 이를 통해 본 연구는 소비자의 개별 특성과 더불어 환경에 대한 소비자의 심리적 가치성향을 의미하는 도덕적 강도와 육류소비에 대한 혐오감정 등을 고려하여 기후친화적 식품에 대한 소비자행동을 분석하였다는 점에서 기존의 연구들과 차별성이 있다고 할 수 있다.
  • 본 연구는 식품관련 라이프스타일에 따른 소비자 유형의 차이를 분석하고, 각 유형별 특성과 기후친화적 식품선택행동의 차이를 파악하기 위해 전문 리서치 기관인 ㈜마크로밀 엠브레인에 조사를 의뢰하였다. 20세 이상 성인을 대상으로 성별, 연령, 지역을 고려하여 추출된 할당표본을 대상으로 자료를 수집하였다.
  • 이에 본 연구는 식품관련 라이프스타일에 따른 소비자 유형에 따라 환경인식을 나타내는 주요 변수인 기후친화적 식품에 대한 소비자행동을 분석하였다. 본 연구결과는 소비자의 유형에 따라 상이한 기본적 특성 외에도 도덕적 강도나 육류혐오감 등의 심리적 요인이 기후친화적인 식품소비행동에 미치는 영향을 파악하고자 하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
Lazer(1963)은 라이프스타일을 무엇이라 정의하였는가? 2011). 라이프스타일의 개념을 마케팅 분야와 관련하여 도입한 Lazer(1963)에 따르면 라이프스타일은 전반적인 생활양식 속에서 다른 것과 명백하게 구별되는 특징적인 생활양식이라고 정의하였고, Plumer(1974)는 소비자의 활동, 관심 및 의견의 상징으로, 사람들의 실질적인 행동 패턴을 라이프스타일이라고 정의하였다. 또한 라이프스타일은 개인의 개성과 제품에 대해 느끼는 가치를 반영하여 실질적인 행동 패턴으로 나타나는 것으로, 제품구매 현상에서 제품에 대한 선호, 구매동기, 사전지식, 준거 집단 및 인구 통계적 특성 등에 의해 표현되는 특성으로 정의되며, 자신이 속한 집단과 의사소통 및 상호작용을 통해 형성되고 구체화되어 표출되는 문화적 측면을 반영하는 생활양식으로 정의되고 있다(BrunsØu et al.
식품소비 패턴에 있어서 개별 소비자의 행동 변화가 중요한 문제로 제기되고 있는 이유는 무엇인가? 이에 학계에서도 윤리적이고 도덕적 차원의 개념으로 기후변화를 이해하고자 하는 접근방법을 모색하고 있다( Jamieson 2009; Butler 2010; Hourdequin 2010). 즉, 온실가스 배출을 감소시켜 기후변화를 완화시킬 수 있는 식품생산기술을 향상시키기 위해서는 오랜 시간이 소요되기 때문에 식품소비 패턴에 있어서 개별 소비자의 행동변화가 중요한 문제로 제기되고 있다(Mäkiniemi & Vainio 2013). 그러나 개개인이 시민소비자로써 기후변화를 지각하는 것은 별개의 의식이며, 일상에서 환경 친화적인 행동과 일치하지 않을 수 있기 때문에 주로 소수의 집단들에서 추구하는 생활양식으로 나타나고 있다.
식품과 관련하여 일반적인 라이프스타일에 관한 국내의 선행연구들로 무엇이 있는가? 이러한 측면에서 식품과 관련하여 일반적인 라이프스타일 연구는 국내에서도 많이 수행되어 왔다. 건강, 환경 및 생활양식에 대한 연구(Seo et al. 2010; Kim 2011; Suh et al 2015), 식품 및 외식 소비행동 연구(Kim et al. 2007; Sul et al. 2007; Ko 2014), 가공식품 및 농산물 소비패턴 연구(Kim & Lee 2001; Kim & Kim 2009; Kim & Ahn 2015) 등 다양한 분야에서 연구가 진행되었다. 이상의 선행 연구들은 주로 식품 관련 라이프스타일에 따라 소비자를 유형화하고, 소비자 태도에 따른 제품의 구매행동을 분석하거나, 소비자 유형별 혹은 인구통계학적 특성에 따른 식품소비 및 선호도를 연구하였다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (63)

  1. Bailey R, Froggatt A, Wellesley L(2014) Livestock- climate change's forgotten sector global public opinion on meat and dairy consumption. London: Chathan House. 

  2. Barr SA, Gilg A, Shawb G(2011) Helping people make better choices: exploring the behaviour change agenda for environmental sustainability. Appl Geography 31, 712-720 

  3. Bell R, Marshall DW(2003) The construct of food involvement in behavioral research: scale development and validation. Appetite 40, 235-244 

  4. Boer J, Witt A, Aiking H(2016) Help the climate, change your diet: a cross-sectional study on how to involve consumers in a transition to a low-carbon society. Appetite 98, 19-27 

  5. Brody S, Grover H, Vedlitz A(2012) Examining the willingness of Americans to alter behavior to mitigate climate change. Climate Policy 12, 1-22 

  6. Brunsou K, Grunert G(1995) Development and testing of a cross-culturally valid instrument: food- related life style. Assoc Consumer 22, 475-480 

  7. Brunsou K, Bredahl L, Grunert KG(1997) Food- related lifestyle trends in Germany: a comparison 1993-1996. MAPP working paper No.50, Aarhus: The Aarhus School of Business 

  8. Butler C(2010) Morality and climate change: is leaving your TV on standby a risky behaviour?. Environ Values 19, 169-192 

  9. Chen MF(2016) Extending the theory of planned behavior model to explain people's energy savings and carbon reduction behavioral intentions to mitigate climate change in Taiwane moral obligation matters. Cleaner Produc 112, 1746-1753 

  10. Clarke J, Newman J, Smith N, Vidler E, Westmarland L(2007) Creating citizen-consumers: changing publics and changing public services. London: Sage 

  11. Fiala N(2008) Meeting the demand. An estimation of potential future greenhouse gas emissions from meat production. Ecol Economics 67, 412-419 

  12. Grunert KG, Brunsou K, Bisp S(1993) Food-related lifestyle: development of a cross-culturally valid instrument for market surveillance. Mapp Working Paper 12 

  13. Grunert KG, Perrea T, Zhou Y, Huang G, Sorensen BT, Krystallis A(2011) Is food-related lifestyle (FRL) able to reveal food consumption patterns in non-Western cultural environments? Its adaptation and application in urban China. Appetite 56, 357-367 

  14. Henchion M, McCarthy M, Resconi VC, Troy D(2014) Meat consumption: Trends and quality matters. Meat Sci 98, 561-568 

  15. Hendrick K(2004) Diet and lifestyle behavior in young college women. Nutr Res 12, 981-991 

  16. Hourdequin M(2010) Climate, collective action and individual ethical obligations. Environ Values 19, 443-464 

  17. Jackson T(2005) Motivating sustainable consumption: a review of evidence on consumer behaviour and behavioural change. London: Sustainable Development Research Network 

  18. Jamieson D(2009) Climate change, responsibility and justice. Sci Eng Ethics 16, 431-445 

  19. Jones TM(1991) Ethical decision making by individuals in organisations: an issue-contingent model. Academy Manage Rev 12, 366-395 

  20. Joyashree R, Shamik P(2009) Lifestyles and climate change: link awaiting activation. Current Opinion in Environ Sustainability 1(2), 192-200 

  21. Jung YH, Kim HI, In KS(2014) The impact of food consumption lifestyle on the comfort food and customer satisfaction. Hotel Resort 13(2), 163-182 

  22. Kang JH, Bae SS(2007) Measuring the effect of disgust with meat mediating the factors influencing pork consumption. Korean Culinary Res 13(3), 80-90 

  23. Kassarijian HH(1981) Low involvement: a second look. Advances Consum Res 8, 31-34 

  24. Kim JW, Lee YH(2001) The consumption pattern of further processed chicken product. Korean Food Sci Animal Resources 21(2), 116-125 

  25. Kim JY, Ahn BI(2015) Effect of consumers' dietary lifestyle on the consumption pattern of processed foods. Korean Food Marketing Econo 32(1), 31-53 

  26. Kim KH(2011) Study on Japanese consumers' Korean food consumption behaviors and market segmentation Based on food-related lifestyle: Focusing on inbound Japanese tourists. Korean Soc Food Cult 26(6), 614-620 

  27. Kim MJ, Jung HS, Yoon HH(2007) A study on the relationships between food-related lifestyle of undergraduates and the restaurant selection attribute. Korean Soc Food Cult 22(2), 210-217 

  28. Kim MR, Kim HC(2009) A study on the consumption behaviors regarding red pepper paste according to the food-related lifestyles of housewives. East Asian Soc Diet Life 19(1), 1-8 

  29. Kim TH, Chae SJ, Kim CW(2013) A study on the coffee consumption behavior by lifestyle. Korea Academic Soc Hotel Adm 22(2), 93-112 

  30. Ko SH(2014) Research on the consumer's delivery service quality perception and satisfaction in foodservice industry based on the types of food-related lifestyle. Korea Contents Assoc 14(8), 406-41 

  31. Kubberod E, Ueland O, Risvik E, Henjesand IJ(2006) A study on the mediating role of disgust with meat in the prediction of red meat consumption among young females. Consum Behav 5, 281-291 

  32. Lazer W(1963) Lifestyle concepts and marketing in toward scientific marketing, ed., S. A.Greyser, Chicago, IL: American Marketing Association. lifestyle segments. Int Retail Distribution Manag 29, 300-316 

  33. Leiserowitz AA(2005) American risk perceptions: is climate change dangerous? Risk Anal 25, 1433-1456 

  34. Lockshin L, Spawton A, Macintosh G(1997) Using product, brand and purchasing involvement for retail segmentation. Retailing Consumer Serv 4(3), 171-183 

  35. Makiniemi J, Vainio A(2013) Moral intensity and climate-friendly food choices. Appetite 65, 54-61 

  36. Marshall DW, Bell R(1996) The relative influence of meal occasion and situations on food choice. Multidisciplinary approaches to food choice 99-102 

  37. Marshall DW, Bell R(2003) Meal construction: exploring the relationship between eating occasion and location. Food Qual Prefer 14(1), 53-64 

  38. Masud MQ, Amin AL, Ha J, Ahmed F, Yahaya SR, R. Akhtar R, Banna H(2016) Climate change issue and theory of planned behaviour: Relationship by empirical evidence. Clean Prod 113, 613-623 

  39. Mustonen S, Oerlemans P, Tuorila H(2012) Familiarity with and affective responses to foods in 8-11- year-old children. The role of food neophobia and parental education. Appetite 58(3), 777-780 

  40. Noorman KJ, Biesiot W, Moll HC(1999) Changing lifestyles in transition routes towards sustainable household consumption patterns. Intern Sustain Develop 2(2), 231-244 

  41. Nunnally JC(1978) Psychometric theory(2nd ed.). New York: McGraw-Hill 

  42. Owens S(2000) Engaging the public: information and deliberation in environmental policy. Environ Plan A 32, 1141-1148 

  43. Park BJ, Sohn SH(2012) A cross-national analysis of the consumer responses to coping policy with the climate change negotiations. Consumer Policy Stud 41, 227-253 

  44. Peattie K, Peattie S(2009) Social marketing: a pathway to consumption reduction? Bus Res 62, 260-268 

  45. Plummer JT(1974) The concept and application of lifestyle segmentation. J Market 38(1), 33-37 

  46. Popp A, Lotze-Campen H, Bodirsky B(2010) Food consumption, diet shift sand associated non- $CO_2$ greenhouse gas emissions from agricultural production. Global Environ Change 20, 451-460 

  47. Rokeach M(2007) Consumer Behavior. Oxford, England: Basic Books 

  48. Rozin P, Vollmecke TA(1986) Food likes and dislikes. An Re Nutr 6, 433-456 

  49. Schickenberg B, van Assema P, Brug J, de Vries NK(2008) Are the Dutch acquainted with and willing to try healthful food products? The role of food neophobia. Public Health Nutr 11(5), 493-500 

  50. Seo JW, Oh SH Kim DH(2010) Analysis for consumer agricultural cyber shopping mall purchase behavior on the patterns of lifestyle. Korean Food Market Econ 27(2), 47-66 

  51. Siegrist M, Hartmann C, Keller C(2013) Antecedents of food neophobia and its association with eating behavior and food choices. Food Qual Preference 30, 293-298 

  52. Siegrist M, Visschers VHM, Hartmann C(2015) Factors influencing changes in sustainability perception of various food behaviors: Results of a longitudinal study. Food Qual Preference 46, 33-39 

  53. Smil V(2002) Eating meat: evolution, patterns, and consequences. Popul Develop Rev 28, 599-639 

  54. Stehfest E, Bouwman L, van Vuuren DP, den Elzen MGJ, Eickhout B, Kabat P(2009) Climate benefits of changing diet. Clim Chang 95, 83-102 

  55. Suh YJ, Lim EJ, Kim, HJ(2015) A study on the effect of consumer lifestyle(VALS) on eco-friendly consumption attitudes, behavior intentions and behavior. Consumer Policy Stud 46(1), 29-51 

  56. Sul HK, Lee SH, Jun JK(2007) An exploratory study on dietary behavior in lifestyle. J Foodserv Manag 10(2), 267-284 

  57. Tobler C, Visschers VHM, Siegrist M(2011) Organic tomatoes versus canned beans. How do consumers assess the environmental friendliness of vegetables. Environ Behav 43, 591-611 

  58. van Raaij F, Verhallen TMM(1994) Domain-specific market segmentation. European Market 28(10), 49-66 

  59. Verain MCD, Dagevos H, Antonides G(2015) Sustainable food consumption. Product choice or curtailment? Appetite 91, 375-384 

  60. Vermeir I, Verbeke W(2008) Sustainable food consumption among young adults in Belgium: Theory of planned behaviour and the role of confidence and values. Ecol Econ 64(3), 542-553 

  61. Wiley CE, Shaws SM, Havitz ME(2000) Men's and Women's involvement in sports: an examination of the gendered aspects of leisure involvement. Leis Sci 22(1), 19-31 

  62. Yerman AH, Vermeersch JA(1998) Food choice associated with children's food habits. Am Diet Assoc 11(2), 72-76 

  63. Zhu Q, Li Y, Geng Y, Qi Y(2013) Green food consumption intention, behaviors and influencing factors among Chinese consumers. Food Qual Preference 28, 279-286 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로