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고령운전자의 도시부 교차로 주행특성 분석에 관한 연구
Analyzing the Driving Characteristics of Elderly Drivers at Urban Intersections 원문보기

한국도로학회논문집 = International journal of highway engineering, v.19 no.1 = no.81, 2017년, pp.91 - 106  

정상민 (주식회사 건영이엔씨, 서울시립대학교) ,  최재성 (서울시립대학교 교통공학과) ,  이종학 (기상청 차세대도시.농림융합 기상사업단) ,  민동찬 ((주)동해종합기술공사 교통부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

PURPOSES : Because elderly drivers are more prone to becoming confused when approaching an urban intersection and thus may yield prolong judgment and decision times than non-elderly drivers, to increase the comfort and safety of the intersection environment for elderly drivers, this study applied au...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
자료수집에서 자율적 주행을 선택한 이유는? 한 가지,본 연구에서 고려한 것은 조사대상 교차로 구간을 사전에 설정하지 않고 피실험자의 자율적인 주행루트를 통해 주행특성 자료를 수집하였다는 점이다. 자료수집에서 자율적 주행을 선택한 이유는 운전자가 원하는 방향으로 주행토록 하여 운전 주행 시 연구에 대한 의식을 최소화 하여 보다 높은 신뢰도를 구축하기 위함이다. 자율적인 주행에 따라 수집한 현장조사 자료수집 결과는 Table 3과 같이 일반운전자 30인, 고령운전자 30인이 총 1,758회 교차로구간에 접근한 것으로 수집되었다.
도로상에서 사고가 많이 발생하는 형태는? 특히 도로상에서 사고가 많이 발생하는 형태를 보면,2014년 기준으로 20,275건 중 9,234건(45.5%)은 교차로에서 집중적으로 발생하고 있기 때문에 고령운전자에 대한 교통안전 대책 중에서도 교차로 구간에서의 교통안전 대책방안이 우선시 되어야 한다.
고령운전자의 신체적 특성이 자동차 운전에 미치는 영향은? 고령운전자는 신경계와 사고과정의 기능이 저하되고 이는 복잡한 교통상황에서의 순간 대처능력을 저하시키는 원인이 된다. 또한 근육운동의 저하는 반응시간의 지연으로 나타난다. 더디고 느린 반응시간과 함께 감각운동 협응성에서의 효율성 저하는 자동차 운전에서의 사고위험을 높인다. 고령운전자의 신체적 특성은 개인별 차이가 있으며 일반적인 신체적인 특성을 정리하면 Table 1(국토교통부, 2011)과 같다.
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참고문헌 (13)

  1. Cho, H. Y., Oh, Y. T., and Lee, S. S.(2008), A Study on driving Characteristics of Elderly Driver, Proceedings of the KOR-KST Conference, Vol.7, No.6. 

  2. Choi, G. I., and Kim, J. Y.(2013), A study on old drivers' promotional plan of road surface visibility at night and bad weather : focus on analysing driving behavior, Korea Transportation Safety Authority. 

  3. Choi, G. I., and Cho, S. I.(2010), Analysis of traffic accident at nonsignalized intersection of old drivers by signal operating method, The 2010 Fall Conference of Korea Safety Management & Science, pp.601-607. 

  4. Choi, J. S., Kim, S. J., Jang, B. W., and Shyn, K. H.(2005), Vision Screening in the Elderly and Operations for the Blind: Results in the Year of 2003, Journal of the Korean Ophthalmological Society, Vol.46, No.1. 

  5. Hong, S. M., Kim, J. G., Oh, C., and Lee G. Y.(2012), Characteristics of Freeway Traffic Accident at Nighttime, Proceedings of the KOR-KST Conference, Vol.66, pp. 315-320. 

  6. Kim, J. G., Cho, W. B., and Kim, Y. S.(2009), Design Strategies of Ergonomic Road Environment for the Safety of Older Drivers, The 2009 Fall Conference of Ergonomics Society of Korea, 2009. 11. p.354-357. 

  7. Korea Road Traffic Authority(2005), Analysis in driving behaviors and accident traits of the elderly drivers, Korea Road Traffic Authority. 

  8. Korea Road Traffic Authority(2008), A study on developing safe driving courses of old drivers, Korea Road Traffic Authority. 

  9. Korea Road Traffic Authority(2014), Traffic accident comparison of OECD member states in 2012, Korea Road Traffic Authority. 

  10. Korea Institute for Health and Social Affairs, Ministry of Health and Welfare(2012), Analyzing economic impact of an aging population and developing ageing response index, Korea Institute for Health and Social Affairs. 

  11. Ministry of the Interior(2015), Registrated population, Ministry of the Interior. 

  12. Samsung Fire & Marine Insurance Traffic Safety Research Institute(2007), traffic accident characteristic of old drivers, Samsung Fire & Marine Insurance Traffic Safety Research Institute. 

  13. Shin, Y. S.(2001), Study on driving behavior of old drivers and safe driving countermeasure, Korea Transport Institute, pp. 5-10. 

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